Interpretacja Ministra Finansów
DD6/8213/247/JQP/KWW/08/PK-378
z 18 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD6/8213/247/JQP/KWW/08/PK-378
Data
2009.08.18


Referencje


Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
koszty uzyskania przychodów
przychód
przychód podlegający opodatkowaniu
spółdzielnie mieszkaniowe
windykacja należności
wkład budowlany
wkład do spółdzielni mieszkaniowej
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy poniesione koszty windykacji należności, związanych z lokalami zaliczanymi do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych, z tytułu opłat za używanie tych lokali oraz z tytułu wkładów budowlanych i mieszkaniowych wnoszonych na poczet sfinansowania budowy tych lokali, można uznać za koszty uzyskania przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi?

2. Czy uzyskane przychody w wyniku zwrotu wymienionych kosztów windykacji należności można uznać za przychody spółdzielni z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów będą stanowiły dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych?



Wniosek ORD-IN 1003 kB

Zmiana Interpretacji Indywidualnej


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 17 stycznia 2008 r., Nr ITPB3/423-199/07/PS, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej , przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczącej zakwalifikowania do przychodów i kosztów uzyskania przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi poniesionych kosztów i osiągniętych przychodów

    ­
  • w części odnoszącej się do kosztów windykacji należności przysługujących Spółdzielni Mieszkaniowej z tytułu opłat za używanie lokali mieszkalnych i z tytułu wkładów mieszkaniowych oraz do otrzymanego zwrotu tych kosztów – jest prawidłowe,
    ­
  • w części odnoszącej się do kosztów windykacji należności przysługujących Spółdzielni Mieszkaniowej z tytułu opłat za używanie lokali użytkowych i z tytułu wkładów budowlanych oraz do otrzymanego zwrotu tych kosztów – jest nieprawidłowe.


Uzasadnienie


We wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Spółdzielnia zadała następujące pytania:

czy poniesione koszty windykacji należności związanych z lokalami zaliczanymi do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych z tytułu opłat za używanie tych lokali oraz z tytułu wkładów budowlanych i mieszkaniowych wnoszonych na poczet sfinansowania budowy tych lokali można uznać za koszty uzyskania przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi...

czy przychody uzyskane w wyniku zwrotu wyżej wymienionych kosztów windykacji należności można uznać za przychody Spółdzielni z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów będą stanowiły dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop)...


Zdaniem Spółdzielni poniesione koszty windykacji należności z tytułu opłat za używanie lokali zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych można uznać za koszty uzyskania przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W ocenie Spółdzielni koszty windykacji ponoszone są w celu zabezpieczenia źródła przychodów a prowadzenie sprawnej gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie ogranicza się tylko do naliczania przychodów ale także do ich „odzyskiwania” np. poprzez skierowanie sprawy na drogę sądową. Odnosi się to również do poniesionych kosztów windykacji należności z tytułu wkładów mieszkaniowych i budowlanych związanych z finansowaniem budowy lokali.

W ocenie Spółdzielni przychody uzyskane w wyniku zwrotu kosztów windykacji wyżej wymienionych należności można uznać za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów będą stanowiły dochód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 17 stycznia 2008 r. interpretację indywidualną (Nr ITPB3/423-199/07/PS), w której stanowisko Spółdzielni uznał za nieprawidłowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy poniesione przez Spółdzielnię koszty windykacji należności, związanych z lokalami zaliczanymi do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych, tj. z tytułu opłat za używanie tych lokali, stanowią koszty podatkowe związane z działalnością gospodarczą Spółdzielni. Nie można ich jednak uznać za koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, która stanowi podstawową działalność spółdzielni mieszkaniowych. Zdaniem Dyrektora Izby również kosztów windykacji należności z tytułu wkładów budowlanych i mieszkaniowych wnoszonych na poczet sfinansowania budowy tych lokali nie można uznać za koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Analogicznie, w ocenie Dyrektora Izby, także przychody uzyskane w wyniku zwrotu kosztów windykacji należności wymienionych powyżej nie można zaliczyć do tej kategorii przychodów. W konsekwencji, zdaniem Dyrektora Izby, dochód powstały z tego tytułu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

W myśl art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali (lokali mieszkalnych oraz lokali o innym przeznaczeniu), są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Odnosi się to także do osób niebędącymi członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, do członków spółdzielni będących właścicielami lokali oraz do właścicieli lokali niebędącymi członkami spółdzielni. Członkowie spółdzielni obowiązani są także uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. Rozliczenie kosztów budowy następuje w terminie 6-ciu miesięcy od dnia oddania budynku do użytkowsania. (por. art. 4 oraz art. 10 tej ustawy).

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 updop).

Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Są to zatem, nie tylko wymienione przykładowo w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, ale także wszelkie inne przychody i koszty z nimi związane. Przychodami i kosztami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi są zatem także wyżej wymienione przychody i koszty związane z windykacją należności z tytułu opłat za używanie lokali mieszkalnych.

Odnosi się to również do kosztów i przychodów związanych z egzekwowaniem należności z tytułu zaległych wkładów mieszkaniowych od członków spółdzielni użytkujących lokale mieszkalne w wybudowanych budynkach mieszkalnych.

Celem windykacji jest wyegzekwowanie wyżej wymienionych należności od lokatorów na rzecz Spółdzielni. Działania podjęte przez Spółdzielnię w tym zakresie związane są z prawidłowym gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi. Koszty ich windykacji, jak i przychody uzyskane w wyniku zwrotu wyżej wymienionych kosztów windykacji należy zatem uznać za poniesione (koszty) i uzyskane (przychody) w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Dyrektora Izby, że ponoszone koszty i osiągane przychody z tytułu windykacji opłat za lokale mieszkalne oraz wkładów mieszkaniowych nie stanowią kosztów i przychodów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Prawidłowe jest więc stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej w tym zakresie.

Osiągnięte dochody z powyższego tytułu, jako uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 updop).

Kosztów i przychodów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi nie stanowią natomiast koszty windykacji należności z tytułu opłat za używanie lokali użytkowych i wkładów budowlanych związanych z tymi lokalami oraz przychody uzyskane w wyniku zwrotu wyżej wymienionych kosztów windykacji. Lokale użytkowe, nie stanowią bowiem zasobów mieszkaniowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

Niewłaściwy jest więc pogląd Spółdzielni, że wyżej wymienione przychody i koszty stanowią koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowisko Dyrektora Izby w tym zakresie jest prawidłowe.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj