Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-116/09/MT
z 22 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-116/09/MT
Data
2009.05.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
doradztwo rolne
działanie
izba rolnicza
statut
usługi doradcze


Istota interpretacji
Czy od przychodów izby rolniczej ze świadczenia usług doradczych na rzecz rolników powinien być odprowadzony podatek dochodowy od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług doradczych dla rolników, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 5 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionym pismem Izby z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług doradczych dla rolników, uzupełniony pismem Izby z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Izba Rolnicza działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 ze zm.). Izby te są samorządem rolniczym działającym na rzecz rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentowania interesów zrzeszonych w nim podmiotów (art. 1 powołanej ustawy). Członkami samorządu rolniczego z mocy prawa są osoby fizyczne i prawne, będące podatnikami podatku rolnego, bądź podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej oraz członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych posiadający w tych spółdzielniach wkłady gruntowe (art. 2 tej ustawy). Izba prowadzi działalność ustawową i statutową w zakresie określonym przez ustawę o izbach rolniczych oraz Statut (art. 8 tej ustawy). Jest to działalność sklasyfikowana wg grupowań PKWiU-91 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 ze zm.), Izby Rolnicze uprawnione są do świadczenia na rzecz rolników usług doradczych określonych w art. 5 ust. 1 pkt 11 oraz w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 78, poz. 470).

Doradztwo rolnicze będzie świadczone przez Izbę Rolniczą w zakresie kompleksowej oceny gospodarstwa rolnego pod względem spełniania wymogów wzajemnej zgodności (tzw. cross - compliance), a w tym ochrona środowiska (gospodarstwa położone na obszarach Natura 2000 i poza tymi obszarami), zdrowie publiczne ludzi, zdrowie zwierząt oraz zdrowotność roślin, identyfikacja i rejestracja zwierząt, dobrostan zwierząt, dobra kultura rolna zgodna z wymogami ochrony środowiska, a ponadto w zakresie oceny gospodarstwa rolnego pod względem spełniania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Z tytułu skorzystania z usług doradczych rolnik uprawniony jest do pomocy finansowej ze środków Unii Europejskiej na pokrycie 80% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych, czyli kosztów usług doradczych wyszczególnionych w umowie zawartej między wnioskodawcą (rolnikiem) a Izbą Rolniczą (uprawnionym podmiotem doradczym), niefinansowanych z innych środków publicznych. Do kosztów kwalifikowalnych nie zalicza się podatku od towarów i usług (VAT). Pomoc finansowa będzie przyznana wyłącznie raz na dany rodzaj wyżej określonych usług doradczych świadczonych przez Izbę Rolniczą w danym roku (§ 3 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi).

Ustawa o izbach rolniczych wprowadza w art. 7 ust. 1 pkt 1 generalny zakaz prowadzenia działalności gospodarczej przez izby rolnicze.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.


Czy od przychodów z wyżej wymienionej działalności powinien być odprowadzony podatek dochodowy od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie przez niego usług doradczych rolnikom w zakresie kompleksowej oceny spełniania wymogów wzajemnej zgodności (tzw. cross - compliance) oraz spełniania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w gospodarstwie rolnym nie jest działalnością gospodarczą i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o izbach rolniczych, izby nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. Mogą one jednak świadczyć usługi, za odpłatnością na zasadach określonych przez walne zgromadzenie, co wynika z przepisu art. 12 ust. 1 pkt 15 przedmiotowej ustawy (do wyłącznej właściwości walnego zgromadzenia należy m.in. ustalanie zasad odpłatności za usługi świadczone przez izbę). Ustawa o izbach rolniczych nie definiuje usług świadczonych przez izbę rolniczą, ani nie precyzuje ich charakteru. W opinii Wnioskodawcy, pojęcie usługi świadczonej przez izbę, użyte w ustawie o izbach rolniczych, nie oznacza działalności usługowej, która jest działalnością gospodarczą określoną w przepisie art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.).

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy o izbach rolniczych, do zadań izb należy w szczególności (...) doradztwo w zakresie działalności rolniczej, wiejskiego gospodarstwa domowego oraz uzyskiwania przez rolników dodatkowych dochodów. Z mocy samego przepisu art. 36 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, izba rolnicza jest jednym z uprawnionych publicznych podmiotów doradczych i może udzielać pomocy doradczej bez konieczności dokonania wpisu w rejestrze działalności gospodarczej. Skorzystanie przez rolnika z usługi doradczej świadczonej przez izbę rolniczą jest koniecznym warunkiem przyznania pomocy finansowej z PROW 2007 - 2013.

Mając powyższe na uwadze można domniemywać, zdaniem Wnioskodawcy, iż świadczenie usług doradczych w zakresie kompleksowej oceny gospodarstwa rolnego pod względem spełniania wymogów wzajemnej zgodności oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w gospodarstwie rolnym nie jest prowadzeniem działalności gospodarczej. Izba Rolnicza traktuje te działania jako jedno z jej ustawowych zadań, realizowanych w interesie członków samorządu rolniczego województwa , ponieważ wszyscy rolnicy, którzy korzystaliby z usług doradczych są jej członkami. Wspomniana działalność ustawowa nie przynosi dochodów. Środki uzyskane za usługi doradcze stanowić będą pokrycie poniesionych kosztów. Dlatego usługa nie ma charakteru komercyjnego, a stanowi jeden ze sposobów realizacji zadań Izby. Celem świadczenia usług doradczych nie jest osiąganie dochodu przez Izbę, lecz wykonywanie działalności ustawowej na rzecz podmiotów, które z mocy prawa są członkami samorządu rolniczego. Według Wnioskodawcy przychody z powyższego źródła są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), bowiem dochody z tej działalności przeznaczone są na cele statutowe Izby Rolniczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, a w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Szczególne sytuacje, o których mowa w art. 21 i 22 powołanej ustawy dotyczą odpowiednio opodatkowania:


  • przychodów z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, którzy nie mają siedziby lub zarządu na jej terytorium, oraz
  • dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W analizowanym zdarzeniu przyszłym nie zachodzą powyższe przypadki, wobec czego zastosowanie znajduje zasada ogólna, wedle której opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 powołanej ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, do tej kategorii należy zaliczyć każdą wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została ujęta w katalogu zawartym w art. 12 ust. 4 tej ustawy. Dla uznania danego przysporzenia za przychód podatkowy nie ma znaczenia jego źródło. W szczególności, nieistotne jest, czy został on osiągnięty z działalności gospodarczej, czy też innej działalności prowadzonej przez podatnika. Przykładowe przysporzenia majątkowe zaliczane do tej kategorii zostały wymienione w art. 12 ust. 1 omawianej ustawy. Na jego mocy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1).

Kosztami uzyskania przychodów są natomiast – w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów z wszelkich źródeł nad kosztami ich uzyskania. Dla opodatkowania dochodu nie ma przy tym co do zasady znaczenia, czy został on osiągnięty przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (działalnością o charakterze zarobkowym), czy też z wykonywaniem niegospodarczych zadań statutowych.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym, w związku z działaniem „Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów” realizowanym w ramach Osi 1 - „Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, (załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, M. P. Nr 94, poz. 1035), Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradcze na rzecz rolników.

Wskazane działanie jest programem wspierania rozwoju obszarów wiejskich, skierowanym do rolników i posiadaczy lasów. Podmioty te mają możliwość otrzymania pomocy na pokrycie części udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych usług doradztwa rolniczego związanego z zasadami gospodarowania w zakresie wymogów wzajemnej zgodności oraz bezpieczeństwa pracy, świadczonych przez jednostki doradztwa rolniczego, izby rolnicze oraz podmioty, które uzyskały akredytację ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Katalog usług i zryczałtowane, jednolite stawki za ich świadczenie określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów” objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 78, poz. 470), wydane na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 ze zm.).

Wnioskodawca nie jest zatem beneficjentem pomocy, udzielanej w ramach ww. działania, a jedynie uczestniczy w jego realizacji, świadcząc za wynagrodzeniem określone usługi doradcze. Wynagrodzenie za daną usługę stanowi przychód Izby. W przypadku, gdy suma przychodów ze świadczenia przedmiotowych usług doradczych jest wyższa od sumy kosztów ich uzyskania, Izba osiąga dochód z tego tytułu. Dochód z prowadzonej działalności doradztwa rolniczego stanowi – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – przedmiot opodatkowania tym podatkiem.

Jednocześnie, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jak wynika z unormowania art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 ze zm.), izba rolnicza nie może prowadzić działalności gospodarczej. W związku z powyższym, działalność ta nie może stanowić jej celu statutowego.

A zatem, jeżeli Wnioskodawca osiągnie dochód z tytułu świadczenia usług doradczych w ramach działania „Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów” i przeznaczy go na realizację swoich celów statutowych, dochód ten będzie wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych będzie dochód Izby z tytułu prowadzenia działalności w zakresie usług doradztwa rolniczego. Dochód ten – a nie, jak błędnie wskazuje Wnioskodawca, przychód ze świadczenia przedmiotowych usług – będzie jednak wolny od podatku, jeżeli zostanie przeznaczony przez Izbę na jej cele statutowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10 – 562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj