Interpretacja Ministra Finansów
DD6/8213/285/KWW/08/PK-948
z 19 sierpnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD6/8213/285/KWW/08/PK-948
Data
2009.08.19
Autor
Minister Finansów
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
odsetki
przychód podlegający opodatkowaniu
wspólnota mieszkaniowa
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
1. Czy odsetki powstałe na rachunku bieżącym wspólnoty są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2. Czy odsetki ustawowe za zwłokę w zapłacie należności wobec wspólnoty są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Wniosek ORD-IN 665 kB
Zmiana Interpretacji Indywidualnej
Zdaniem Spółdzielni otrzymane przez Wspólnotę Mieszkaniową dochody z tytułu zapłaconych przez właścicieli lokali mieszkalnych odsetek za zwłokę od nieterminowego regulowania należności wobec Wspólnoty oraz odsetek od środków znajdujących się na rachunku bieżącym Wspólnoty są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, w przypadku przeznacza ich na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop). Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 17 stycznia 2008 r. interpretację indywidualną (Nr ITPB3/423-208/07/PS), w której stanowisko Spółdzielni uznał za nieprawidłowe. W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy otrzymane przez Wspólnotę należności z tytułu odsetek za zwłokę od nieterminowego regulowania należności wobec Wspólnoty przez właścicieli lokali mieszkalnych oraz odsetki od środków znajdujących się na rachunku bieżącym Wspólnoty ”stanowią co prawda przychody podatkowe związane z działalnością gospodarczą Wspólnoty, lecz nie można uznać ich za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Tym samym do odsetek tych nie ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop. Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje. Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie. W ocenie Ministra Finansów stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest nieprawidłowe. Prezentowany jest w nim bowiem pogląd, że jedynie wpływy z opłat pobieranych przez lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty utrzymania lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji) stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zdaniem Dyrektora Izby środki uzyskane z tytułu odsetek za opóźnienie w regulowaniu należności od właścicieli lokali mieszkalnych oraz odsetki od środków znajdujących się na rachunku bieżącym Wspólnoty, nie stanowią przychodów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 updop). Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe. Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami tymi są zatem nie tylko czynsze (opłaty), ale także inne przychody związane z tymi zasobami. Stanowisko takie zaprezentowane zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące stosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 updop. W interpretacji tej wprost stwierdzono, że nie tylko czynsze (opłaty), ale również odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat stanowią kategorię przychodów osiąganych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Źródłem powstania zarówno należności (zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną) uiszczanych przez właścicieli lokali mieszkalnych Wspólnoty Mieszkaniowej, jak i odsetek za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, są posiadane przez Wspólnotę zasoby mieszkaniowe. Naliczanie odsetek za zwłokę przez Wspólnotę ma na celu zdyscyplinowanie właścicieli lokali mieszkalnych do terminowego uiszczania należności, a tym samym działania w tym zakresie związane są z prawidłowym gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi i ich należytym utrzymaniem. Obowiązek posiadania rachunku bankowego przez wspólnotę mieszkaniową i dokonywania za jego pośrednictwem bieżących wpłat i wypłat środków pieniężnych wynika z art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz. 903 z późn. zm.). Na rachunku gromadzone są środki pieniężne pochodzące z zaliczek na pokrycie bieżących kosztów zarządu nieruchomością wspólną (np. klatek schodowych, strychów) od właścicieli lokali mieszkalnych. Są to środki pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Odsetki od tych środków gromadzonych na bieżącym rachunku bankowym mają również ten sam charakter. Są dochodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w przeciwieństwie do odsetek pochodzących z terminowych rachunków bankowych (lokat), mających charakter dochodów kapitałowych. Właściwy jest więc pogląd Spółdzielni, że wyżej wymienione dochody są dochodami osiąganymi przez Wspólnotę z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Tym samym niewłaściwe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, nieuznające dochodu osiągniętego przez Wspólnotę z tytułu zapłaconych przez właścicieli lokali mieszkalnych odsetek za zwłokę od nieterminowego regulowania należności wobec Wspólnoty oraz odsetek od tych środków znajdujących się na rachunku bieżącym Wspólnoty, za dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Osiągnięty dochód z powyższego tytułu, jako uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 updop). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.