Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-301/09/PK
z 3 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-301/09/PK
Data
2009.07.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych


Słowa kluczowe
akcyza
obniżenie podatku należnego
samochód osobowy


Istota interpretacji
opodatkowania sprzedaży po 1 marca 2009r. samochodów osobowych nabytych w okresie do 28 lutego 2009r.



Wniosek ORD-IN 659 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009r. (data wpływu 14 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży po 1 marca 2009r. samochodów osobowych nabytych w okresie do 28 lutego 2009r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży po 1 marca 2009r. samochodów osobowych nabytych w okresie do 28 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest firmą dealerską zajmującą się sprzedażą samochodów. Do dnia 28 lutego 2009r. obowiązywała ustawa o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 259 z póź. zm.), od dnia 1 marca 2009r. weszła w życie nowa ustawa o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 poz. 11) z dnia 6 grudnia 2008r. do której nie wydano przepisów wykonawczych.

Na dzień 28 lutego 2009r. na stanie magazynowym pozostały Wnioskodawcy samochody z odliczoną akcyzą, które zostaną sprzedane po 1 marca 2009r.

Przed wejściem w życie ustawy z dn. 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, akcyzę od zakupionych samochodów Wnioskodawca odliczał w momencie zakupu, a naliczał gdy samochód został sprzedany. Spółka rozliczała to w deklaracji AKC-3 za dany miesiąc, tak też został rozliczony miesiąc luty 2009r. W związku z wejściem w życie dnia 1 marca 2009r. ww. ustawy, podatek akcyzowy opłacany jest przez dostawcę, a więc nie jest on wykazywany na fakturach zakupowych i analogicznie na fakturach sprzedażowych. Z powyższego wynika, że nie zostanie on naliczony od samochodów zakupionych przed dniem 1 marca 20O9r. (rozliczona akcyza w momencie zakupu samochodów w danym miesiącu) - nie sprzedanych w lutym 2009r. w sposób wyżej opisany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W jaki sposób rozliczyć podatek akcyzowy od samochodów zakupionych przed zmianą stanu prawnego (1 marca 2009r.)... Czy opisany wyżej sposób rozliczenia miesiąca lutego 2009r. jest prawidłowy...
  2. Czy należy skorygować deklarację za m-c luty 2009r. i odprowadzić do UC odliczoną akcyzę od nie sprzedanych samochodów...

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z brakiem przepisów wykonawczych do ustawy (Dz. U. Nr 3 poz. 11) z dnia 6 grudnia 2008r. oraz w związku z zasadą lex retro non agit akcyzę należy rozliczyć według przepisów obowiązujących w dacie nabycia towarów (samochodów), i nie ma obowiązku korygowania deklaracji AKC-3 za miesiąc lutego 2009r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W świetle art. 80 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257, ze zm.) akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 80 ust. 2 ww. ustawy podatnikami akcyzy od samochodów osobowych są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terenie kraju, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. W związku z tym, jeśli nabyty samochód osobowy następnie został sprzedany przed pierwszą rejestracją, wówczas sprzedaż ta podlega opodatkowaniu akcyzą. W konsekwencji po stronie sprzedawcy powstaje uprawnienie, o którym mowa w art. 79 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257, ze zm.) podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zamiarem ustawodawcy w art. 79 było uniknięcie podwójnego opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku sprzedaży samochodów osobowych, w sytuacji wielofazowego poboru podatku.

W przedmiotowej sytuacji wielofazowość opodatkowania rozpoczyna dokonanie czynności nabycia samochodu osobowego i powstający z tego tytułu obowiązek podatkowy, a kończy dokonanie ostatniej jego sprzedaży na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją.

Z uwagi na to, że w niniejszej sprawie przed dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu (tj. sprzedaży samochodu na terytorium kraju) obniżono akcyzę z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju, o akcyzę zapłaconą z tytułu nabycia, faktycznie akcyza nie została zapłacona.

W związku z powyższym do przedmiotowego stanu faktycznego zastosowanie będzie miał przepis przejściowy zawarty w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym zgodnie z którym, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych powstał przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe (tj. przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym).

Oznacza to, iż w przypadku samochodów, nabytych przed 1 marca 2009r., gdzie kwota należnej akcyzy z tytułu nabycia została naliczona, jednakże równocześnie kwota ta została odliczona od kwoty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów na terytorium kraju, zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym. W konsekwencji Wnioskodawca w odniesieniu do wspomnianych samochodów będzie zobowiązany do naliczenia podatku akcyzowego z tytułu ich późniejszej sprzedaży na terytorium kraju. W konsekwencji u Wnioskodawcy nie powstanie, w opisanej sytuacji, obowiązek korekty deklaracji AKC-3 za miesiąc luty 2009r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj