Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-478/09/IL
z 19 sierpnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-478/09/IL
Data
2009.08.19
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Uprawnienia osób fizycznych
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Warunki przyznania prawa do zwrotu podatku
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
faktura
materiały budowlane
zwrot wydatków związanych z budownictwem
Istota interpretacji
W jaki sposób powinny być wystawiane faktury zakupowe na materiały i usługi budowlane, aby możliwe było odliczenie podatku naliczonego w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i małżonki oraz zwrot podatku VAT za materiały budowlane?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 25 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Pana żona również prowadzi swoją działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT. W roku 2008 nabył Pan wspólnie z żoną do majątku wspólnego działkę budowlaną, na której zamierza wybudować dom jednorodzinny z częścią usługową, która będzie wykorzystywana przez Pana i żonę do prowadzenia działalności gospodarczej. W pozwoleniu na budowę jest wyraźnie określony podział na część mieszkalną i usługową. Pozwolenie na budowę jest wydane na Pana i na żonę, jako inwestorów. Budynek zamierza Pan realizować we własnym zakresie metodą gospodarczą. W odniesieniu do części budynku przeznaczonej na działalność gospodarczą zamierza Pan w trakcie realizacji budowy odliczyć podatek VAT związany z zakupami materiałów i usług budowlanych dotyczących tej części budynku. W przypadku zakupów, dla których nie można bezpośrednio przypisać wydatku do tej części zamierza Pan odliczyć jedynie tę część naliczonego podatku VAT, jaka przypada ułamkowo na część usługową budynku według podziału powierzchni ustalonego w pozwoleniu na budowę. Dodatkowo, w odniesieniu do części mieszkalnej budynku, zamierza Pan wystąpić o zwrot VAT za materiały budowlane w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. W związku z powyższym zadano następujące pytania. W jaki sposób powinny być wystawiane faktury zakupowe na materiały i usługi budowlane, aby możliwe było odliczenie podatku naliczonego w działalności gospodarczej Pana i małżonki oraz zwrot podatku VAT za materiały budowlane... Jak powinny być one rejestrowane w rejestrach zakupów skoro będzie dostępny wyłącznie jeden oryginał... W jakiej proporcji podatek VAT naliczony od zakupów materiałów i usług związanych z budową części usługowej budynku powinien być odliczony przez Pana, a w jakiej małżonkę skoro część pomieszczeń będzie użytkowana wspólnie (np.: recepcja, hol, sanitariat) i nie można z powierzchni użytkowej jednoznacznie wyodrębnić powierzchni używanej w działalności gospodarczej tylko przez Pana i tylko przez małżonkę... Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie w zakresie zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, wniosek w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną. Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania dotyczącego zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – jako odbiorcę faktury VAT dotyczącej zakupu materiałów i usług budowlanych należy wpisać imiona i nazwiska obojga małżonków, wspólny adres zamieszkania oraz podać dwa numery NIP. Wnioskodawca podnosi, iż dodatkowo na fakturze dotyczącej zakupu materiałów (dla których stawka wzrosła z 7% do 22%), w stosunku do których zamierza uzyskać zwrot VAT należy podać numer PKWiU towaru. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwrotu wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (t. j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 177 poz. 1468 ze zm.)osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:
Zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. Zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (art. 3 ust. 3). Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (art. 3 ust. 4). Stosownie do art. 2 pkt 1 i pkt 3 ustawy przez pojęcie:
W myśl art. 3 ust. 8 ww. ustawy Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT. Stosownie do art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Prawo do zwrotu przysługuje również pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:
Jednym z rodzajów inwestycji, których realizacja daje prawo do zwrotu, jest budowa budynku mieszkalnego. Zgodnie z definicją zawartą w ww. ustawie budynkiem mieszkalnym jest budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż zakupił Pan działkę budowlaną, na której zamierza wybudować budynek jednorodzinny z przeznaczeniem na część mieszkalną i usługową, co określone zostało w pozwoleniu na budowę. W odniesieniu do części mieszkalnej budynku, zamierza Pan wystąpić o zwrot części podatku VAT za materiały budowlane związane z jego budową. Ponieważ zwrot ten dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług to oczywistym jest, że powinny one zostać wystawione zgodnie z wymogami jakie z tych przepisów wynikają. W tej zaś kwestii w interpretacji ITPP1/443-490/09/DM stwierdzono, że stosownie do art. 106 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 112, poz. 1337) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
Wskazano również, że obowiązujące przepisy nie zawierają zakazu wystawiania faktur na więcej niż jeden podmiot. Zatem nabywcą towaru czy usługi może być więcej niż jedna osoba, zaś dane zawarte w fakturze VAT muszą umożliwiać jednoznaczną identyfikację stron transakcji zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy. W przypadku zatem transakcji, w której po stronie nabywcy występują małżonkowie prowadzący odrębne działalności gospodarcze faktura dokumentująca dokonanie sprzedaży na ich rzecz powinna być wystawiona na oboje małżonków jako osobnych nabywców, z których każdy identyfikowany jest oprócz imienia i nazwiska, odrębnym numerem identyfikacji podatkowej. Natomiast wykaz materiałów budowlanych, o którym mowa w art. 3 ust. 8 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym uwzględnia materiały budowlane, na które wzrosła po dniu 30 kwietnia 2004 r. stawka podatku od towarów i usług z 7% na 22%. W wykazie tym zostały ściśle określone nazwy towarów oraz ich symbole PKWiU, które podlegają zwrotowi. Wykaz zawiera szczegółowe zestawienie materiałów budowlanych wymienionych z nazwy i symbolu, ale przewiduje również w swej specyfikacji materiały budowlane, które bez względu na symbol PKWiU podlegają rozliczeniu. Podkreślić należy, iż przedmiotowy wykaz nie daje prawa do zwrotu części podatku VAT od zakupionych usług. Zatem jeśli na fakturze będzie dodatkowo określony symbol PKWiU danego materiału to ułatwi to znacznie jego identyfikację, a w szczególności ustalenie czy dany materiał został ujęty w wykazie materiałów, o którym mowa w art. 3 ust. 8 ww. ustawy i w związku z tym, czy z tytułu zakupu danego materiału przysługuje zwrot części podatku VAT. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.