Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-319/09/PP
z 2 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-319/09/PP
Data
2009.06.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
działalność gospodarcza
działalność pożytku publicznego
rachunki


Istota interpretacji
Czy dochód uzyskany ze sprzedaży będzie wolny od podatku dochodowego i czy sprzedaż prawidłowo zostanie udokumentowana poprzez wystawienie rachunku „uproszczonego” dla nabywcy?



Wniosek ORD-IN 475 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura 16 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowe,
  • prawidłowości dokumentowania transakcji poprzez wystawienie rachunku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowe,
  • prawidłowości dokumentowania transakcji poprzez wystawienie rachunku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja świadczy nieodpłatnie usługi w zakresie opieki paliatywnej dla dzieci, rehabilitacji i nie prowadzi działalności gospodarczej. W drodze darowizny otrzymała przedmioty i rzeczy (obrazy, rzeźby i samochód). Przedmioty te chce sprzedać na aukcji, dokumentując tę transakcję rachunkiem uproszczonym, a samochód poza aukcją na umowę kupna – sprzedaży. Dochód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży będzie wolny od podatku dochodowego i czy sprzedaż prawidłowo zostanie udokumentowana poprzez wystawienie rachunku „uproszczonego” dla nabywcy...

Zdaniem Fundacji, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, działalność gospodarcza wykonywana jest w sposób zorganizowany i ciągły, a w tym przypadku aukcja będzie organizowana sporadycznie, więc nie będzie miała charakteru ciągłego. Dochód ze sprzedaży w całości będzie przeznaczony na cele statutowe, więc zgodnie z art. 17 ust. 4 uopdop będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Ponieważ Fundacja nie jest podatnikiem podatku VAT, więc wystawiając rachunek „uproszczony” dla nabywcy postąpi prawidłowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że w stanowisku Fundacja błędnie powołała jako mający zastosowanie w sprawie art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”). Przepis ten dotyczy podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, a więc swoim zakresem nie obejmuje Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 1991r. Nr 46, poz. 203 ze zm.) fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. W myśl art. 7 ust. 2 tej ustawy, fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 updop, a zatem tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w updop. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy przychód osiągnięty jest przez fundację z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 updop.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1b updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od tego z jakiego tytułu dochód został osiągnięty. Dotyczy ono wszelkiej działalności, zarówno statutowej jak i gospodarczej, w części przeznaczonej na cele wymienione w wyżej cytowanym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a updop oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Fundacja zamierza przeznaczyć dochód na cel statutowy, jakim jest opieka paliatywna dla dzieci i rehabilitacja.

Mając powyższe na uwadze, dochód ze sprzedaży wskazanych we wniosku rzeczy, osiągnięty przez Fundację, może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1 b updop, tj. dochód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym w takiej części, w jakiej zostanie przeznaczony na cele statutowe, a następnie wydatkowany bez względu na termin.

Zatem stanowisko Fundacji w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Obowiązek wystawiania rachunków dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 pkt 9 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 3 pkt 9 Ordynacji podatkowej ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej – rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców. Definicja działalności gospodarczej obejmuje, prócz działalności określonej w art. 2 ustawy o swobodzie gospodarczej, także wykonywanie wolnego zawodu i każdą inną działalność zarobkową wykonywaną m.in. we własnym imieniu. W rozumieniu niniejszego przepisu działalnością gospodarczą jest więc także działalność wykonywana sporadycznie, mająca charakter przypadkowy i niezorganizowany, o ile tylko przynosi wykonującemu ją podmiotowi zysk.

W świetle wyżej powołanych regulacji Fundacja będzie obowiązana do wystawienia rachunków, dokumentujących sprzedaż otrzymanych przedmiotów na aukcji, jeżeli zaistnieją okoliczności o jakich mowa w powołanym wcześniej art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej.

Również w tym zakresie stanowisko Fundacji jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj