Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-390b/09/AJ
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-390b/09/AJ
Data
2009.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.), uzupełniony wnioskiem z dnia 8 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony wnioskiem z dnia 8 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 poz. 593 ze zm.) i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z postanowieniami statutu, świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i rehabilitacyjne, umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu z przysługujących świadczeń zdrowotnych.

Ponadto, Wnioskodawca świadczy usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób niezamieszkujących w Domu, a także w miarę możliwości świadczy inne odpłatne usługi na zewnątrz. Są to np. usługi rehabilitacyjne (PKWiU 85.14.13-00.00), usługi stołówkowe (PKWiU 55.51.10-00-00), wynajem pojazdu (PKWiU 60.22.12.00.00), sprzedaż miodu oraz wynajem mieszkań na rzecz osób fizycznych (zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) – traktowane jako „usługi dodatkowe”. Usługi te są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ogólna kwota sprzedaży z tytułu usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (poz. 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r.) oraz usług opodatkowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwotę 40.000,00 zł. Sprzedaż usług, o jakich mowa w art. 111 ust. 1 ustawy w 2008 roku obejmuje sprzedaż usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (np. turnusy rehabilitacyjne) i sprzedaż usług dodatkowych, co stanowi kwotę powyżej 40.000 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy usługi dodatkowe są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy spełnianiu przesłanek określonych w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia...
  2. Czy kwota obrotu 40.000 zł dotycząca zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia obejmuje sprzedaż ogółem - w tym usługi dodatkowe - czy też wyłącznie usługi dodatkowe.


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi dodatkowe są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy spełnianiu przesłanek określonych w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. W ocenie Wnioskodawcy kwota obrotu 40.000 zł obejmuje sprzedaż usług ogółem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Na podstawie zapisów zawartych w § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2009 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 15 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU ex 70.2), natomiast w poz. 26 tego załącznika wymieniono świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

Ponadto, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, był wyższy niż 70%. Zwolnienie to, zgodnie z treścią § 3 ust. 2 traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2009 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2009 r.


Należy również mieć na uwadze treść § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:


  1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r.


Z powołanej, w cytowanym § 2 pkt 1, treści § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (obowiązującego do dnia 31 grudnia 2008 r.) wynikało, iż podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%, zwolnieni byli z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r.


Zgodnie z § 2 pkt 2 tego rozporządzenia, do dnia 31 października 2008 r. zwolnione były czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia. W pozycji 15 załącznika do powołanego rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 70.2).

Zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, traciło moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2008 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczą poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2008 r.; w obrotach ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania uwzględnia się również obroty ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r., wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, i której nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia (§ 3 ust. 2 pkt 1).

Z powyższych przepisów wynika, iż wymienione w poz. 15 załącznika do rozporządzenia usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, które nie były dokumentowane fakturą, objęte były zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 października 2008 r. A zatem do prawidłowego ustalenia współczynnika, o którym mowa w cytowanym § 3 ust. 2 pkt 1, od 1 listopada 2008 r. czynności te nie mogły być uwzględniane jako czynności zwolnione.

Należy bowiem podkreślić, iż świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, które nie jest dokumentowane fakturą, nie zostało wymienione w, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Tym samym, od dnia 1 listopada 2008 r. wyklucza to możliwość zastosowania zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 15 załącznika do tego rozporządzenia.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy, na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, usługi w zakresie ochrony zdrowia, usługi stołówkowe, wynajem pojazdu, wynajem mieszkań na rzecz osób fizycznych oraz sprzedaż miodu. Z tytułu tej działalności, Wnioskodawca osiągnął w ubiegłym roku obrót w łącznej wysokości przekraczającej 40.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż dla ustalenia obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy brać pod uwagę ogółem całą wartość obrotu osiągniętego ze sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, stosownie do zapisu powołanego art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca wykonuje zarówno usługi wymienione w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, stanowiącego katalog czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a także usługi nie wymienione w tym załączniku. Zatem dla ustalenia, czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, należy zgodnie z jego zapisem zbadać udział ze sprzedaży zwolnionej w obrotach ogółem z tytułu sprzedaży na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust.1 ustawy. Ustalając proporcję wynikającą z powołanej normy prawnej, należy uwzględnić udział ze sprzedaży zwolnionej (poz. 1-33 załącznika) – tj. usług w zakresie ochrony zdrowia oraz usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą, w obrotach ogółem ze sprzedaży na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy. Należy jednak podkreślić, iż usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, które nie są dokumentowane fakturami, do prawidłowego wyliczenia proporcji, o której wyżej mowa, winny być uwzględnione w wartości sprzedaży zwolnionej z obowiązku stosowania kas rejestrujących jedynie do dnia 31 października 2008 r. W przypadku, gdy tak ustalony udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej w obrotach ogółem osiągniętych z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy jest wyższy niż 70%, to Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w stosunku do wszystkich świadczonych usług, o ile nie są wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a wobec Wnioskodawcy obowiązek ten nie powstał już wcześniej. Jeżeli natomiast tak wyliczony wskaźnik jest niższy niż 70%, to zwolnienie z przedmiotowego obowiązku obejmuje jedynie te z czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, które są wymienione w poz. 15 i 26 załącznika do rozporządzenia, a co za tym idzie, obrót osiągany z tytułu wykonywania pozostałych usług dodatkowych winien być ewidencjonowany przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Nadmienia się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikowania usług, a zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.


Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj