Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-378/09/BK
z 13 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-378/09/BK
Data
2009.07.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi stołówkowe


Istota interpretacji
Stawka podatku- usługi stołówki szkolnej dofinansowane z jednostek budżetowych.



Wniosek ORD-IN 750 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej dla uczniów szkół, finansowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w T. oraz Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2009 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej dla uczniów szkół, finansowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w T. oraz Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Szkoła będąca jednostką budżetową przygotowuje posiłki dla dzieci pochodzących z rodzin, których kryterium dochodowe uprawnia do korzystania z bezpłatnego dożywiania. Z posiłków korzysta młodzież ucząca się w Zespole Szkół P. w T., a także młodzież z innych szkół np. Zespołu Szkół S., Zespołu Szkół M. w T. Na koniec każdego miesiąca na podstawie listy obciążeniowej wystawianej przez intendenta ZS (na której znajduje się lista osób korzystająca z posiłków) dział księgowości wystawia faktury VAT obciążeniowe dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w T., Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w L. oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w B. W przypadku uczniów niebędących uczniami Zespołu Szkół P. faktury VAT wystawiane są ze stawką podatku 7% (PKWIU 55.51.10), natomiast w przypadku osób będących uczniami przedmiotowych szkół faktury wystawiane są „ze stawką zwolnioną” od podatku (PKWiU 80). Wnioskodawca nie posiada podpisanej umowy z MOPR w T. Działania są prowadzone na podstawie porozumienia między jednostkami (MOPR przekazuje w formie pisemnej imienne postanowienie o udzieleniu pomocy danej osobie). Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku GOPS w L. i GOPS w B. Sprzedaż posiłków prowadzona jest dla uczniów szkół znajdujących się na terenie T. Stołówka szkoły nie prowadzi sprzedaży w formie cateringu itp.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy faktury VAT wystawiane na Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w T. powinny być obciążone stawką 7% i czy w tym przypadku ma znaczenie, że posiłki wydawane są dla uczniów Zespołu Szkół P. czy też dla uczniów innej szkoły...
  2. Czy pozostałe Ośrodki Pomocy Społecznej powinny być obciążone 7%...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. usługi przygotowania i podania posiłków dla uczniów z Zespołu Szkół P., jak i uczniów innych szkół, finansowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w T. powinny podlegać zwolnieniu od podatku. Nie ma tu znaczenia, dla uczniów z jakich szkół są one świadczone. Natomiast w przypadku Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej ww. usługi powinny być obciążone 7% stawką podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone oraz zwolnienie od podatku.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwolnieniem od podatku są objęte usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca (placówka oświatowa) w ramach porozumienia z innymi jednostkami budżetowymi świadczy usługi stołówki szkolnej dla uczniów, zarówno będących, jak i niebędących wychowankami placówki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania usług świadczonych w ramach porozumienia pomiędzy Wnioskodawcą i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie , jak również opodatkowania ww. usług w przypadku, gdy płatnikiem będą Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej.

Analiza treści § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego rozporządzenia na tle przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, iż we wszystkich opisanych przypadkach usługi te mogą korzystać ze zwolnienia jako, że są świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj