Interpretacja Ministra Finansów
DD6/8213/226/MNX/08/PK-624
z 31 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD6/8213/226/MNX/08/PK-624
Data
2009.07.31



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
czynsz
dochód
opłata eksploatacyjna
podatek dochodowy od osób prawnych
zasoby mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy uzyskiwane odsetki od zaległości czynszowych i innych opłat eksploatacyjnych należy kwalifikować do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi?Czy do dochodów uzyskiwanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy zaliczyć dochody uzyskiwane z zasobów mieszkaniowych Wspólnot administrowanych przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.?



Wniosek ORD-IN 357 kB



Zmiana Interpretacji Indywidualnej

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 15 stycznia 2008 r., Nr I-PB3/423-372/07-2/ER, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: TBS), przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w zakresie zwolnienia dochodów od podatku dochodowego od osób prawnych:

  • w części dotyczącej uznania za przychody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi odsetek od nieterminowych wpłat czynszów oraz innych opłat eksploatacyjnych dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi – jest prawidłowa,
  • w części dotyczącej zaliczenia do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przychodów uzyskiwanych z zasobów mieszkaniowych wspólnot mieszkaniowych administrowanych przez TBS –jest nieprawidłowa.



Uzasadnienie

We wniosku z dnia 16 października 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, TBS wyjaśnia, że uzyskuje przychody w postaci odsetek od zaległości w czynszach i innych opłatach eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem mieszkań. TBS uzyskuje także przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi wspólnot mieszkaniowych administrowanych przez TBS.

TBS ma wątpliwości w kwestiach uznania za przychody z własnej gospodarki zasobami mieszkaniowymi:

  1. odsetek od zaległości czynszowych i innych opłat eksploatacyjnych,
  2. kwot dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi uzyskiwanych od wspólnot mieszkaniowych administrowanych przez TBS.

Zdaniem TBS obie kategorie przychodów wyżej wyszczególnione stanowią w TBS przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, podlegające zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 15 stycznia 2008 r. interpretację indywidualną (Nr IP PB 3-423-372/07-2/ER), w której stanowisko TBS w całości uznał za nieprawidłowe.

Przy dokonywaniu interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wziął pod uwagą, iż zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2007 r., na mocy art. 1 pkt 18 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 127, poz. 1589), wolne od podatku są dochody, m.in. spółdzielni mieszkaniowych w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawy o własności lokali). Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako, lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, przedmiotem działania TBS jest budowa domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. Wymieniona ustawa umożliwia TBS również: nabywanie budynków mieszkalnych, przeprowadzanie remontów i modernizacji obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu, wynajmowanie lokali użytkowych znajdujących się w budynkach TBS, sprawowanie na podstawie umów zlecenia zarządu budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności, z tym że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych, prowadzenie innej działalności związanej z budownictwem mieszkaniowym i infrastruktura towarzyszącą.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

  1. należności z tytułu odsetek od zaległości czynszowych oraz innych opłat eksploatacyjnych, nie stanowią przychodów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, bowiem przychody te nie są związane z działalnością polegającą na zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych członków TBS.
    Odsetki te stanowią wartość wynagrodzenia otrzymanego przez TBS, za nieterminowe wpłaty przez lokatorów zaliczek na pokrycie kosztów zarządu. Gromadzenie przedmiotowych środków finansowych w postaci odsetek nie może być uznane za gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, na które składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Tym samym odsetki nie wpływają na wielkość dochodu, z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, ze dochód z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 7 ust. 1 i 2 tej ustawy,
  2. art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określa zwolnienie od podatku dochodów, m.in. towarzystw budownictwa społecznego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Tak więc, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W opisanym stanie faktycznym, TBS oprócz dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (np. czynsz uzyskiwany z tytułu najmu lokali bądź domów mieszkalnych), uzyskuje także dochody z działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług w zakresie zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi.

Budynki mieszkalne takich wspólnot mieszkaniowych, niestanowiące własności TBS nie mogą być uznane za jego zasoby mieszkaniowe. Dochody uzyskiwane z działalności usługowej, polegającej na zarządzaniu wspólnotami mieszkaniowymi nie spełniają warunku uznania za zasoby mieszkaniowe TBS. Nie ma zatem do nich zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sadów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość, wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdującego się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkanych, także tego rodzaju pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno – remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami, urządzeniami, przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki. Podlegają zatem zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko takie zaprezentowane zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące stosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W interpretacji tej wprost stwierdzono, że nie tylko czynsze (opłaty) ale również odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat stanowią kategorię przychodów osiąganych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W ocenie Ministra Finansów nieprawidłowe jest zatem stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2008 r. (Nr IP-PB3/423-372/07-2/ER), w części dotyczącej nieuznania w TBS za dochody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi odsetek od nieterminowych wpłat czynszów i innych opłat eksploatacyjnych dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Tym samym uznać należy za prawidłowe stanowisko TBS przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2007 r., uznające tego rodzaju dochody za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Nie można natomiast podzielić poglądu TBS dotyczącego uznania za przychody z własnej gospodarki zasobami mieszkaniowymi kwot uzyskiwanych od wspólnot mieszkaniowych administrowanych przez TBS. Uzyskiwane wynagrodzenie za sprawowanie na podstawie umów zlecenia zarządu budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi wspólnot mieszkaniowych stanowi przychód TBS, który podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej zajęte w interpretacji indywidualnej w tej części jest zatem prawidłowe.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj