Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-250/09/AS
z 15 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-250/09/AS
Data
2009.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
aport
nieruchomości
środek trwały
wniesienie środka trwałego do spółki


Istota interpretacji
Zwolnienie z podatku VAT wniesienia aportu.



Wniosek ORD-IN 926 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2009r. (data wpływu 13 marca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2009r. (data wpływu 14 maja 2009r.) oraz pismem z dnia 10 czerwca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT wniesienia aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT wniesienia aportu.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 13 maja 2009r. (data wpływu 14 maja 2009r.) oraz z dnia 10 czerwca 2009r. będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-250/09/AS z dnia 4 maja 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasta S. zamierza wnieść w formie aportu rzeczowego zespół basenów kąpielowych do spółki prawa handlowego, której udziały w 100% stanowią własność gminy.

Zespół basenów wybudowany w roku 1976 obejmuje działkę Nr xxx o pow. 3,5659 ha, budynek basenu krytego wraz z częścią socjalno-sanitarną, basen otwarty z brodzikiem, chodniki i place oraz ogrodzenia. Według wyceny rzeczoznawcy wartość aportu wyniesie xxx zł.

Wniesienie aportu nastąpi w II kwartale br.

W uzupełnieniu z dnia 13 maja 2009r. Wnioskodawca wskazał:

  1. Zespół basenów kąpielowych mający być przedmiotem aportu po raz pierwszy został zasiedlony z dniem 31 grudnia 1977r. Dostawa zespołu nastąpi w bieżącym roku.
  2. Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie tych budynków, budowli lub ich części i były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Ostatnie nakłady na ulepszenie zespołu miały miejsce w X/2002.
  3. Organizacyjnie zespół wchodzi w skład jednostki budżetowej Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w S., który jest podatnikiem podatku VAT i do IV/2004 nie przysługiwało prawo odliczenia podatku. W związku ze sprzedażą opodatkowaną (7%) nabył prawo do odliczenia podatku.
  4. Zespół basenów kąpielowych jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych od V/2004r.
  5. Zespół basenów nie spełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
  6. Wnioskodawca wybudował kompleks basenów w 1976r., nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Pismem z dnia 10 czerwca 2009r. Wnioskodawca złożył korektę do pkt 1 wyjaśnień z dnia 13 maja 2009r. stwierdzając, iż zespół basenów kąpielowych stanowiący majątek gminy został przekazany z dniem 31 grudnia 1977r. zakładowi budżetowemu Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w trwały zarząd, który obecnie funkcjonuje jako jednostka budżetowa. Pierwsze zasiedlenie w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług nie nastąpiło.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie powyższego aportu przez Gminę do Spółki prawa handlowego będzie zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, aport będzie zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie z powołanym przepisem odpłatna dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Definicja towarów została zawarta w art. 2 pkt 6, w myśl którego przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W definicji dostawy towarów sformułowanej na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług niewątpliwie mieści się wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci towarów do innego podmiotu (spółki), bowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu jej własnością. Następuje przeniesienie na spółkę praw własności do przedmiotu wkładu.

Ponadto wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (wniesieniem wkładu) a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść.

Powyższe przesądza o odpłatnym charakterze czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki.

Jeżeli zatem przedmiotem wkładu niepieniężnego są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, czy też grunty – czyli towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy – gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami przez spółkę jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy o VAT.

Do dnia 30 listopada 2008r. obowiązywało zwolnienie od podatku VAT wkładów niepieniężnych (aportów) wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, które wynikało z § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Od dnia 1 grudnia 2008r. wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT i stały się czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Czynności te nie zostały bowiem wymienione w katalogu zwolnień od podatku, zawartym w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Jednakże w myśl § 38 ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. podatnicy wnoszący aporty do ww. spółek mogą, do dnia 31 marca 2009 r., stosować do tej czynności zwolnienie od podatku.

Oznacza to, że w okresie od 1 grudnia 2008r. do 31 marca 2009r. podatnik mógł wybrać: czy opodatkować wnoszony aport, czy też zastosować zwolnienie od podatku dla tej czynności.

Od dnia 1 kwietnia 2009r. wkłady niepieniężne wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Oznacza to, że wysokość opodatkowania uzależniona będzie od przedmiotu wkładu tzn. w zależności od przedmiotu wkładu czynność ta będzie zwolniona od podatku bądź opodatkowana właściwą stawką podatku dla wnoszonego towaru.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza wnieść w formie aportu rzeczowego zespół basenów kąpielowych do spółki prawa handlowego, której udziały w 100% stanowią własność gminy. Wniesienie aportu nastąpi w bieżącym roku.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedmiotowej sprawy oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego w postaci zespołu basenów kąpielowych od dnia 1 kwietnia 2009r. jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z wniosku wynika, iż zespół basenów wybudowany został w roku 1976 i obejmuje działkę Nr xxx o pow. 3,5659 ha, budynek basenu krytego wraz z częścią socjalno-sanitarną, basen otwarty z brodzikiem, chodniki i place oraz ogrodzenia. Według wyceny rzeczoznawcy wartość aportu wyniesie xxx zł.

Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie tych budynków, budowli lub ich części i były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Ostatnie nakłady na ulepszenie zespołu miały miejsce w X/2002.

Organizacyjnie zespół wchodzi w skład jednostki budżetowej Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w S., który jest podatnikiem podatku VAT i do IV/2004 nie przysługiwało prawo odliczenia podatku. W związku ze sprzedażą opodatkowaną (7%) nabył prawo do odliczenia podatku.

Zespół basenów kąpielowych jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych od V/2004r.

Zespół basenów nie spełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Wnioskodawca wybudował kompleks basenów w 1976r., nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Zespół basenów kąpielowych stanowiący majątek gminy został przekazany z dniem 31 grudnia 1977r. zakładowi budżetowemu Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w trwały zarząd, który obecnie funkcjonuje jako jednostka budżetowa. Pierwsze zasiedlenie w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług nie nastąpiło.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów stwierdzić należy, iż dostawa zespołu basenów kąpielowych nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Zespół basenów kąpielowych został bowiem przekazany z dniem 31 grudnia 1977r. zakładowi budżetowemu Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w trwały zarząd więc pierwsze zasiedlenie rozumiane zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT jako oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi usług nie nastąpiło.

Na marginesie należy wskazać, że przekazanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym regulują obecnie przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2004r. nr 261 poz. 2603 ze zm.).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

A zatem w myśl powyższych przepisów przekazanie majątku w trwały zarząd następuje w drodze decyzji administracyjnej, co wskazuje na inny niż cywilnoprawny charakter tej czynności.

Dostawa zespołu basenów kąpielowych korzysta natomiast ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż:

  1. Wnioskodawcy jako dokonującemu tej dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. Wnioskodawca jako dokonujący tej dostawy ponosił wydatki na ulepszenie zespołu basenów, jednak były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Skoro zatem dostawa zespołu basenów kąpielowych korzysta ze zwolnienia od podatku, to również dostawa gruntu na którym zespół ten się znajduje będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż aport będzie zwolniony z podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacją nie objęto przekazania ewentualnych rzeczy ruchomych tj. towarów innych niż budynki i budowle gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanu faktycznego, nie sformułowano pytania ani własnego stanowiska w sprawie.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz w przypadku zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj