Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-88a/09/ZG
z 20 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-88a/09/ZG
Data
2009.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej smarowy
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Wnioskodawca nie posiadając zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący lub prowadzenia działalności jako zarejestrowany handlowiec, w zakresie opisanym we wniosku nie może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego wskazanego w § 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Ponadto w celu korzystania z przedmiotowego zwolnienia nie ma obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów, lecz należy wypełnić warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 roku (data wpływu 22.04.2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2009 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego olejów smarowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 kwietnia 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego olejów smarowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo z terytorium Niemiec wyroby akcyzowe w całości objęte zwolnieniem od akcyzy na podstawie § 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Przedmiotowe wyroby nabywane są w celu dalszej odsprzedaży bez przetworzenia, wyroby nie są przeznaczone do wykorzystania do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki do paliw silnikowych. Skład chemiczny przedmiotowych wyrobów uniemożliwia bez przetworzenia wykorzystanie takie ich wykorzystanie. Odsprzedawane wyroby innym podmiotom są wyłącznie w celach handlowych, bez dalszego przetworzenia.

Wnioskodawca dysponuje i dysponować może oświadczeniami swoich odbiorców o dalszej odsprzedaży przedmiotowych wyrobów bez ich przetworzenia i wykorzystania w celach napędowych lub opałowych, wystawionych przez kontrahentów.

Wnioskodawca nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący oraz prowadzenia działalności jako zarejestrowany handlowiec.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy podmiot nieposiadający składu podatkowego, nabywający wewnątrzwspólnotowo opisane wyroby jest zwolniony od akcyzy...
  2. Czy Spółka sprzedająca uprzednio nabywane wyroby akcyzowe, po złożeniu oświadczeń kontrahentów może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego i czy kontrahenci spółki składający przedmiotowe oświadczenia są podmiotami uprawnionymi w rozumieniu przepisów tego aktu prawnego...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z treścią rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, podmiot nieposiadający składu podatkowego może korzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego w art. 32 ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto oświadczenia złożone przez Spółkę, a także kontrahentów stwarzają dla tych podmiotów uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy w przypadku wyrobów opisanych we wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32 poz. 228), zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.), jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 tej ustawy.


Treść art. 32 ust. 3 ustawy stanowi, iż zwolnienie od akcyzy wyrobów ze względu na przeznaczenie, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:


  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.


Wnioskodawca wskazuje we własnym stanowisku w sprawie, że może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy w przypadkach określonych w art. 32 ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy składając oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów.

Jednakże nie można zgodzić się zaprezentowanym stanowiskiem Wnioskodawcy, gdyż z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka nie posiada zezwolenia prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący oraz prowadzenia działalności jako zarejestrowany handlowiec. Zwolnienie o którym mowa w § 10 ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z art. 32 ustawy wymaga posiadania przez Spółkę jednego z zezwoleń, które wskazano w konkretnych przypadkach obrotu zwolnionymi wyrobami.

Ponadto w celu stosowania przedmiotowego zwolnienia, należy spełnić warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.


W myśl przywołanych przepisów warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest:

ust. 5:


  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji:
    1. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający
    2. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.


ust. 6:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadku:


  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego
  • dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego


jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego.


ust. 7:

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.


ust. 8:

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.


ust. 9:

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.


ust.10:

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.


ust. 11:

Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.


ust. 12:

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.


ust. 13:

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.


Zatem z analizy powyższych warunków, wynika, iż stanowisko Spółki nie jest prawidłowe również w zakresie obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów. Wnioskodawca chcąc korzystać ze zwolnienia o którym mowa w § 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie ma obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów lecz musi wypełnić warunki zwolnienia, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Reasumując stwierdza się, iż Wnioskodawca nie posiadając zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący lub prowadzenia działalności jako zarejestrowany handlowiec, w zakresie opisanym we wniosku nie może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego wskazanego w § 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Ponadto w celu korzystania z przedmiotowego zwolnienia nie ma obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów, lecz należy wypełnić warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj