Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-609/09-5/SJ
z 23 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-609/09-5/SJ
Data
2009.07.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
działalność zwolniona od opodatkowania
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
prawo do odliczenia
uczelnie
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Czy Uczelnia będzie miała prawo odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją opisanego projektu:
- w całości,
- w części,
- nie ma prawa odliczyć podatku VAT – podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowany?



Wniosek ORD-IN 511 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu Medycznego, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 12 maja 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 13 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 18 maja 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 20 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. „Śródbłonek (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. „Śródbłonek (…)”. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 18 maja 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 20 maja 2009 r.) o brakującą opłatę oraz pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.), w którym Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego oraz wskazał oczekiwaną liczbę rozstrzygnięć.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W kwietniu 2009 r. Uniwersytet Medyczny, przystąpił do porozumienia (konsorcjum) o współpracy, mającego na celu realizację projektu pn. „Śródbłonek (…)”.

PROJEKT

Projekt finansowany jest w 100% w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych.

STRONY POROZUMIENIA

Treść porozumienia o współpracy obejmuje swym zasięgiem 11 podmiotów, którymi są uczelnie wyższe oraz instytuty PAN. Niniejsze porozumienie stanowi kontynuację wieloletniej współpracy pomiędzy dwoma uczelniami wyższymi oraz jednym z instytutów PAN, w zakresie badań i rozwoju leków, w szczególności obejmujących innowacyjne sposoby leczenia chorób cywilizacyjnych. Wspomniane trzy jednostki, w treści porozumienia, określono mianem Partnerów Projektu. Jako Lidera projektu wskazano jednego z Partnerów, powierzając mu prowadzenie i reprezentowanie konsorcjum w kontaktach z osobami trzecimi. Pozostałe jednostki przystępujące do porozumienia, w tym Uniwersytet Medyczny, określono mianem jednostek współpracujących.

ROZLICZENIA W RAMACH PROJEKTU

Projekt realizowany będzie w całości ze środków:

  1. wynikających z umowy o dofinansowanie podpisanej z instytucją pośrednicząca,
  2. uzyskane w ramach dofinansowania środki gromadzone będą na koncie Lidera,
  3. Lider po otrzymaniu na swoje konto środków finansowych, przekaże w ciągu 30 dni roboczych odpowiednią część środków na konto bankowe danej strony porozumienia, w wysokości odpowiadającej wydatkom na realizację powierzonego stronie zadania, zgodnie z budżetem i harmonogramem projektu.


EFEKTY KOŃCOWE PROJEKTU, PRAWA MAJĄTKOWE

Wszelkie prawa własności intelektualnej do rozwiązań powstałych w wyniku prac badawczych przewidzianych w Projekcie, w szczególności:

  • prawa do uzyskania patentów na wynalazki,
  • autorskie prawa majątkowe do wyników badań,

przysługują jedynie Partnerom Projektu, indywidualnie lub łącznie.

Zainteresowany, jako jednostka współpracująca nie przewiduje żadnych przychodów w związku z planowanym projektem. Wynikiem realizacji zadania badawczego, przewidzianego do realizacji przez UM pn. „Badanie (…)”, będą wyłącznie publikacje i opracowania naukowe.

STATUS UCZELNI W ŚWIETLE PODATKU VAT

Uczelnia jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność mieszaną, tj. zarówno uprawniającą, jak i nieuprawniającą do odliczenia podatku naliczonego. Uczelnia w stosunku do działalności badawczo-usługowej i gospodarczej uprawniającej do odliczenia podatku, ma możliwość wyodrębnienia kwot co do czynności w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Z tej działalności sporządzane są oddzielne rejestry sprzedaży oraz rejestry zakupu towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanej. W całej działalności Uczelni nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Dla określenia kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu, Uczelnia wyliczyła wskaźnik proporcji w 2008 r. i wyniósł on 8%.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany sprostował, iż złożony wniosek dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych. Wskazał też, że zgodnie ze statutem, jego podstawowymi zadaniami są:

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do wykonywania zawodów we wszystkich kierunkach i specjalnościach prowadzonych na uczelni oraz kształcenie kandydatów na żołnierzy zawodowych dla wojskowej służby zdrowia,
  2. wychowywanie studentów w duchu poszanowania godności i praw człowieka, patriotyzmu, demokracji oraz odpowiedzialności za losy społeczeństwa i państwa,
  3. upowszechnianie w społeczności akademickiej zasad poszanowania prawdy, godności, sprawiedliwości oraz rzetelności i uczciwości w postępowaniu,
  4. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
  5. uczestniczenie w sprawowaniu opieki zdrowotnej, w ramach obowiązującego systemu ochrony zdrowia, poprzez pełnienie w tym obszarze funkcji usługowych i leczniczych, w zakresie nie naruszającym podstawowych zadań Uniwersytetu Medycznego,
  6. kształcenie i promowanie kadr naukowych i dydaktycznych oraz wysokokwalifikowanych kadr systemu opieki zdrowotnej,
  7. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć wiedzy medycznej, nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów oraz pracowników Uniwersytetu Medycznego,
  9. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  10. realizowanie zadań na potrzeby obronne państwa, obrony cywilnej i reagowania kryzysowego.

Uwzględniając powyższe należy przyjąć, iż zakres przedmiotowy zdarzenia opisanego we wniosku przedłożonego do interpretacji, jest zgodny z zakresem zadań określonych jako podstawowy do realizacji przez Uniwersytet Medyczny. Statutowa działalność Uczelni stanowi m.in. świadczenie usług w zakresie edukacji (PKWiU ex 80), zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, Zainteresowany wskazał, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji zadań opisanych w ramach projektu pn. „Śródbłonek (…)” przez Uniwersytet Medyczny, będą w całości służyły czynnościom zwolnionym od podatku VAT oraz z tytułu uzyskanych w trakcie realizacji projektu efektów, nie uzyska on żadnych przychodów.

Dodatkowo Uczelnia poinformowała, iż wszystkie dokumenty stanowiące podstawę rozliczeń środków wydanych na realizację projektu, jako nabywcę wskazywać będą Uniwersytet oraz będą ujęte w jego księgach rachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uczelnia będzie miała prawo odliczyć podatek VAT od zakupów związanych z realizacją opisanego projektu:

  • w całości,
  • w części,
  • nie ma prawa odliczyć podatku VAT – podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowany...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabyte przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zdaniem Uczeni, nie będzie ona miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji opisanego projektu, ponieważ efekty uzyskane przez nią w ramach jego realizacji nie będą miały charakteru komercyjnego i nie będą podlegały sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, iż Uniwersytet zamierza zrealizować projekt pn. „Śródbłonek (…)”, który finansowany jest w 100% w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, Priorytet 1. Badanie i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych. W celu realizacji przedmiotowego projektu, Wnioskodawca zawarł porozumienie o współpracy (konsorcjum) z podmiotami, którymi są uczelnie wyższe oraz instytuty PAN, spośród których wybrano Lidera projektu. Natomiast pozostałe jednostki przystępujące do porozumienia określono mianem jednostek współpracujących. Przedmiotem projektu będą wyłącznie publikacje i opracowania naukowe. Po zakończeniu realizacji projektu Uniwersytet, jako jednostka współpracująca, nie przewiduje żadnych przychodów w związku z przedmiotowym projektem, a efekty uzyskane w wyniku jego realizacji będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku VAT w ramach prowadzonej działalności edukacyjnej sklasyfikowanej w grupowaniu ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”. Dokumenty stanowiące podstawę rozliczeń środków wydanych na realizację projektu, jako nabywcę wskazywać będą Wnioskodawcę.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Wobec powyższego wykluczona jest możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu są bowiem – jak wskazał Zainteresowany – związane ze świadczeniem usług w zakresie edukacji zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”, zwolnionych w trybie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy, od podatku od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w celu realizacji przedmiotowego projektu pn. „Śródbłonek (…)”.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania dotacji został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2009 r. nr ILPP2/443-466/09-4/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj