Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1301/12/MN
z 14 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 24 października 2012 r.) uzupełnionym w dniu 29 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad dokonania rozliczeń (deklaracji VAT-7) za okres połączenia spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad dokonania rozliczeń (deklaracji VAT-7) za okres połączenia spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest jedynym udziałowcem dwóch innych spółek kapitałowych (dalej: „Spółki kapitałowe”). W chwili obecnej, ze względów biznesowych, planowane jest połączenie Wnioskodawcy ze Spółkami kapitałowymi przez przejecie, zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Wnioskodawca będzie spółką przejmującą. Z uwagi na brak możliwości ustalenia dnia połączenia, tj. dnia wpisania połączenia do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, nie można wykluczyć, iż wpis ten nastąpi w ciągu danego miesiąca w trakcie roku podatkowego. Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółki kapitałowe są podatnikami podatku VAT i składają deklaracje podatkowe VAT-7 za okresy miesięczne.


W związku z powyższym postawiono następujące pytania:


  1. Czy w związku z analizowanym połączeniem, Wnioskodawca powinien w swojej deklaracji VAT-7 za miesiąc połączenia uwzględnić także podatek VAT należny i naliczony wykazany przez przejmowane Spółki kapitałowe w okresie od 1. dnia miesiąca, w którym nastąpiło połączenie do dnia wpisania połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego?
  2. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w pytaniu nr 1 za nieprawidłowe, czy organem właściwym do złożenia deklaracji VAT-7 spółek przejmowanych za miesiąc, w którym nastąpi połączenie będzie naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby Wnioskodawcy?


Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku analizowanego połączenia, Wnioskodawca powinien w swojej deklaracji VAT-7 za miesiąc połączenia uwzględnić także podatek VAT należny i naliczony wykazany przez przejmowane Spółki kapitałowe w okresie od 1. dnia miesiąca, w którym nastąpiło połączenie do dnia wpisania połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego.


1. Ogólne zasady dotyczące sukcesji podatkowej.

Wnioskodawca podkreśla, że łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych zostało uregulowane w tytule IV Ksh.

Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 Ksh połączenie spółek handlowych może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Stosownie do treści art. 493 § 1 Ksh, Spółka przejmowana zostaje rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby spółki przejmującej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej. Wykreślenie z rejestru spółki przejmowanej nie może przy tym nastąpić przed dniem zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej, jeżeli takie podwyższenie ma nastąpić, i przed dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby spółki przejmowanej.

Zgodnie z art. 494 Ksh, Spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Na spółkę przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Problem sukcesji prawnopodatkowej (praw i obowiązków następców prawnych) jest przedmiotem regulacji rozdziału 14 Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 93 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana w wyniku łączenia się osób prawnych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Zgodnie z § 2 tegoż artykułu, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innych osób prawnych.

Podkreślenia wymaga, że zgodnie ze wskazanym wyżej przepisem, sukcesja praw i obowiązków, która następuje na skutek połączenia przez przejęcie spółek kapitałowych obejmuje swym zakresem wszystkie obowiązki określone w przepisach prawa podatkowego, a zatem także te wynikające z postanowień ustawy o VAT, w tym w zakresie obowiązków obejmujących składanie deklaracji VAT-7.


2. Zasady dotyczące składania deklaracji VAT.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy są zobowiązani co do zasady składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wedle ust. 2 tego przepisu, jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową dla osób prawnych ustala się ze względu na adres ich siedziby.

Z kolei, zgodnie z art. 18a Ordynacji podatkowej, jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń, z zastrzeżeniem art. 18b.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 165, poz. 1371 ze zm.) organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego za dany okres rozliczeniowy dla podatników, którzy w trakcie okresu (rozliczeniowego zmienili miejsce wykonywania czynności, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest organ podatkowy właściwy dla podatnika z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w ostatnim dniu tego okresu. W świetle ust. 2 tego przepisu, jeżeli zgodnie z odrębnymi przepisami podatnik jest obowiązany do ujawnienia adresu siedziby w odpowiednim rejestrze, przepis ust. 1 stosuje się, gdy nowy adres siedziby został ujawniony w tym rejestrze do końca okresu rozliczeniowego, którego deklaracja dotyczy.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów oraz przy uwzględnieniu faktu, iż przejmowane Spółki kapitałowe z dniem połączenia utracą swój odrębny byt prawny, stwierdzić należy, że organem podatkowym, właściwym z tytułu rozliczeń podatku VAT w zakresie czynności dokonanych przez przejmowane Spółki kapitałowe w miesiącu, w którym dojdzie do przedmiotowego połączenia, będzie organ podatkowy właściwy dla Wnioskodawcy w ostatnim dniu miesiąca, w którym nastąpi wpis połączenia do rejestru sądowego.

Jednocześnie zgodnie z przedstawioną wyżej zasadą sukcesji prawnopodatkowej, Wnioskodawca na skutek przedmiotowego połączenia wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejmowanych Spółek kapitałowych, a zatem także obowiązek/prawo do wykazania podatku VAT należnego oraz podatku VAT naliczonego związanych z czynnościami dokonanymi przez przejmowane Spółki kapitałowe w miesiącu, w którym nastąpiło połączenie.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, na skutek analizowanego połączenia Wnioskodawca będzie obowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla spółki przejmującej (w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu połączenia) jednej deklaracji podatkowej VAT-7, uwzględniającej również podatek VAT należny i naliczony wykazany przez przejmowane Spółki kapitałowe w okresie od 1 dnia miesiąca, w którym nastąpiło połączenie do dnia wpisania połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego.


Wnioskodawca wskazał, że prawidłowość jego stanowiska znajduje potwierdzenie w
praktyce organów podatkowych. W szczególności:


  • Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16 lutego 2007 r. (nr 1473AWO/443/799/186/2006/MJ) uznał, że: „połączenie Spółek w wyniku którego X stała się następcą prawnym Spółek nastąpiło w dniu 13 kwietnia 2005 r., zatem przejęte Spółki z tym dniem utraciły byt podmiotów prawnych, a także byt podmiotów podatkowych w podatku od towarów i usług. Deklaracja rozliczeniowa VAT-7 za kwiecień 2005 r. powinna zostać złożona przez Wnioskodawcę do Urzędu Skarbowego właściwego miejscowo dla Spółki przejmującej (Wnioskodawcy) i zawierać łączne dane Spółek przejętych i przejmującej (podkreślenie Spółki). W tej sytuacji bowiem zachodzą przesłanki o których mowa w § 13 ust.l rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych- właściwym organem podatkowym - jest organ podatkowy właściwy dla podatnika z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w ostatnim dniu tego okresu. Ostatnim dniem okresu rozliczeniowego za kwiecień 2005 r. jest dzień 30.04.2005r”,
  • Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 6 września 2006 r. (nr 1473AW/443/636/103/2006/SK) stwierdził, że: „przyjmując, że okresem rozliczeniowym jest miesiąc lipiec 2006 r. tj. miesiąc, w którym ustał byt prawny Spółki przejętej, deklarację podatkową VAT-7 za ten okres składa Spółka przejmująca ujmując w niej wszystkie zdarzenia gospodarcze dotyczące obu jednostek (podkreślenie Spółki), a tym samym Spółka przejęta nie składa za ten okres żadnej deklaracji podatkowej VAT-7”,
  • Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31 lipca 2006 r. nr PUS.II/443/70/2006/JZ uznał, że „spółka przejmująca wstępując z dniem 31.05.2006 r. we wszelkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej (w tym również wynikające z przepisów prawa podatkowego) obowiązany jest złożyć deklarację VAT-7 za maj 2006 r. stosownie do cyt. wyżej przepisu art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Deklaracja ta winna uwzględniać obroty obydwu spółek a wiec zarówno podmiotu przejmowanego jak i przejmującego” (podkreślenie Spółki).


W zakresie pytania nr 2 Wnioskodawca wyraził stanowisko, jakie zostało już podniesione w ramach uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1, że na skutek analizowanego połączenia Wnioskodawca będzie obowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla spółki przejmującej (w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu połączenia) jednej deklaracji podatkowej V A T-7 uwzględniającej również podatek VAT należny i naliczony wykazany przez przejmowane Spółki kapitałowe w okresie od 1 dnia miesiąca, w którym nastąpiło połączenie, do dnia wpisania połączenia do Krajowego Rejestru.

Ze względów ostrożnościowych, na wypadek uznania przez organ stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1 za nieprawidłowe i stwierdzenie przez niego obowiązku złożenia odrębnych deklaracji podatkowych VAT-7 dla spółek przejmowanych, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że odrębne deklaracje VAT-7 spółek przejmowanych powinny zostać złożone przez Wnioskodawcę do organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy w ostatnim dniu miesiąca, w którym nastąpi wpis połączenia do rejestru sądowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2 - 5.


Na mocy art. 3 ust. 2 tej ustawy, jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla:


  1. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - ze względu na adres siedziby;
  2. osób fizycznych - ze względu na miejsce zamieszkania.


Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133 – art. 99 ust. 1 ustawy.

Natomiast w myśl art. 18a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń, z zastrzeżeniem art. 18b.

Zmiany w trakcie okresu rozliczeniowego reguluje natomiast § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 165, poz. 1371 ze zm.), zgodnie z którym, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego za dany okres rozliczeniowy dla podatników, którzy w trakcie okresu rozliczeniowego zmienili miejsce wykonywania czynności, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest organ podatkowy właściwy dla podatnika z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w ostatnim dniu tego okresu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że ze względów biznesowych, planowane jest połączenie Wnioskodawcy ze Spółkami kapitałowymi przez przejecie, zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych. Wnioskodawca będzie spółką przejmującą. Z uwagi na brak możliwości ustalenia dnia połączenia, tj. dnia wpisania połączenia do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, nie można wykluczyć, iż wpis ten nastąpi w ciągu danego miesiąca w trakcie roku podatkowego. Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółki kapitałowe są podatnikami podatku VAT i składają deklaracje podatkowe VAT-7 za okresy miesięczne.


Łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych zostało uregulowane w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), w tytule IV. Zgodnie z art. 492 § 1 K.s.h., połączenie spółek może być dokonane:


  1. przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie),
  2. przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).


W myśl art. 493 § 1 K.s.h. Spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.

Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507 (art. 493 § 2 K.s.h.).

Zgodnie z zapisem art. 494 K.s.h., spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Ustawa nie reguluje w sposób odrębny powyższych zmian podmiotowych - zasady sukcesji praw i obowiązków w przypadku wszelkiego rodzaju przekształceń podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w różnych formach, uregulowane zostały natomiast w przepisach rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.


W myśl art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Przeniesienie powyższych przepisów Ordynacji podatkowej na grunt ustawy o podatku od towarów i usług oznacza, iż spółka przejmująca przejmuje wszystkie prawa i obowiązki, jakie na mocy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przysługiwały spółkom przejmowanym.

Wskazać w tym miejscu należy, że w okresie do dnia połączenia wszystkie spółki (zarówno przejmowane, jak i przejmująca) będą odrębnymi podatnikami VAT, posiadającymi odrębną podmiotowość podatkową, na których za okres sprzed połączenia ciążą określone obowiązki podatkowe, w tym obowiązek złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Do momentu wyrejestrowania spółek przejmowanych z KRS-u, będą one odrębnymi podatnikami podatku VAT, wystawiającymi i otrzymującymi we własnym imieniu faktury VAT oraz prowadzącymi ewidencję dla potrzeb sporządzenia deklaracji VAT-7. To na podstawie tych ewidencji winny być sporządzone deklaracje podatkowe za ostatni okres działalności każdej ze spółek przejmowanych.

Następca prawny (spółka przejmująca) działający jedynie jako sukcesor praw i obowiązków zobowiązany będzie tylko do faktycznego złożenia tych deklaracji. Deklaracja jest bowiem jedynie potwierdzeniem wykonywania czynności w danym okresie rozliczeniowym. Czynności te w okresie, za który składane będą deklaracje - wykonywane będą przez pełnoprawnych podatników VAT.

Zatem, w przypadku połączenia się podmiotów gospodarczych, odrębne deklaracje podatkowe za ostatni okres działalności podmiotów przejmowanych powinny zostać złożone przez podmiot przejmujący (Wnioskodawcę) do właściwych miejscowo urzędów skarbowych dla podmiotów przejmowanych. Deklaracje te winny zawierać dane podmiotów przejmowanych oraz zostać podpisane przez Wnioskodawcę będącym następcą prawnym. W konsekwencji należy uznać, iż deklaracje podatkowe VAT-7 za ostatni okres działalności spółek przejmowanych powinny zostać złożone w urzędach skarbowych właściwych dla tych podmiotów, przy czym dane zawarte w deklaracjach powinny wskazywać na podmioty przejmowane, natomiast sama deklaracja powinna być podpisana przez podmiot przejmujący.

Ponadto Wnioskodawca (spółka przejmująca) zobowiązany będzie do złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej swojej działalności za cały okres rozliczeniowy, w którym zarejestrowano połączenie podmiotów, bez uwzględnienia kwot podatku należnego i naliczonego wykazanego w deklaracjach podmiotów przejmowanych, do właściwego dla siebie urzędu skarbowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj