Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-104/09/PC
z 21 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-104/09/PC
Data
2009.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
organizacje pożytku publicznego
wniosek


Istota interpretacji
Czy Stowarzyszenie przekazując Urzędowi Miasta i Gminy kwotę 7.000zł na pokrycie części kosztów projektu domu spotkań, będzie korzystało ze zwolnienia z podatku (realizacja celów statutowych), czy będzie musiało zapłacić podatek?



Wniosek ORD-IN 778 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania, dochodu wydatkowanego na pokrycie części kosztów projektu domu spotkań Stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania, dochodu wydatkowanego na pokrycie części kosztów projektu domu spotkań Stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miasta i Gminy zamierza wystąpić z wnioskiem o przyznanie dotacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (na lata 2007-2013) na wybudowanie domu spotkań mieszkańców wsi. Dom ten jest niezbędny dla dalszego istnienia i rozwoju Stowarzyszenia. Do tej pory Stowarzyszenie nie posiada własnego lokalu i wszelkie spotkania odbywają się w domach prywatnych lub grzecznościowo w miejscowej restauracji za zgodą właściciela.

Urząd Miasta i Gminy wynajął Stowarzyszeniu w dzierżawę grunt, na którym jest możliwość wybudowania domu spotkań. Ze względu na wielkość przedsięwzięcia oraz na fakt, że właścicielem gruntu jest Urząd Miasta i Gminy, beneficjentem przy składaniu wniosku będzie Urząd (wniosek o dotację na budowę domu spotkań).

W statucie Stowarzyszenia istnieje następujący przepis: Rozdział II § 9 pkt 13: „podejmowanie w ramach obowiązujących przepisów wszelkich przedsięwzięć związanych z rozwojem wsi”.Poza tym Urząd Miasta i Gminy zatwierdził poprzez uchwałę Plan Odnowy Miejscowości, który jest podstawą ubiegania się o dotację z funduszu „Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (na lata 2007-2013)” na budowę domu spotkań. Warunkiem ubiegania się o dotację jest m.in. dołączenie do wniosku gotowego projektu i kosztorysu domu spotkań.

W ramach ugody z Urzędem Miasta i Gminy Stowarzyszenie zamierza przekazać Urzędowi kwotę 7.000zł (wypracowaną w ciągu ostatnich lat przez Stowarzyszenie np. przy organizacji festynów), na pokrycie części kosztów wykonania projektu. Resztę funduszy na ten cel przeznaczy Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie przekazując Urzędowi Miasta i Gminy kwotę 7.000zł na pokrycie części kosztów projektu domu spotkań, będzie korzystało ze zwolnienia z podatku (realizacja celów statutowych), czy będzie musiało zapłacić podatek...

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość zwolnienia z podatku przy przekazaniu kwoty 7.000zł do Urzędu Miasta i Gminy na pokrycie części kosztów wykonania projektu. Możliwości finansowe Stowarzyszenia są ograniczone. Utrzymuje się ono tylko ze składek członkowskich i z tego co wypracuje w ramach realizacji celów statutowych. Wszelkie prace członkowie Stowarzyszenia wykonują społecznie. Wnioskodawca jest Organizacją Pożytku Publicznego, ale kwoty otrzymane z darowizn są niewielkie (w ubiegłym roku nie przekroczyły 100zł).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.). działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem ust. 2 tego artykułu organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy regulujące zagadnienie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych to ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) określana dalej skrótem „updop”.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania o jakim mowa w art. 17 ust. 1 updop zawierającym katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania. Art. 17 ust. 1 pkt 4 updop stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o określonych celach statutowych, powołany przepis nie znajdzie w Jego przypadku zastosowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, w związku z powyższym dla oceny prawnej zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku właściwe będzie unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c omawianej ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Art. 17 ust. 1b cytowanej updop stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 omawianej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by dochód był wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie posiada statut organizacji pożytku publicznego. Zamierza przekazać Urzędowi Gminy kwotę 7.000zł (wypracowaną w ciągu ostatnich lat przez Stowarzyszenie np. przy organizacji festynów), na pokrycie części kosztów wykonania projektu budynku (domu spotkań członków Stowarzyszenia). Resztę funduszy na ten cel przeznaczy Gmina.

W analizowanym przypadku, budowa domu spotkań, będzie celem służącym realizacji jego zadań statutowych. Oznacza to, że dochód w ten sposób wydatkowany będzie – na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – wolny od tego podatku. Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj