Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-564/09-2/PR
z 14 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-564/09-2/PR
Data
2009.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego ujętego w przedmiotowej fakturze dokumentującej wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zlecenia



Wniosek ORD-IN 261 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4.06.2009r. (data wpływu 08.06.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ujętego w przedmiotowej fakturze dokumentującej wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ujętego w przedmiotowej fakturze dokumentującej wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności opodatkowane VAT, polegające na wynajmie powierzchni handlowej.

W dniu 30 listopada 2007 r. pomiędzy Spółką1 a Sp. z o.o. została podpisana umowa o usługi deweloperskie dotycząca budowy centrum handlowego .

Zgodnie z postanowieniami umowy deweloperskiej, Spółka (jako inwestor) zleciła Sp. z o.o. (jako deweloperowi) świadczenie usług deweloperskich oraz usług inwestora zastępczego w celu skutecznego i terminowego wykonania wszystkich czynności związanych z budową, uruchomieniem i zagospodarowaniem centrum handlowego.

W ramach świadczonych usług Sp. z o.o. dokonywała w szczególności zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotu zlecenia, ponosił koszty opłat administracyjnych, obciążeń publicznych oraz ubezpieczeń. Wśród kosztów deweloperskich poniesionych przez Sp. z o.o. w związku z realizacją usługi deweloperskiej znalazły się m.in. opłaty administracyjne z tytułu wycinki drzew i krzewów z terenu inwestycji budowy centrum handlowego przez Spółkę. Wartość wspomnianych opłat wyniosła 2 191 399,62 PLN.

W grudniu 2008 r. zakończona została budowa centrum handlowego. Zgodnie z postanowieniami umowy deweloperskiej, Sp. z o.o. (jako deweloper) w ciągu 30 dni od daty zakończenia budowy miał prawo wystawić na Spółkę1 fakturę VAT na wartość wynagrodzenia należnego Sp. z o.o. wynikającego z umowy deweloperskiej oraz za poniesione koszty deweloperskie zgodnie z umową deweloperską.

W związku z powyższym, w dniu 8 grudnia 2008 r. Sp. z o.o. wystawił na Spółkę1 fakturę VAT obejmującą koszty deweloperskie poniesione w związku z realizacją przedmiotu zlecenia. Kwota brutto wynikająca z faktury VAT to 6 483 784,81 PLN, w tym VAT należny w kwocie 1 167 578,63 PLN.

Do podstawy opodatkowania VAT rozumianej jako należne wynagrodzenie oraz poniesione koszty deweloperskie weszły koszty opłaty administracyjnej z tytułu wycinki drzew i krzewów z terenu inwestycji wskazane powyżej i zostały opodatkowane przez Sp. z o.o. stawką właściwą dla świadczonych usług deweloperskich, tj. stawką 22%.

Spółka, po otrzymaniu faktury VAT od Sp. z o.o., odliczyła podatek naliczony VAT wynikający z tej faktury w pełnej wysokości, tj. w kwocie 1 167 578,63 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z wyżej opisanym zaistniałym stanem faktycznym Spółka1 wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej), poprzez potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki, zgodnie z którym:

Spółka zgodnie z art. 86 w powiązaniu z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, miała prawo do odliczenia całości podatku naliczonego VAT w wysokości 1 167 578,63 PLN, wynikającego z faktury otrzymanej od Sp. z o.o. obejmującej m.in. koszty poniesione w związku z realizacją zlecenia, w tym koszty opłat z tytułu wycinki drzew.

Zdaniem Spółki, w świetle ustawy o VAT Sp. z o.o. prawidłowo naliczył podatek VAT na kosztach deweloperskich, obejmujących m.in. opłaty administracyjne z tytułu wycinki drzew w związku z budową centrum handlowego przez Spółkę1.

Przedmiotowe koszty deweloperskie były związane z działalnością gospodarczą Spółki podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ służyły budowie centrum handlowego, które Spółka wykorzystuje do świadczenia usług wynajmu powierzchni handlowej podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT 22%.

W związku z powyższym, na podstawie art. 86 w powiązaniu z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT Spółce1 przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej w dniu 8 grudnia 2008 r. przez Sp. z o.o. w pełnej wysokości. W szczególności, zdaniem Spółki nie zachodzi przesłanka wymieniona w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którą „nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.”

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT „w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.”

Regulacja ta stanowi doprecyzowanie, w jaki sposób jest określana podstawa opodatkowania przy świadczeniu usług o podobnym charakterze do usług m.in. pośrednictwa, jeżeli podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług.

Przepis art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, podobnie jak art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE normuje sytuacje, w których podatnik działający we własnym imieniu zawiera umowę, na podstawie której zobowiązuje się do zrealizowania pewnego świadczenia, jednak faktycznie świadczenie to realizowane jest przez podmiot trzeci (analogicznie jak w przedstawionym stanie faktycznym).

W przedmiotowej sytuacji, Sp. z o.o. zobowiązała się do świadczenia usług deweloperskich oraz usług inwestora zastępczego, w celu skutecznego i terminowego wykonania wszystkich czynności związanych z budową, uruchomieniem i zagospodarowaniem centrum handlowego.

W związku z realizacją przedmiotu umowy deweloperskiej, Sp. z o.o. była zobowiązany do ponoszenia kosztów deweloperskich obejmujących w szczególności m.in. zakupy towarów i usług związanych z realizacją przedmiotu zlecenia, opłaty administracyjne, obciążenia publiczne oraz ubezpieczenia, którymi następnie obciążył Spółkę1. Ponoszone przez Sp. z o.o. koszty deweloperskie obejmujące m.in. opłaty administracyjne, stanowiły element kosztowy świadczonej usługi i w związku z tym zostały opodatkowane stawką podatku VAT właściwą dla wykonywanych usług. Sp. z o.o. na refakturowanych opłatach administracyjnych naliczył podatek VAT 22%.

Skoro z umowy cywilnoprawnej łączącej Spółkę1 z Sp. z o.o. wynika, iż poniesione koszty deweloperskie m.in. opłata administracyjna za wycinkę drzew związana z budową centrum handlowego prowadzoną przez Spółkę1, stanowią fragment usługi głównej, którą było prowadzenie i nadzór na budową centrum handlowego przez Spółkę1, w tej sytuacji podlegają one opodatkowaniu, jak usługi wykonywane w ramach prowadzonej działalności. W konsekwencji, Sp. z o.o. prawidłowo opodatkowała refakturowane koszty deweloperskie w szczególności opłaty administracyjne za wycinkę drzew podatkiem VAT i prawidłowo na mocy art. 106 ust. 1-4 ustawy o VAT, wystawił fakturę VAT.

Według Spółki1, ze względu na fakt, iż:

(i) Sp. z o.o. prawidłowo naliczyła podatek VAT na refakturowanych na Spółkę1 kosztach deweloperskich, obejmujących m.in. opłaty administracyjne za wycinkę drzew,

(ii) poniesione koszty deweloperskie były związane z budową centrum handlowego, które Spółka1 wykorzystuje do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT w wysokości 22% tj. wynajmu powierzchni handlowej,

to na podstawie art. 86 w powiązaniu z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT Spółka1 była uprawniona do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z takiej faktury. W szczególności, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym „nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.”

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od wartości dodanej. Przyjmuje się, iż prawo to w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem żaden wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Jak stwierdzono w uzasadnieniu orzeczenia w połączonych sprawach C-177/99 oraz C-181/99 (orzeczenie z dnia 19 września 2000 r., Ampafrance SA v. Directeur des services fiscaux de Maine-et-Loire oraz Sanofi Synthelabo v. Directeur des services fiscaux du Val-de-Marne), istnieje ugruntowana linia orzecznictwa Trybunału, zgodnie z którą prawo do odliczenia podatku jest integralną częścią schematu (systemu) VAT i zasadniczo nie może być ograniczane. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Stanowisko takie potwierdza m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji wydanej 26 stycznia 2008 r. (sygn. IPPP3-443-184/08-2/JK).

Biorąc pod uwagę wyżej prezentowaną argumentację Spółce1 przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT w wysokości 1 167 578,63 PLN wynikającego z faktury wystawionej w dniu 8 grudnia 2008 r. Sp. z o.o.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj