Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-638/09/AW
z 8 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-638/09/AW
Data
2009.07.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek mieszkalno-administracyjny
budynek mieszkalny
internat
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
Stawka podatku dla robót remontowych o PKWiU 45 wykonywanych w budynku głównym, w którym znajdują się pomieszczenia internatu, kuchni, szkoły, biur administracji oraz w służbowym budynku z mieszkaniami dla nauczycieli znajdującym się na terytorium zakładu poprawczego (PKOB 1130) wynosi 7%



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009r. (data wpływu 22 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót remontowych (PKWiU 45) wykonywanych w budynkach o symbolu PKOB 1130jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót remontowych (PKWiU 45) wykonywanych w budynkach o symbolu PKOB 1130. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2009r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2009r. znak IBPP1/443-638/09/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład Poprawczy jest placówką Ministerstwa Sprawiedliwości, w której przebywają wychowankowie w wieku 14-21 lat skazani za każdego rodzaju przestępstwo.

W skład budynków znajdujących się w obrębie placówki wchodzą:

  1. budynek główny z internatem, szkołą, kuchnią i biurami administracji;
  2. budynek warsztatów szkolnych;
  3. budynek gospodarczy;
  4. budynek mieszkalny.

W chwili obecnej przygotowana jest dokumentacja kosztorysowa na planowane remonty w:

  1. budynku głównym z internatem (symbol PKOB 1130) – wymiana okien w internacie, w szkole, remont posadzek w holach budynku i w kuchni;
  2. budynku mieszkalnym (symbol PKOB 1130) – naprawa i izolacja fundamentów.

Symbol PKWiU 45. Remont będzie odbywał się jednocześnie w budynkach w tym samym czasie. W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że umowa na wykonanie robót będzie dotyczyła wszystkich prac remontowych bez wyodrębnienia robót na poszczególne części obu budynków. Budynku głównego nie można podzielić na część mieszkalną i niemieszkalną, a co za tym idzie nie można wyodrębnić robót na poszczególne części budynku – będzie on traktowany jako całość. Podobnie jako całość będzie traktowany budynek mieszkalny.

Zgodnie z klasyfikacją PKOB 1130, budynek główny i budynek mieszkalny są budynkami stałego zamieszkania. W skład budynku głównego wchodzi internat dla wychowanków, a budynek mieszkalny jest domem nauczyciela znajdującym się na terenie Zakładu Poprawczego. Wszystkie przyszłe prace będą dotyczyły robót remontowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki należy naliczyć podatek VAT do robót budowlanych budynku głównego, w którym znajdują się zarówno pomieszczenia internatu jak i kuchni, szkoły, biur administracji, a jaki VAT dla budynku mieszkalnego – służbowego znajdujących się w obrębie terytorium placówki...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o schemat klasyfikacji z objaśnieniami, uważa on, że stawka VAT 7% powinna być zastosowana do robót budowlanych budynku mieszkalnego (naprawa fundamentów). W przypadku budynku głównego z internatem należy zastosować stawkę VAT 22% (wymiana okien, remont posadzek w kuchni i holach).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% (…). Jednakże zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a tej ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b, który stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    1. – w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

    Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Obiekty budownictwa mieszkaniowego to, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

    Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest placówką Ministerstwa Sprawiedliwości, w której przebywają wychowankowie w wieku 14-21 lat skazani za każdego rodzaju przestępstwo.

    W skład budynków znajdujących się w obrębie placówki wchodzą:

    1. budynek główny z internatem, szkołą, kuchnią i biurami administracji;
    2. budynek warsztatów szkolnych;
    3. budynek gospodarczy;
    4. budynek mieszkalny.

    W chwili obecnej przygotowana jest dokumentacja kosztorysowa na planowane remonty w:

    1. budynku głównym z internatem (symbol PKOB 1130) – wymiana okien w internacie, w szkole, remont posadzek w holach budynku i w kuchni;
    2. budynku mieszkalnym (symbol PKOB 1130) – naprawa i izolacja fundamentów.

    Symbol PKWiU 45. Remont będzie odbywał się jednocześnie w budynkach w tym samym czasie. Umowa na wykonanie robót będzie dotyczyła wszystkich prac remontowych bez wyodrębnienia robót na poszczególne części obu budynków. Budynku głównego nie można podzielić na część mieszkalną i niemieszkalną, a co za tym idzie nie można wyodrębnić robót na poszczególne części budynku – będzie on traktowany jako całość. Podobnie jako całość będzie traktowany budynek mieszkalny.

    Zgodnie z klasyfikacją PKOB 1130, budynek główny i budynek mieszkalny są budynkami stałego zamieszkania. W skład budynku głównego wchodzi internat dla wychowanków, a budynek mieszkalny jest domem nauczyciela znajdującym się na terenie Zakładu Poprawczego. Wszystkie przyszłe prace będą dotyczyły robót remontowych.

    Wnioskodawca stwierdził, iż przedmiotowe obiekty budowlane mieszczą się w ramach grupowania PKOB 1130. Na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

    Zgodnie z podaną w ww. rozporządzeniu klasyfikacją, klasa 1130 obejmuje:

    • Budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.
    • Budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych
    • Budynki rezydencji prezydenckich i biskupich.

    Klasa ta nie obejmuje natomiast:

    • Szpitali, klinik i budynków instytucji z opieką medyczną (lekarską lub pielęgniarską) (1264)
    • Zabudowań koszarowych (1274).

    Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, określonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) obowiązującej dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2009r., roboty budowlane mieszczą się w dziale 45, który obejmuje:

    1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
    2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
    3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

    Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, że jeżeli świadczone usługi dotyczyć będą prac remontowych zaklasyfikowanych do PKWiU 45 i wykonywane będą w budynkach stałego zamieszkania sklasyfikowanych w grupowaniu PKOB 1130, na podstawie umowy zawartej na realizację tych usług w tych budynkach jako całości, to dla przedmiotowych usług zastosowanie będzie miała 7% stawka podatku. Ta preferencyjna stawka podatku od towarów i usług będzie miała zatem zastosowanie do robót remontowych wykonywanych zarówno w budynku głównym, w którym znajduje się internat, szkoła, kuchnia oraz biura jak i w budynku mieszkalnym, w którym znajduje się dom nauczyciela.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

    Na marginesie należy zaznaczyć, że gdyby odrębna umowa dotyczyła robót budowlanych czy remontowych w konkretnym pomieszczeniu niemieszkalnym, to należałoby zastosować stawkę VAT w wysokości 22%.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynków oraz robót remontowych wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowych budynków, jak i klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o PKOB i PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

    Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektów według PKOB oraz usług według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

    Końcowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja wydana jest wyłącznie w zakresie stawki podatku dla robót remontowych o PKWiU 45 wykonywanych w budynkach stałego zamieszkania o symbolu PKOB 1130. Interpretacja ta nie wywołuje natomiast skutków podatkowych określonych w przepisach art. 14k-14m Ordynacji podatkowej dla kontrahenta Wnioskodawcy.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

    Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj