Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-383/09/BJ
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-383/09/BJ
Data
2009.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
infrastruktura towarzysząca
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
roboty budowlane
roboty instalacyjne
stawki podatku


Istota interpretacji
1. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować budowę przyłączy wod.-kan. na odcinku od budynku do pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku?
2. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować roboty budowlano-instalacyjne dające się przypisać wyłącznie do lokalu administracyjnego zlokalizowanego w budynku wielorodzinnym?
3. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować roboty budowlano-instalacyjne dające się przypisać wyłącznie do pomieszczeń garaży zlokalizowanych w budynku wielorodzinnym, przeznaczonych na sprzedaż niezwiązaną z lokalami w tym budynku?
4. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować budowę przyłączy wod.-kan. na odcinku od pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku do sieci osiedlowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 23 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 i 14 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku od towarów i usług dla usług budowlanych dotyczących budynku mieszkalnego sklasyfikowanego wg PKOB do grupy 112 oraz usług wykonania przyłączy wodociągowych do tego budynku– jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek, który uzupełniono pismami z dnia 13 i 14 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku od towarów i usług dla usług budowlanych dotyczących budynku mieszkalnego sklasyfikowanego wg PKOB do grupy 112 oraz usług wykonania przyłączy wodociągowych do tego budynku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca zawarł (z jednym wykonawcą) umowę realizacyjną na wykonanie budynku wraz z przynależną infrastrukturą techniczną. Jak wynika z pisma uzupełniającego z dnia 13 lipca 2009 r. przedmiotowy budynek sklasyfikowany został wg PKOB do grupy 112 (klasa 1122), jako budynek mieszkalny wielomieszkaniowy. Budynek składać się będzie z 19 lokali mieszkalnych, lokalu użytkowego administracji, zlokalizowanego w części parterowej budynku oraz z 7 indywidualnych garaży na samochody osobowe, znajdujących się w kondygnacji piwnic. Zakres robót obejmuje również wybudowanie przyłączy sanitarnych (wod.-kan.) na odcinku od budynku do pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku oraz od pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku do sieci osiedlowej.


Przedmiot zamówienia podzielono na następujące zadania :


  1. roboty budowlano-instalacyjne - część mieszkalna o pow. użytkowej - 1138m2, z przyłączami wod.-kan. do pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku,
  2. roboty budowlano-instalacyjne - część administracyjna o pow. użytkowej - 172m,2 dające się przypisać wyłącznie do lokalu administracyjnego,
  3. roboty budowlano-instalacyjne - garaże indywidualne na samochody osobowe w kondygnacji piwnicznej o pow. użytkowej 186m2, dające się przypisać wyłącznie do pomieszczeń garaży przeznaczonych na sprzedaż niezwiązaną z lokalami mieszkalnymi w budynku,
  4. roboty budowlane na obiektach infrastruktury towarzyszącej - przyłącza wod.-kan. od pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku do sieci osiedlowej, parking na samochody osobowe, chodniki i drogi wewnątrzosiedlowe, plac zabaw, zieleń itp.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować budowę przyłączy wod.-kan. na odcinku od budynku do pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku...
  2. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować roboty budowlano-instalacyjne dające się przypisać wyłącznie do lokalu administracyjnego zlokalizowanego w budynku wielorodzinnym...
  3. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować roboty budowlano-instalacyjne dające się przypisać wyłącznie do pomieszczeń garaży zlokalizowanych w budynku wielorodzinnym, przeznaczonych na sprzedaż niezwiązaną z lokalami w tym budynku...
  4. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować budowę przyłączy wod.-kan. na odcinku od pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku do sieci osiedlowej...


Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 1 zastosowanie będzie miała stawka obniżona 7% podatku od towaru i usług, albowiem urządzenia techniczne w myśl art. 3 pkt 9 prawa budowlanego, to urządzenia związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza, urządzenia instalacyjne w tym służące oczyszczaniu. Z powyższego wynika, że do obiektu budowlanego zaliczamy nie tylko bryłę budynku, ale również przyłącza, które ściśle i integralnie związane są z obiektem budowlanym i znajdują się najbliżej budynku do pierwszego zaworu lub studzienki licząc od strony budynku. Na podstawie powyższych definicji prace budowlane mające miejsce:

poza budynkiem należy zaliczyć do robót wewnętrznych, ściśle i integralnie związanych z obiektem budowlanym. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz.U. Nr 74, poz. 836), podaje definicję instalacji wodno-kanalizacyjnej i określa miejsce podziału przyłączy. Podstawą prawną do zastosowania obniżonej 7% stawki VAT będzie art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)

W odniesieniu do pytania 2 zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z § 5 ust.1a rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów, robót konserwacyjnych obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych. Tak więc, do tej części robót zastosowanie znajdzie podstawowa stawka VAT tj. 22%, ponieważ lokale użytkowe wyłączone są z dekalogu zwolnień i zastosowania stawki preferencyjnej.

W odniesieniu do pytania 3 zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 41ust. 1 ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%. Stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ani ustawa, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego, lokalu użytkowego. Definicję lokalu mieszkalnego zawiera natomiast art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (tj. Dz.U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), zgodnie z którą samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspakajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Wnioskodawca w świetle wymienionych przepisów uważa, iż roboty budowlane i instalacyjne dotyczące garaży czy też innych miejsc postojowych służące funkcjom innym niż mieszkaniowe podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.

W odniesieniu do pytania 4 zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 grudnia 2008 r. infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu jest opodatkowana stawką 22%


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatną dostawę – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3).

Co do zasady, stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do art. 41 ust. 12 tej ustawy, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12a cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.


Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).


Ponadto zgodnie obowiązującym od 1 grudnia 2008 r § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, (Dz.U. Nr 212, poz.1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do:


  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy zaznaczyć, iż podobne uregulowania zawarte były w § 5 ust. 1 a) obowiązującego do 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Należy wskazać, iż stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynkami natomiast są zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowania danego budynku wskazany jest w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.


Również dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy ww. rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zgodnie, z którym do grupowania 112 –zalicza się:


  • budynki o dwóch mieszkaniach – klasa 1121, która obejmuje: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach.
  • budynki o trzech i więcej mieszkaniach – klasa 1122, która obejmuje: budynki mieszkalne pozostałe bez budynków zbiorowego zamieszkania.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł (z jednym wykonawcą) umowę realizacyjną na wykonanie budynku wraz przynależną infrastrukturą techniczną.


Przedmiotowy budynek sklasyfikowany został wg PKOB do grupy 112 (klasa 1122), jako budynek mieszkalny (wielomieszkaniowy). Budynek składać się będzie z 19 lokali mieszkalnych, lokalu użytkowego administracji zlokalizowanego w części parterowej budynku oraz z 7 indywidualnych garaży na samochody osobowe, znajdujących się w kondygnacji piwnic. Zakres robót obejmuje również wybudowanie przyłączy sanitarnych (wod.-kan.) na odcinku od budynku do pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku oraz od pierwszej studzienki usytuowanej na zewnątrz budynku do sieci osiedlowej.

W świetle powołanych przepisów, budynki to obiekty z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi. A zatem, w przypadku wykonywania robót budowlanych, w obiekcie budownictwa mieszkaniowego zaliczonego do grupowania PKOB 112 (o których mowa w pyt. 2 i 3) zastosowanie ma stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% do całości robót wykonywanych w bryle budynku.

Natomiast do pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku, w tym dla robót dotyczących wykonania przyłączy wod.-kan. na odcinku poza budynkiem (pyt. 1) zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 22%.

W powyższych kwestiach stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do pozostałych robót budowlanych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jak słusznie uważa Wnioskodawca (pyt. 4) zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka, jako nabywca przedmiotowych usług zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla wykonawcy zleconych czynności, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Należy zauważyć, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania budynku do właściwego grupowania wg PKOB. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie i przy założeniu, że podana klasyfikacja obiektu jest prawidłowa.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj