Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-394/09/AD
z 23 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-394/09/AD
Data
2009.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku
usługi sprzątania


Istota interpretacji
Dotyczy stawki podatku od towarów i usług do świadczonych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej usług sprzątania powierzchni zewnętrznych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług sprzątania powierzchni zewnętrznych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług sprzątania powierzchni zewnętrznych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy, świadczył dotychczas usługi porządkowe na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej polegające na sprzątaniu i czyszczeniu bloków mieszkalnych (symbol PKWiU 74. 70), opodatkowując je 22% stawką.

Zawarł nową umowę z ww. Spółdzielnią, obowiązującą od dnia 1 czerwca 2009 r., zgodnie z którą, zakres prac porządkowych został poszerzony o usługi sprzątania terenów zewnętrznych oraz porządkowanie i pielęgnację. W jej postanowieniach określono wyczerpująco zakres usług, z wyodrębnieniem ich rodzajów na usługi świadczone wewnątrz budynków, na terenach zewnętrznych w okresie letnim i zimowym oraz usługi obejmujące porządkowanie i pielęgnację trawników, rabatek i innych nasadzeń w okresie letnim. W protokołach zdawczo-odbiorczych, stanowiących nieodłączną część umowy, szczegółowo wymieniono wielkość powierzchni, rodzaj i zakres wykonywanych na nich usług. Usługi porządkowe na terenach zewnętrznych będą polegały na zamiataniu dróg dojazdowych, placów i chodników, usuwaniu z nich nadmiaru piachu, liści oraz oczyszczaniu z innych nieczystości, bez usług wywozu, a w okresie zimowym na usuwaniu lodu z placów, dróg dojazdowych i chodników, odśnieżaniu i ręcznym posypywaniu piachem, dostarczanym przez Spółdzielnię. Usługi pielęgnacyjne terenów zielonych będą polegały na strzyżeniu trawników, usuwaniu z nich skoszonej trawy, odchwaszczaniu i podlewaniu trawników oraz rabatek kwiatowych, dokonywaniu nasadzeń w miarę potrzeb, przycinaniu i formowaniu żywopłotów, przycinaniu drzew i krzewów, usuwaniu liści, obumarłych roślin i śmieci. Wnioskodawca zamierza obciążać usługobiorcę fakturami za usługi faktycznie wykonane w miesiącu poprzednim, wykazując w nich oddzielnie pozycje dot. usług świadczonych na powierzchniach wewnętrznych i zewnętrznych; z podziałem na tereny utwardzone (jezdnie, chodniki, parkingi, place) oraz place zabaw i tereny zielone (trawniki, kwietniki, rabatki i in. zieleńce), z podaniem nazwy i symbolu usług, zgodnych z PKWiU oraz powierzchni w m2. Do każdego rodzaju wyodrębnionych na fakturze usług zastosuje odpowiednio stawki podatku od towarów i usług w wysokości: 22% dla usług sprzątania powierzchni wewnętrznych (bloków mieszkalnych), które sklasyfikowane są jako "Usługi sprzątania i czyszczenia obiektów" w grupowaniu PKWiU 74.70; 7% dla usług sprzątania powierzchni zewnętrznych sklasyfikowanych jako "Oczyszczanie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu" sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 90.00.30 z 1997r., (PKWiU z 2004 r.: 90.03.13-00 "Oczyszczanie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu").


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca w sposób prawidłowy zamierza stosować stawkę podatku od towarów i usług do świadczonych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej usług sprzątania powierzchni zewnętrznych sklasyfikowanych, jako tożsame z wymienionymi w PKWiU (z 2004 r.) w grupowaniu 90.03.13 "Oczyszczanie dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu", a które zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 153 (symbol PKWiU 90.0), dla których zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy stosuje się 7% stawkę podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, objęte są 7% stawką podatku. W załączniku tym, pod pozycją nr 153 wymieniono "Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne" o symbolu PKWiU 90.0. Ponieważ przy symbolu tym nie zastosowano żadnych wyłączeń, powołany wyżej przepis art. 41 ust. 2 ustawy dotyczy całej grupy usług z danego grupowania PKWiU, m.in. podgrupy o symbolu 90.00.30 i nazwie "Oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu" (odpowiednik podgrupy 90.03.13-00 PKWiU z 2004 r.). Zatem usługi sprzątania wykonywane na zewnątrz obiektów Spółdzielni będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (ust. 3 powołanego artykułu).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w powołanej ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Z regulacji art. 41 ust. 2 ustawy wynika, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, pod poz. 153 zostały wymienione usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) w ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się równolegle Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednakże na podstawie § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług – do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, oprócz świadczonych dotychczas usług porządkowych wewnątrz bloków mieszkalnych, zamierza zakres usług poszerzyć o porządkowanie i pielęgnację terenów zielonych. Do każdego rodzaju świadczonych usług (na zewnątrz i wewnątrz budynku) zastosuje odpowiednio stawki podatku od towarów i usług, tj. 22% dla usług sprzątania powierzchni wewnętrznych (bloków mieszkalnych) sklasyfikowanych jako "Usługi sprzątania i czyszczenia obiektów" w grupowaniu PKWiU 74.70 i 7% dla usług sprzątania powierzchni zewnętrznych sklasyfikowanych jako "Oczyszczanie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu" w grupowaniu PKWiU 90.03.13-00.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że o ile świadczone usługi – jak wskazał Wnioskodawca – są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 90.03.13-00, jako usługi w zakresie „Oczyszczania ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu”, to na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 153 zał. Nr 3 do tej ustawy, podlegają one opodatkowaniu 7% stawką.

Podkreślić jednak należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, jak też analiza treści dokumentów załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, czy też oceny prawnej załączonych do wniosku dokumentów. Tym samym niniejszą interpretację wydano w oparciu o klasyfikację podaną przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie wskazuje się, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygnięto kwestii stawki podatku obowiązującej dla usług sprzątania wewnątrz budynku, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie zadano pytania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj