Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-69/09/IK
z 24 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-69/09/IK
Data
2009.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
wkład
wkład budowlany
wkład do spółdzielni mieszkaniowej


Istota interpretacji
Opodatkowanie podatkiem VAT wkładów wnoszonych przez członków spółdzielni na poczet wykupu gruntu oraz budowy kotłowni.



Wniosek ORD-IN 991 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 23 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r. oraz z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.), z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 7 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wkładów wnoszonych przez członków spółdzielni na poczet wykupu gruntu oraz budowy kotłowni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wkładów wnoszonych przez członków spółdzielni na poczet wykupu gruntu oraz budowy kotłowni.

Pismem z dnia 17 lutego 2009 r. znak Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku ORD-IN. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.). Ponadto Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny pismami z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.), z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 7 kwietnia 2009 r.). oraz z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w chwili obecnej posiada prawo wieczystego użytkowania działki zabudowanej trzema budynkami mieszkalnymi:

  1. jeden 3-rodzinny budynek,
  2. dwa identyczne 18-to rodzinne budynki.


Obecnie Spółdzielnia stoi przed koniecznością budowy kotłowni. Kotłownia (gazowa) będzie się mieścić wewnątrz budynku mieszkalnego, w pomieszczeniu do tego przeznaczonym na poziomie piwnic. Na zewnątrz (przy ścianie zewnętrznej budynku) będzie postawiony komin do odprowadzenia spalin. Kotłownia będzie w jednym z budynków mieszkalnych należących do nieruchomości (2), ale będzie obsługiwać jeszcze pozostałe dwa budynki należące do Wnioskodawcy. Kanał ciepłowniczy pomiędzy budynkami już istnieje, ale niewykluczone jest, że jakaś modernizacja czy dobudowa będzie konieczna. W ww. budynkach nie ma lokali użytkowych, wszystkie lokale są mieszkalne. Wszyscy lokatorzy posiadają własnościowe prawa do swoich lokali mieszkalnych i związane z tym wkłady budowlane. Ustanowienie własnościowych praw do wszystkich lokali mieszkalnych oraz zasiedlenie tych lokali nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., tj. przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Ustalone jest, że wkłady na budowę kotłowni będą wnosić mieszkańcy nieruchomości (2) wg udziałów ułamkowych przyjętych do nieruchomości. Całość inwestycji będzie sfinansowana z tych wkładów. Dla mieszkańców nieruchomości (1) energia cieplna będzie odsprzedawana po cenach powiększonych o kwoty z tytułu nieuczestniczenia w kosztach budowy kotłowni. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie ma jeszcze przeniesionych odrębnych własności do lokali mieszkalnych. W przyszłości, przy przeniesieniu własności odrębnych lokali mieszkalnych na rzecz użytkowników – przypadku nieruchomości (2) – zostanie przeniesiona również wg tych samych udziałów ułamkowych współwłasność w częściach wspólnych budynków, gruntu jak i kotłowni. Mieszkańcy nieruchomości (2) już zaczęli wnosić wkłady na budowę kotłowni.

W spółdzielni na dzień dzisiejszy wszyscy lokatorzy posiadają własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Przekształcenie prawa własnościowego w wyodrębnioną własność nastąpi po złożeniu wniosku o przekształcenie przez zainteresowanego lokatora oraz po spełnieniu przez niego wszystkich ewentualnych zaległości finansowych (np. czynszowych itp.) względem Spółdzielni. Dotyczy to także zwrotu kosztów poniesionych przez Spółdzielnie na zakup od gminy własności działki gruntowej pod budynkiem w procentowym ułamku własności, przypadającej na zainteresowanego, określonej w stosownej uchwale zarządu. Warunki przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w wyodrębnioną własność są określone w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r., a także w późniejszych ustawach dotyczących spółdzielczości mieszkaniowej. Warunki te stanowią między innymi, że lokator za przekształcenie prawa nie wpłaca do spółdzielni żadnych należności, tylko ponosi opłaty za zawarcie aktu notarialnego, założenie księgi wieczystej oraz wpisanie prawa własności do tej księgi. Całość opiewa na kwotę w wysokości najniższego krajowego wynagrodzenia brutto. Również z tytułu opłat wniesionych na budowę kotłowni lokatorzy nie będą mieć żadnych zniżek przy przekształceniu prawa własnościowego w wyodrębnioną własność lokali. Lokatorzy, którzy nie będą partycypować w kosztach budowy kotłowni, energię cieplną będą kupować po cenach powiększonych o kwoty wynikłe z tytułu nieuczestniczenia w kosztach budowy kotłowni.

W lipcu 2007 r. Wnioskodawca wystąpił do Burmistrza z wnioskiem o sprzedaż własności tej działki z bonifikatą 98% Uchwałą Rady Miasta udzielono Wnioskodawcy zgody na zakup prawa własności przedmiotowej działki z bonifikatą 97,5%. Na ten cel również użytkownicy mieszkań będą wnosić wkłady.

Spółdzielnia nabędzie prawo własności działki za 2,5% wartości nieruchomości wg wyceny rzeczoznawcy oraz poniesie koszty sporządzenia aktu notarialnego. Następnie każdy z lokatorów będzie musiał zwrócić poniesione przez Spółdzielnię koszty według wysokości posiadanego udziału własności we współwłasności, określonego uchwałą zarządu z 2004 r. Po złożeniu wniosku o przekształceniu posiadanego własnościowego prawa do lokalu w prawo własności i po uregulowaniu wszystkich należności względem Spółdzielni, każdy z lokatorów otrzyma aktem notarialnym prawo własności lokalu i współwłasności w gruncie wg ustalonych udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnoszone wkłady na budowę kotłowni oraz wykup gruntu od gminy są opodatkowane podatkiem VAT... Jeżeli tak, to czy stawką 22% czy 7% czy zwolnione...

Zdaniem Wnioskodawcy, wnoszone wkłady nie są opodatkowane podatkiem VAT na mocy art. 153 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnoszone obecnie wkłady są kontynuacją wniesionych przed dniem 1 maja 2004 r. wkładów a więc z okresu, kiedy nie były one opodatkowane podatkiem VAT, w związku z tym obecnie wnoszone wkłady też nie są opodatkowane podatkiem VAT. Jednocześnie Spółdzielnia nie będzie miał prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii opłat wnoszonych przez osoby posiadające własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego na poczet budowy kotłowni w jednym z budynków należących do Spółdzielni należy stwierdzić co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1338) zwolnione są od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni oraz na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Stosownie do art. 4 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. Od chwili postawienia im lokali do dyspozycji uiszczają oni opłaty określone w ust. 1 albo 2.

Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacjami i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Zarząd spółdzielni prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości:

  1. ewidencję i rozliczenie przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 1-2 i 4;
  2. ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego zgodnie z art.|6 ust. 13; ewidencja wpływów i wydatków funduszu remontowego na poszczególne nieruchomości powinna uwzględniać wszystkie wpływy i wydatki funduszu remontowego tych nieruchomości.

Członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Za opłaty, o których mowa w ust. 1-2 i 4, odpowiadają solidarnie z członkami spółdzielni, właścicielami lokali niebędącymi członkami spółdzielni lub osobami niebędącymi członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, osoby pełnoletnie stale z nimi zamieszkujące w lokalu, z wyjątkiem pełnoletnich zstępnych pozostających na ich utrzymaniu, a także osoby faktycznie korzystające z lokalu.

Odpowiedzialność osób, o których mowa w ust. 6, ogranicza się do wysokości opłat należnych za okres ich stałego zamieszkiwania lub faktycznego korzystania z lokalu.

Opłaty, o których mowa w ust. 1-2 i 4, wnosi się co miesiąc z góry do 10 dnia miesiąca. Statut spółdzielni może określić inny termin wnoszenia opłat, nie wcześniejszy jednak niż ustawowy.

Opłaty, o których mowa w ust. 1-2 i 4, przeznacza się wyłącznie na cele określonej tych przepisach.

Spółdzielnia jest obowiązana, na żądanie członka spółdzielni, właściciela lokalu niebędącego członkiem spółdzielni lub osoby niebędącej członkiem spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, przedstawić kalkulację wysokości opłat.

O zmianie wysokości opłat spółdzielnia jest obowiązana zawiadomić osoby, o których mowa w ust. 1-2 i 4, co najmniej 14 dni przed upływem terminu do wnoszenia opłat, ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego ten termin. Zmiana wysokości opłat wymaga uzasadnienia na piśmie.

Członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, oraz właściciele niebędący członkami spółdzielni mogą kwestionować zasadność zmiany wysokości opłat bezpośrednio na drodze sądowej. W przypadku wystąpienia na drogę sądową ponoszą oni opłaty w dotychczasowej wysokości. Ciężar udowodnienia zasadności zmiany wysokości opłat spoczywa na spółdzielni.

W myśl art. 1 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej "spółdzielnią", jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Z powyższego wynika zatem obowiązek członków spółdzielni bądź właścicieli niebędących członkami spółdzielni do uczestniczenia w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem swoich lokali stosownie do cyt. wyżej art. 4 ustawy.

Natomiast z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż celem budowy kotłowni jest dostarczanie energii cieplnej do lokali mieszkalnych usytuowanych w dwóch budynkach, przy czym ceny dostarczanej energii cieplnej będą różne w zależności od tego czy osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu - spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu - partycypowała w kosztach budowy kotłowni czy też nie. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż wydatki ponoszone przez osoby zajmujące dane lokale na poczet budowy kotłowni nie są ponoszone dla realizacji celu Spółdzielni Mieszkaniowej, jakim jest w świetle art. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych wszystkich członków spółdzielni mieszkaniowej i ich rodzin, i to poprzez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż wydatki na budowę kotłowni ponoszone przez osoby posiadające własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, są bezpośrednio związane z dostawą ciepła - rozliczane będą w cenie dostarczanego ciepła - są zatem kwotami wydatkowanymi na poczet przyszłej dostawy ciepła, zatem podlegają opodatkowaniu wg 22% stawki podatku VAT stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów.

Bowiem w myśl art. 41. ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W kwestii wnoszonych środków finansowych przez osoby posiadające własnościowe prawa do lokali mieszkalnych w związku z zamiarem nabycia przez Spółdzielnię Mieszkaniową prawa własności gruntu, na którym posadowione są budynki mieszkalne zauważyć należy co następuje:

Jak wskazano wyżej art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT za dostawę towarów, uważa się również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Ponadto z ww. przepisu wynika również, iż czynności związane m.in. z ustanowieniem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego jak również ustanowienie odrębnej własności tego lokalu stanowią dwie odrębne dostawy towarów.

Z opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że osoby, które posiadają spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, ustanowione na ich rzecz przed dniem 1 maja 2004 r. i przed tym dniem lokale te zostały również zasiedlone, dokonują wpłat na poczet nabycia przez Spółdzielnię Mieszkaniową prawa własności gruntu, który w chwili obecnej jest w wieczystym użytkowaniu. Po uzyskaniu prawa własności gruntu Spółdzielnia Mieszkaniowa zamierza przekształcić własnościowe prawa do lokalu w prawo własności. Przy czym każdy z lokatorów obowiązany będzie do zwrotu poniesionych przez Spółdzielnię Mieszkaniowa kosztów, w tym również kosztów nabycia przez Spółdzielnię prawa własności.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż wydatki ponoszone przez osoby posiadające własnościowe prawo do lokalu na nabycie prawa własności gruntu są ściśle związane z przekształceniem posiadanego spółdzielczego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności tego lokalu.

Zatem ww. koszty stanowią wydatki poniesione przez poszczególnych lokatorów na poczet przyszłej dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT – tj. ustanowienia przez Spółdzielnię Mieszkaniową na ich rzecz odrębnej własności lokalu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż zasiedlenie lokali i ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do tych lokali miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

  • W związku z powyższym ustanowienie w miejsce własnościowego prawa do lokalu, prawa odrębnej własności tego lokalu, który został uprzednio zasiedlony korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Zgodnie z art. 153 ust. 1 i ust. 2 powołanej wyżej ustawy do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 6 i ust. 7, nie wlicza się wartości wkładów i opłat, o których mowa w tym przepisie, oraz części tych wkładów i opłat, wniesionych przed 1 maja 2004 r. Natomiast po myśli ust. 2 ww. artykułu przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając powyższe na względzie stwierdzić również należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie będą miały zastosowania postanowienia art. 153 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, bowiem ust. 1 tego artykułu odnosi się do wkładów budowlanych i mieszkaniowych oraz opłat wynikających z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy danego lokalu wniesionych przed dniem 1 maja 2004 r. Natomiast ust. 2 tego artykułu wyłącza spod ustawy o podatku od towarów i usług przekształcenie spółdzielczych lokatorskich praw do lokali ustanowionych przed dniem 1 maja 2004 r. i zasiedlonych przed ta datą.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę zarówno w kwestii wykupu gruntu jak również w kwestii opłat wnoszonych na budowę kotłowni uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatku VAT dla usług związanych z budowa kotłowni oraz modernizacja i dobudowa kanału ciepłowniczego między budynkami zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj