Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-338/09/WN
z 17 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-338/09/WN
Data
2009.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
gastronomia
odliczanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
usługi noclegowe


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku zawartego w zakupionych usługach noclegowych i gastronomicznych



Wniosek ORD-IN 527 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2009r. (data wpływu 11 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2009r. (data wpływu 9 czerwca 2009r), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w zakupionych usługach noclegowych i gastronomicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2009r. (data wpływu 9 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w zakupionych usługach noclegowych i gastronomicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest rozwój i popularyzacja sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Aby pozyskać środki na finansowanie działalności statutowej Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie reklamy, umieszczanej na strojach zawodników zrzeszonych w grupie sportowej, na środkach transportu należących do Wnioskodawcy, na banerach rozwieszanych na zawodach sportowych.

Zawodnicy uczestniczą w zmaganiach sportowych na terenie całego kraju, a po to aby uzyskać jak najlepsze wyniki, muszą też brać udział w licznych wyjazdach, obozach i zgrupowaniach.

Wnioskodawca opierając się na art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie stosował i nie stosuje obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach za usługi noclegowe i gastronomiczne, z których korzystają zawodnicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca słusznie stosuje art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług i nie obniża podatku należnego VAT o podatek naliczony w fakturach za nabywane usługi noclegowe i gastronomiczne ściśle związane ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami reklamy...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi noclegowe i gastronomiczne, z których korzystają zawodnicy zrzeszeni Klubie nie mają charakteru usług turystycznych, lecz są podobnie jak ich stroje czy dobry sprzęt niezbędnym warunkiem do uzyskania środków finansowych w ramach działalności gospodarczej. Od wyników uzyskanych na zawodach uzależnione są środki od sponsorów, a wyniki zależą od formy i kondycji zawodników. Zatem usługi noclegowe i gastronomiczne, o których mowa nie są w żaden sposób świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty, bo zawodnicy to nie turyści, a bez korzystania z usług hotelowych czy pobytowych, noclegowych czy też gastronomicznych nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę.

W piśmie z dnia 1 czerwca 2009r. Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko i uznał, iż słusznie, tzn. zgodnie z przepisami prawa, stosuje art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, i nie obniża podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu usług noclegowych i gastronomicznych związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Ogólna zasada wskazuje, że odliczenie przysługuje w stosunku do podatku naliczonego, który jest bezpośrednio związany z wykonywanymi przez podatnika czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Natomiast w myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest rozwój i popularyzacja sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Aby pozyskać środki na finansowanie działalności statutowej Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie reklamy, umieszczanej na strojach zawodników zrzeszonych w grupie sportowej, na środkach transportu należących do Wnioskodawcy, na banerach rozwieszanych na zawodach sportowych.

Zawodnicy uczestniczą w zmaganiach sportowych na terenie całego kraju, a po to aby uzyskać jak najlepsze wyniki, muszą też brać udział w licznych wyjazdach, obozach i zgrupowaniach.

Wnioskodawca opierając się na art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie stosował i nie stosuje obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach za usługi noclegowe i gastronomiczne, z których korzystają zawodnicy.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Natomiast z dniem 1 grudnia 2008r. na mocy ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) uchylony został cyt. wyżej przepis art. 88 ust. 1 pkt 4a ustawy.

Zatem zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Od 1 grudnia 2008r. wyeliminowano więc możliwość odliczenia podatku w stosunku do wszystkich podatników z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem podatników świadczących usługi przewozu osób, którzy nabywają gotowe posiłki przeznaczone dla pasażerów.

Zatem, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż opisane przez Wnioskodawcę usługi reklamy nie są usługami, o których mowa w cyt. wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b, tj. usługami przewozu osób. Powyższe oznacza, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących nabycia usług noclegowych i gastronomicznych.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych i gastronomicznych, należało uznać je za prawidłowe.

Na marginesie należy jednak zauważyć, iż nabywane przez Wnioskodawcę usługi noclegowe i gastronomiczne, w ocenie tut. organu, nie są związane z usługami reklamy, ponieważ służą one zawodnikom, a więc są związane z działalnością statutową Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj