Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-649/08/09-9/S/JK
z 31 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-649/08/09-9/S/JK
Data
2009.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
nauka
pomoc bezzwrotna
refundacja
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Wynagrodzenia wszystkich pracowników Wnioskodawcy, bezpośrednio zaangażowanych w realizację Projektu (polegającego zarówno na prowadzeniu szkoleń, jak również na zapewnieniu możliwości ich prowadzenia, czyli czynnościach organizacyjnych, administracyjnych), podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 538 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 3213/08 z dnia 03.04.2009 r. (data wpływu 06.07.2009 r.) stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.04.2008 r. (data wpływu 11.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez pracowników Wnioskodawcy zadania Projektu, tj. „organizowanie studiów europejskich dla międzynarodowej grupy studentów”, realizowanego w ramach Programu Jean Monnet, który jest częścią nowego programu edukacyjnego Unii Europejskiej „Uczenie się przez całe życie” –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez pracowników Wnioskodawcy zadania Projektu, tj. „organizowanie studiów europejskich dla międzynarodowej grupy studentów”, realizowanego w ramach Programu Jean Monnet, który jest częścią nowego programu edukacyjnego Unii Europejskiej „Uczenie się przez całe życie”.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z dnia 07.07.2008 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawcą jest Fundacja, która w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2007 – 2013 korzysta i będzie korzystać corocznie ze środków pomocy finansowej z funduszy europejskich przewidzianych w kolejnych rocznych budżetach Unii Europejskiej.

Decyzją z dnia 15 listopada 2006 r. Nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanowiono program działań w zakresie „Uczenia się przez całe życie”. W ramach programu „Uczenie się przez całe życie” wyodrębnione zostały programy szczegółowe. Jednym z nich jest program Jean Monnet, którym została objęta Fundacja.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 Decyzji, program Jean Monnet wspiera instytucje i priorytetowe działania w dziedzinie integracji europejskiej i obejmuje trzy kluczowe działania:

  1. „Akcja Jean Monnet”;
  2. dotacje operacyjne w celu wsparcia określonych instytucji zajmujących się sprawami integracji europejskiej;
  3. dotacje operacyjne w celu wsparcia innych instytucji i stowarzyszeń europejskich działających w dziedzinie edukacji i szkoleń.

W ramach działania kluczowego, o którym mowa w pkt b) powyżej, są udzielane, zgodnie z art. 36 ust. 2 Decyzji, dotacje operacyjne w celu wsparcia wydatków operacyjnych i administracyjnych ponoszonych przez instytucje działające w dziedzinie objętej programem „Uczenie się przez całe życie” i realizujące cele o znaczeniu europejskim.

Udzielanie dotacji dla Fundacji na ww. cele zostało przewidziane expressis verbiss w treści art. 36 ust. 2 pkt a. Decyzji. W oparciu o ten przepis, przez cały okres trwania programu, t. j. w latach 2008 – 2013, corocznie podpisywane będą umowy o dotacje pomiędzy Komisją Europejską a Fundacją. Umowy te mają charakter wykonawczy w stosunku do postanowień Decyzji. Decyzja ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie wymienia Fundację jako instytucję realizującą cele o znaczeniu europejskim, której przyznawane są w związku z tym środki budżetu Unii Europejskiej (art. 36 ust. 2).

Zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. b) w zw. z art. 36 ust. 2 dotacja dla Fundacji ma charakter podmiotowy, nie przedmiotowy – należy do kategorii „dotacji operacyjnych w celu wsparcia określonych instytucji zajmujących się sprawami integracji europejskiej”.

Fundacja jest w konsekwencji unikalną polską instytucją wymienioną w tym akcie, a także w budżecie Unii Europejskiej.

Środki otrzymane przez Fundację przeznaczane są na pokrycie kosztów operacyjnych i administracyjnych dla Kolegium... organizującego w zgodzie z tradycjami College of Europe interdyscyplinarne studia europejskie dla międzynarodowej grupy studentów (dalej „Projekt”), w tym m.in. na wynagrodzenia osób bezpośrednio biorących udział w Projekcie, tj. wszystkich pracowników odpowiedzialnych za organizację pobytu studentów w kampusie Kolegium....

Szczegóły dotyczące realizacji Projektu oraz zasady wydatkowania przyznanych środków finansowych doprecyzowane są w umowie (Operating Grant Agreement), zawieranej co roku pomiędzy Fundacją i Komisją Europejską.

Realizacja całości Projektu odbywa się z jednej strony poprzez organizację studiów europejskich, wyjazdów studyjnych do krajów objętych Europejską Polityką Sąsiedztwa, z drugiej poprzez kompleksową organizację pobytu studentów w kampusie (studenci pochodzą z ok. 30 krajów i mieszkają na terenie kampusu w N. 24 godziny, 7 dni w tygodniu).

Oznacza to, że środki te przeznaczane są na wynagrodzenia wyłącznie tych osób, które w zakresie obowiązków” mają zadania związane z bezpośrednią realizacją celów Projektu, t. j. organizacją studiów europejskich oraz organizacją pobytu studentów. Realizacja Projektu, a tym samym realizacja przez Fundację celów o znaczeniu europejskim, nie polega, bowiem jedynie na prowadzeniu szkoleń, lecz także na zapewnieniu możliwości ich przeprowadzenia, czyli czynnościach organizacyjnych (operacyjnych) czy administracyjnych które wykonywane są przez pracowników działów administracji, finansów i rozwoju, biblioteki, biura rektora.

Środki pieniężne wpłacane są przez Komisję na wyodrębniony rachunek Fundacji, z którego wypłacane są m.in. wynagrodzenia osób biorących udział w realizacji Projektu. Z uwagi na fakt, że środki unijne trafiają na konto Fundacji z pewnym opóźnieniem, w sporadycznych przypadkach zdarza się, że wynagrodzenia osób realizujących Projekt pokrywane są ze środków własnych Fundacji na zasadzie prefinansowania. Pomoc finansowa otrzymana przez Fundację nie jest zwracana Komisji Europejskiej w jakiejkolwiek formie ani nie jest przeznaczona na spłatę kredytu (pożyczki) zaciągniętego (zaciągniętej) przez Fundację.

Ponadto Fundacja pragnie podkreślić, że zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie został objęty rok 2007, mimo, że program wszedł w życie na początku roku 2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia wypłacane w latach 2008 – 2013 na rzecz osób biorących udział w Projekcie, które pokrywane są ze środków otrzymanych z Unii Europejskie, zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Fundacja stoi na stanowisku, że wynagrodzenia osób realizujących Projekt pokrywane są ze środków unijnych, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Oznacza to, że Fundacja nie jest zobowiązana do pobierana zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych na rzecz tych osób.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są z opodatkowania są bowiem dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że istotne z punktu widzenia wskazanego zwolnienia przedmiotowego jest zagraniczne źródło pochodzenia środków, ich bezzwrotny charakter, podstawa przyznania oraz fakt, że podatnik bezpośrednio realizuje cel programu na jaki zostały przyznane. Zdaniem Fundacji, przesłanki warunkujące skorzystanie ze zwolnienia na podstawie powołanego przepisu są, w jej przypadku, spełnione. Świadczą o tym następujące okoliczności:

  1. źródło pochodzenia środków: pomoc finansowa jaką otrzymuje Fundacja pochodzi ze środków unijnych, a zatem środki finansowe, a zatem środki finansowe, z których pokrywane są wynagrodzenia pochodzą z zagranicy;
  2. bezzwrotny charakter środków: pomoc finansowa trafia bezpośrednio na konto Fundacji i nie podlega zwrotowi na rzecz Komisji, ani nie zostaje przeznaczona na sfinansowanie kredytu (pożyczki) zaciągniętego (zaciągniętej) uprzednio przez Fundację na realizację określonego celu, a zatem środki finansowe otrzymane przez Fundację i przeznaczone na wynagrodzenia osób realizujących Projekt mają charakter bezzwrotny.

Podkreślenia wymaga fakt, że w przypadku Fundacji środki pieniężne trafiają na wyodrębniony rachunek bankowy, przeznaczony do wpłat środków pomocowych z Unii Europejskiej. Z rachunku tego wypłacane są wynagrodzenia na rzecz pracowników realizujących Projekt. W sporadycznych przypadkach zdarza się, że wynagrodzenia przesyłane są z opóźnieniem. Nie ma to jednak wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku WSA w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Kr 1555/06. Sąd uznał, że organy skarbowe niesłusznie odmówiły prawa do zwolnienia podatkowego, z uwagi na fakt, iż wynagrodzenie pracownika spółki zostało wypłacone z rachunku złotówkowego, a nie bezpośrednio z rachunku walutowego wyodrębnionego dla danego kontraktu. Wskazał, że „rozwiązania finansowo – księgowe, jakim jest sposób wypłaty wynagrodzenia, a konkretnie, z którego rachunku firmy to wynagrodzenie jest wypłacane nie może przesądzać o wyłączeniu zwolnienia. Jest to jedynie kwestia techniczna”. Sąd wypowiedział się też na temat tego, jak rozumieć warunek „pochodzenia” środków bezzwrotnej pomocy. Zdaniem Sądu: „chodzi tu o pierwotne źródło, z którego pochodzi dochód. Bez znaczenia pozostaje okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania. Bez znaczenia jest również to, czy środki wypłacane są bezpośrednio beneficjentom, czy też pośrednio jako refundacja wcześniej poniesionych wydatków”.

3. podstawa przyznania środków: źródłem przyznania dotacji dla Fundacji jest preliminarz budżetu Unii Europejskiej na dany rok, a zatem w opinii Fundacji uznać należy, że pomoc finansowa przyznana zostaje na podstawie jednostronnej deklaracji władz Unii Europejskiej;
4. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu: osoby, o których mowa w zapytaniu, tj. pracownicy odpowiedzialni za organizację studiów i pobytu studentów w kampusie, bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Fundacja będąca osobą prawną z natury rzeczy nie może bezpośrednio realizować celu programu. W takim przypadku, tj. gdy beneficjentem pomocy jest osoba prawna (jednostka), to prace przewidziane programem pomocowym zwykle realizowane są przez osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zawartej z tą osobą prawną. Jak wynika z pisma Ministerstwa Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. DD/PB5-066-120/06/IK-56: „Omawiane zwolnienie adresowane jest zatem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku z tym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osoba prawną (na przykład umowy zlecenia), która „pierwsza” otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu. Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

A zatem ze zwolnienia skorzystają dochody osób, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy (w omawianym przypadku: z Fundacją), przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji programu pomocowego, a wypłata wynagrodzenia jest realizowana ze środków pomocowych. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, realizacja całości Projektu odbywa się, z jednej strony, w drodze organizacji studiów europejskich, z drugiej strony w drodze kompleksowej organizacji pobytu studentów w kampusie. Stąd, zdaniem Fundacji, wynagrodzenia pracowników odpowiedzialnych za organizację studiów europejskich a także za organizację pobytu studentów w kampusie Kolegium... korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Fundacji znajduje potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie, z dnia 10.07.2007 r., sygn. akt III SA/Wa 741/2007, w którym Sąd stwierdził, że „jeżeli beneficjentem pomocy, czyli bezpośrednim wykonawcą programu jest osoba prawna, to zwolnienie od podatku wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy dochodów jej pracowników, uzyskiwanych na podstawie umowy o pracę. Jednakże podmiot takiej umowy musi służyć bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że wynagrodzenia wypłacane na rzecz pracowników uczestniczących w realizacji Projektu odpowiedzialnych zarówno za organizację studiów europejskich, jak i pobytu studentów w kampusie Kolegium... pokrywane ze środków pochodzących z pomocy unijnej, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 22.07.2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretacje indywidualną Nr IPPB2/415-649/08-4/JK stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08.04.2008 r. (data wpływu 11.04.2008 r.) jest prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób realizujących bezpośrednio cel programu, natomiast nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 08.08.2008 r. (data wpływu 11.08.2008 r.), odpowiedzi na wezwanie udzielono pismem z dnia 08.09.2008 r. Nr IPPB2/415-649/08-7/JK (skutecznie doręczonym w dniu 11.09.2008 r.). W dniu 15.10.2008 r. wpłynęła do tut. organu podatkowego skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o jej uchylenie. Wyrokiem z dnia 03.04.2009 r., sygn. akt III SA/Wa 3213/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywana za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany, oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna nie podlegają bowiem zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawcą i bezpośrednim beneficjentem pomocy jest Fundacja, która realizuje Projekt „organizowanie studiów europejskich dla międzynarodowej grupy studentów”, realizowanego w ramach Programu Jean Monnet, który jest częścią nowego programu edukacyjnego Unii Europejskiej „Uczenie się przez całe życie”.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanej określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż środki pieniężne wpłacane są przez Komisję na wyodrębniony rachunek Fundacji, z którego wypłacane są m. in. wynagrodzenia osób biorących udział w realizacji Projektu. Wnioskodawca nadmienia, że wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji Projektu są finansowane bezpośrednio ze środków unijnych. Dodatkowo wskazano, iż z uwagi na fakt, że środki unijne trafiają na konto Fundacji z pewnym opóźnieniem, w sporadycznych przypadkach wynagrodzenia te są pokrywane ze środków własnych Fundacji na zasadzie prefinansowania.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania przez Wnioskodawcę wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu. Natomiast opóźnienia w przekazywaniu dotacji ze strony Komisji Europejskiej na rzecz Fundacji, nie oznaczają, że warunek nakreślony w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy, nie został spełniony. Środki na realizację programu, w tym, na finansowanie wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu, w całości bowiem pochodzą ze źródeł unijnych.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenie za czynności i prace bezpośrednio związane z realizacją programu mogą być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak zostało przedstawione we wniosku środki otrzymane przez Fundację z Unii Europejskiej przeznaczane są na pokrycie kosztów operacyjnych i administracyjnych Wnioskodawcy, w tym m. in. na wynagrodzenia osób bezpośrednio biorących udział w Projekcie, tj. wszystkich pracowników odpowiedzialnych za organizację pobytu studentów w kampusie. W rozpatrywanym przypadku należy podzielić pogląd, iż wynagrodzenia wszystkich pracowników bezpośrednio zaangażowanych w realizację Projektu (polegającego zarówno na prowadzeniu szkoleń, jak również na zapewnieniu możliwości ich przeprowadzenia, czyli czynnościach organizacyjnych, administracyjnych), podlegają omawianemu zwolnieniu od podatku. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż również pracownicy działów administracyjno – organizacyjnych, tj. działów administracji, finansów i rozwoju, biblioteki i biura rektora, w zakresie obowiązków mają zadania związane z bezpośrednią realizacją celów Projektu, tj. organizację studiów europejskich oraz organizację pobytu studentów. W tej sytuacji kwestionowanie tego stanowiska i próba „dzielenia” pracowników na merytorycznie i pomocniczo uczestniczących w realizacji Projektu, nie znajduje uzasadnienia.

W związku z powyższym należy uznać, że w tej sytuacji wypełniona została druga z przesłanek wskazanych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy uznać, iż wynagrodzenia wszystkich pracowników Wnioskodawcy, bezpośrednio zaangażowanych w realizację Projektu (polegającego zarówno na prowadzeniu szkoleń, jak również na zapewnieniu możliwości ich prowadzenia, czyli czynnościach organizacyjnych, administracyjnych), podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj