Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-541/09-2/AZ
z 10 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-541/09-2/AZ
Data
2009.07.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
ewidencja
kasa rejestrująca
określenie
paragon fiskalny
paragony
towar


Istota interpretacji
VAT - w zakresie użytkowania kas rejestrujących



Wniosek ORD-IN 429 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 08 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży różnych towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przy dokonywaniu takich transakcji podatnicy zobowiązani są do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), tj. § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 151), Przedsiębiorstwo korzysta ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednocześnie z uwagi na wyłączenia wskazane w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów Wnioskodawca w odniesieniu do wskazanych grup towarów (tj. np. części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników, paliw silnikowych, płyt CD, DVD, wyrobów tytoniowych) zobowiązany został do rozpoczęcia ewidencjonowania kwot obrotu oraz należnego VAT przy zastosowaniu kas rejestrujących utrzymując zwolnienie podmiotowe w pozostałym zakresie.

W Przedsiębiorstwie sprzedaż towarów zarówno podlegających fiskalizacji (np. wyrobów tytoniowych, płyt CD/DVD), jak i takich, co do których Przedsiębiorstwo nie ma obowiązku ewidencjowania za pomocą kas, realizowana będzie w wybranych punktach okienkach pocztowych.

W praktyce, prowadzenie wyłącznie częściowej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oznacza, iż dany klient dokonujący w wybranym okienku pocztowym zakupu towarów/usług zarówno podlegających fiskalizacji jak i nie podlegających temu obowiązkowi, winien otrzymywać paragon fiskalny (dokument sprzedaży towarów/usług objętych fiskalizacją) oraz odrębnie dokument niebędący dokumentem fiskalnym, a potwierdzający sprzedaż towarów/usług niewymienionych w § 4 rozporządzenia MF.

W celu usprawnienia obsługi klienta, wskazane jest jednak, aby klient, który nabył równocześnie towary objęte obowiązkiem fiskalizacji np. papierosy oraz inne towary/usługi nie podlegające temu obowiązkowi, otrzymywał jeden wydruk potwierdzający dokonanie w/w zakupów. Zgodnie z przyjętymi założeniami drukarka fiskalna generowałby paragon (wydruk) zgodny z wymogami dla tego typu dokumentu w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338). Jednocześnie w tzw. stopce paragonu tj. tekstu, który będzie drukowany na końcu paragonu – części, w której zwyczajowo zamieszcza się m.in. reklamy, zwroty grzecznościowe tj. „zapraszamy ponownie”, „dziękujemy za zakupy” itp. zdefiniowanoby w formie tekstu informację o pozostałych transakcjach sprzedaży, w stosunku, do których Przedsiębiorstwo nie ma obowiązku ich rejestrowania przy użyciu kas w następujący sposób:

  • towary handlowe
  • kwota
  • usługi wpłaty
  • kwota
  • usługi wypłaty
  • kwota
  • opłaty
  • kwota
  • podsumowanie kwoty z części fiskalnej i kwoty ze stopki – „RAZEM”

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dopuszczalne jest aby w paragonie fiskalnym poza elementami określonymi w § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338) w tzw. stopce paragonu prezentowana była informacja o innych zakupionych przez klienta towarach lub usługach w stosunku, do których brak jest obowiązku fiskalizacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm., dalej również ustawa o VAT) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednocześnie, w obecnie obowiązującym rozporządzeniu MF w sprawie zwolnień w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano zwolnienie do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dla podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą” był wyższy niż 70 %.

Zwolnienie to, w myśl § 4, nie dotyczy jednak dostawy niektórych towarów i usług, w tym między innymi dostawy części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników, dostawy paliw silnikowych, dostawy wyrobów tytoniowych, dostawy nagranych z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego płyt CD, DVD.

Z uwagi na spełnienie przewidzianego w ww. § 3 rozporządzenia MF warunku udziału obrotów, Przedsiębiorstwo korzysta ze zwolnienia podmiotowego z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Decydując się na kontynuowanie sprzedaży towarów/usług wskazanych w § 4 rozp. Przedsiębiorstwo zobligowane zostało do rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu urządzeń fiskalnych, jednakże jedynie w ograniczonym zakresie tj. wyłącznie w odniesieniu do towarów/usług, co do których prawodawca przewidział bezwzględny obowiązek stosowania kas.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 - zwane dalej również rozporządzeniem) w § 2 pkt 11 zawarta została definicja paragonu fiskalnego, przez który należy rozumieć wydrukowany dla nabywcy przez kasę w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży.

Ponadto w § 5 ust. 1 tego rozporządzenia wskazane zostały elementy, które winne mieścić się w paragonie fiskalnym, a także, które z tych elementów powinny obowiązkowo kończyć paragon fiskalny. Należy zauważyć, iż powyższy przepis określa wyłącznie dane, które bezwzględnie powinien zawierać paragon fiskalny oraz kolejność w jakiej wymagane informacje winny być przedstawione. Obecnie obowiązujące przepisy nie regulują natomiast zawartości tzw. stopki paragonu. Z uwagi na wyłącznie informacyjny charakter tego fragmentu paragonu, jego definiowanie pozostaje w wyłącznej gestii podatników. Zawartość tej części paragonu winna być zatem uzależniona wyłącznie od potrzeb użytkownika oraz możliwości technicznych danego urządzenia. W przedstawionym stanie faktycznym w części tej prezentowana byłaby ogólna informacja na temat innych transakcji (nieobjętych obowiązkiem fiskalizacji) oraz podsumowanie wszystkich transakcji. Przedstawione rozwiązanie, jak podkreśla Wnioskodawca, ma na celu wyłącznie usprawnienie obsługi klientów oraz zwiększenie przejrzystości transakcji. Informacje ze stopki paragonu nie stanowiłyby również podstaw do sporządzenia ewidencji sprzedaży. Przedsiębiorstwo w odniesieniu do pozostałych transakcji nieobjętych obowiązkiem fiskalizacji prowadziłoby ewidencję sprzedaży wymaganą przepisami o VAT na dotychczasowych zasadach. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Przedsiębiorstwa, brak jest jakichkolwiek przesłanek uniemożliwiających zamieszczenie w tzw. stopce paragonu dowolnych tekstów informacyjnych, w tym również informacji o innych transakcjach nieobjętych obowiązkiem fiskalizacji w sposób przedstawiony w stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 9 ww. ustawy, minister finansów określi, w drodze rozporządzenia:

  1. szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące,
  2. dane, które powinien zawierać wniosek producenta krajowego lub importera kas o wydanie potwierdzenia wymienionego w ust. 6b, jak również rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, oraz urządzeń, które mają być przedstawione wraz z wnioskiem;
  3. warunki stosowania kas przez podatników;
  4. warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas, mające znaczenie dla ewidencjonowania;
  5. okres, na który wydawane jest potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b;
  6. terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów, o których mowa w ust. 6

- uwzględniając potrzebę zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez niego czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie oraz optymalne dla danego typu obrotu rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas.

Zgodnie z § 2 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1338), przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany dla nabywcy przez kasę w momencie sprzedaży dokument fiskalny o dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 cytowanego wyżej rozporządzenia, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby podatnika,
  2. numer identyfikacji podatnika (NIP),
  3. numer kolejny wydruku,
  4. datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,
  5. nazwę towaru lub usługi i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi,
  7. ilość i wartość sprzedaży,
  8. wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku,
  9. wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,
  10. łączną kwotę podatku,
  11. łączną kwotę należności,
  12. kolejny numer paragonu fiskalnego,
  13. kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera – przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
  14. logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy kasy,
  15. oznaczenie waluty przynajmniej przy łącznej kwocie należności, o której mowa w lit. k, w której dokonywana jest rejestracja sprzedaży.

Informacje zawarte na paragonie fiskalnym powinny znajdować się w kolejności podanej w pkt 6, z wyjątkiem informacji zawartej w pkt 6 lit. d, a logo fiskalne i numer unikatowy kasy muszą być umieszczone centrycznie w linii i obowiązkowo kończyć paragon fiskalny (§ 5 ust. 1 pkt 7).

Wysokość znaków na paragonie fiskalnym nie może być mniejsza niż 2,50 mm, ilość znaków w linii – nie mniejsza niż 17, a dla nazwy towaru lub usługi – nie mniejsza niż 12 (§ 5 ust. 1 pkt 8). Szerokość taśmy paragonowej nie może być mniejsza niż 28 mm (§ 5 ust. 1 pkt 9).

Paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane, o których mowa w pkt 6, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji, z tym że dla uwidocznienia łącznej kwoty należności, o której mowa w pkt 6 lit. k, powinno się zastosować druk wytłuszczony o wysokości stanowiącej co najmniej 150 % wysokości znaków zastosowanych w części fiskalnej, z tym że dla kas z drukami igłowymi dopuszczalne jest również zastosowanie druku wytłuszczonego o szerokości wynoszącej co najmniej 150 % szerokości znaków (§ 5 ust. 1 pkt 10).

Z przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 lit. c powołanego rozporządzenia wynika ponadto, że warunkiem niezbędnym do stosowania kasy rejestrującej jest określenie sposobu przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług. Sposób ten określa sam podatnik uwzględniając asortyment sprzedawanego towaru. Zaznaczyć należy, że im szerszy asortyment towarowy w danej grupie towarów to wymaga on bardziej szczegółowego określenia nazwy towaru lub usługi w celu jego prawidłowej identyfikacji.

Ponadto organ podatkowy zauważa, iż ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona przy zastosowaniu kas rejestrujących - jako ewidencja sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - winna spełniać wymogi określone w art. 109 ww. ustawy, tj. zawierać dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania oraz wartość podatku należnego.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Przedsiębiorstwo w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży towarów i usług podlegających fiskalizacji – sprzedaż wyrobów tytoniowych, płyt CD/DVD, jak i takich, co do których nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas. W praktyce oznacza to, iż dany klient dokonujący zakupu towarów/usług zarówno podlegających fiskalizacji jak i niepodlegających temu obowiązkowi, winien otrzymywać paragon fiskalny oraz wydruk niefiskalny, potwierdzający sprzedaż towarów/usług niewymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

W celu usprawnienia obsługi klienta, Wnioskodawca proponuje, aby klient, który nabył równocześnie towary objęte obowiązkiem fiskalizacji np. papierosy oraz inne towary/usługi nie podlegające temu obowiązkowi otrzymywał jeden wydruk potwierdzający dokonanie w/w zakupów. Drukarka fiskalna generowałaby paragon fiskalny (zgodnie z wymogami rozporządzenia MF), jednocześnie w stopce paragonu tj. tekstu, który będzie drukowany na końcu paragonu, zdefiniowano by informację o pozostałych transakcjach sprzedaży, nieobjętych obowiązkiem fiskalizacji.

Ustawodawca w rozporządzeniu nie określił terminu zawartości tzw. stopki paragonu. W § 5 ust. 1 pkt 7 w/w rozporządzenia znajdują się elementy, które winny obowiązkowo kończyć paragon, tj. logo fiskalne i numer unikatowy kasy. Kasa pozwala jednak na umieszczanie osobnych tekstów, np. reklamowych. W zależności od typu drukarki stopka (jak i nagłówek) może zawierać różną liczbę wierszy. Z uwagi na wyłącznie informacyjny charakter tej części paragonu, jego zdefiniowanie pozostaje w gestii podatników.

Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, iż brak jest regulacji dotyczącej informacji zawartych w tzw. stopce paragonu kas rejestrujących. A zatem, brak jest jakichkolwiek przesłanek uniemożliwiających zamieszczanie w tzw. stopce paragonu informacji o transakcjach nieobjętych obowiązkiem fiskalizacji, celem usprawnienia obsługi klientów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj