Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-217/09/AJ
z 2 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-217/09/AJ
Data
2009.06.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
dostawa
montaż
producenci
roboty budowlano-montażowe
rolety, żaluzje
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka podatku dla usług montażu wraz z dostawą.



Wniosek ORD-IN 762 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 16 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności dostawy wraz z montażem rolet wewnętrznych i zewnętrznych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 marca 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności dostawy wraz z montażem rolet wewnętrznych i zewnętrznych.


W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zajmuje się produkcją gotowych wyrobów tekstylnych sklasyfikowanych wg PKD 13.92.Z. Głównie jest to produkcja rolet wewnętrznych, zewnętrznych, sprzedaż detaliczna i hurtowa oraz dystrybucja wyrobów gotowych. Dotychczas stosował jedną stawkę podatku w wysokości 22%. Świadczy odpłatne usługi montażu na rzecz osób fizycznych i prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Rozlicza się na zasadach ogólnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że przedmiotem zawieranych umów jest świadczenie usług, w cenie których zawarta jest wartość towaru, jak również - jednakże w mniejszym stopniu - odrębnie dostawa towaru i świadczenie usług. Według klasyfikacji PKWiU czynności, o których mowa we wniosku można zakwalifikować do następujących kategorii: 13.92.22.0, 13.92.15.0, 46.41.13, 47.00.49.0.

Obiekty, w których są wykonywane czynności, o których mowa we wniosku, są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zgodnie z obowiązującym stanem prawnym można stosować obniżoną, 7% stawkę podatku od towarów i usług w odniesieniu do dostawy, montażu i usług na podstawie art. 41 ust. 2, wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, a także w odniesieniu do art. 41 ust. 12...


Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług nie wynika wprost z ustawy. Jednak w sytuacji, kiedy podatnik zawrze z kontrahentem umowę, z postanowień której wynikać będzie, że obejmuje ona zarówno dostawę towaru oraz świadczenie usługi montażowej, to będzie podstawa do zastosowania obniżonej stawki podatku. Wówczas należy stwierdzić, że przedmiotem umowy jest usługa budowlano-montażowa podlegająca opodatkowaniu obniżoną stawką podatku, jeśli jest wykonywana w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 w oparciu o art. 2 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz załącznik nr 3 do tej ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z ust. 3 powołanego wyżej przepisu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.


Ponadto zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:


  1. robót budowlano – montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12


  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12 c ustawy.”


W okresie od dnia 1 maja 2004 r. do 1 grudnia 2008 r. regulacja powyższa była zawarta w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Należy zwrócić uwagę na treść art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wykonuje Pan czynności polegające na dostawie wyprodukowanych przez Pana firmę wyrobów tekstylnych lub polegające na dostawie tych towarów wraz z montażem. W przypadku wykonywania dostawy wraz z montażem zawierane umowy wskazują, że przedmiotem świadczenia jest usługa, w cenie której uwzględniona jest wartość towarów. Montaż wykonywany jest w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Wskazał Pan, że czynności związane z wnioskiem można zakwalifikować do grupowań PKWiU: 13.92.22. „Gotowe wyroby tekstylne”, 13.92.15.0 „Rolety zewnętrzne”, 46.41.13 „Sprzedaż hurtowa pościeli, zasłon, firanek oraz różnorodnych artykułów użytku domowego, materiałów tekstylnych”, 47.00.49.0 „Sprzedaż detaliczna materiałów budowlanych”.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji opisanej przez Pana przedmiotem wykonywanych czynności (dostawa wraz z montażem) będzie – jak sam Pan wskazał poprzez sklasyfikowanie tych czynności - dostawa towarów, w związku z tym czynności te będą opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług, tj. 22%.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołana przez Pana w poz. 161 załącznika nr 3 do ustawy, do dnia 31 grudnia 2007 r. zawierała zapis „Dostawa budowa, remont lub przebudowa budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, realizowanych w ramach budownictwa społecznego”. Jednak z dniem 1 stycznia 2008 r. został on uchylony na mocy art. 1 pkt 16 lit. b) ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192 poz. 1382). Tą samą ustawą wprowadzono zmiany w treści art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług, które to przepisy obowiązują na dzień wydania niniejszej interpretacji.

Stwierdzić należy, że w związku z treścią art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z tego też powodu organ wydający interpretację dokonał analizy merytorycznej opisu zdarzenia przyszłego oraz przedstawionego stanowiska w oparciu o informacje zawarte we wniosku, natomiast załączony do niego dokument nie był przedmiotem merytorycznej analizy.

Jednocześnie należy wskazać, iż organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikowania towarów i usług do właściwych grupowań PKWiU, wobec czego niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikacje wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż przedmiotem wykonywanych przez Pana czynności jest dostawa towarów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj