Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-609/09-4/SJ
z 23 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-609/09-4/SJ
Data
2009.07.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
działalność zwolniona od opodatkowania
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
prawo do odliczenia
uczelnie
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Czy środki przekazane Uczelni na realizację projektu w ramach planowanego konsorcjum, należy opodatkować podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 511 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu Medycznego , przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 12 maja 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 13 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 18 maja 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 20 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonej na realizację projektu pn. „Śródbłonek (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonej na realizację projektu pn. „Śródbłonek (…)”. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 18 maja 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 20 maja 2009 r.) o brakującą opłatę oraz pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.), w którym Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego oraz wskazał oczekiwaną liczbę rozstrzygnięć.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W kwietniu 2009 r. Uniwersytet Medyczny , przystąpił do porozumienia (konsorcjum) o współpracy, mającego na celu realizację projektu pn. „Śródbłonek (…)”.

PROJEKT

Projekt finansowany jest w 100% w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych.

STRONY POROZUMIENIA

Treść porozumienia o współpracy obejmuje swym zasięgiem 11 podmiotów, którymi są uczelnie wyższe oraz instytuty PAN. Niniejsze porozumienie stanowi kontynuację wieloletniej współpracy pomiędzy dwoma uczelniami wyższymi oraz jednym z instytutów PAN, w zakresie badań i rozwoju leków, w szczególności obejmujących innowacyjne sposoby leczenia chorób cywilizacyjnych. Wspomniane trzy jednostki, w treści porozumienia, określono mianem Partnerów Projektu. Jako Lidera projektu wskazano jednego z Partnerów, powierzając mu prowadzenie i reprezentowanie konsorcjum w kontaktach z osobami trzecimi. Pozostałe jednostki przystępujące do porozumienia, w tym Uniwersytet Medyczny, określono mianem jednostek współpracujących.

ROZLICZENIA W RAMACH PROJEKTU

Projekt realizowany będzie w całości ze środków:

  1. wynikających z umowy o dofinansowanie podpisanej z instytucją pośredniczącą,
  2. uzyskane w ramach dofinansowania środki gromadzone będą na koncie Lidera,
  3. Lider po otrzymaniu na swoje konto środków finansowych, przekaże w ciągu 30 dni roboczych odpowiednią część środków na konto bankowe danej strony porozumienia, w wysokości odpowiadającej wydatkom na realizację powierzonego stronie zadania, zgodnie z budżetem i harmonogramem projektu.


EFEKTY KOŃCOWE PROJEKTU, PRAWA MAJĄTKOWE

Wszelkie prawa własności intelektualnej do rozwiązań powstałych w wyniku prac badawczych przewidzianych w Projekcie, w szczególności:

  • prawa do uzyskania patentów na wynalazki,
  • autorskie prawa majątkowe do wyników badań,

przysługują jedynie Partnerom Projektu, indywidualnie lub łącznie.

Zainteresowany, jako jednostka współpracująca nie przewiduje żadnych przychodów w związku z planowanym projektem. Wynikiem realizacji zadania badawczego, przewidzianego do realizacji przez UM pn. „Badanie (…)”, będą wyłącznie publikacje i opracowania naukowe.

STATUS UCZELNI W ŚWIETLE PODATKU VAT

Uczelnia jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność mieszaną, tj. zarówno uprawniającą, jak i nieuprawniającą do odliczenia podatku naliczonego. Uczelnia w stosunku do działalności badawczo-usługowej i gospodarczej uprawniającej do odliczenia podatku, ma możliwość wyodrębnienia kwot co do czynności w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Z tej działalności sporządzane są oddzielne rejestry sprzedaży oraz rejestry zakupu towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanej. W całej działalności Uczelni nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Dla określenia kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu, Uczelnia wyliczyła wskaźnik proporcji w 2008 r. i wyniósł on 8%.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany sprostował, iż złożony wniosek dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych. Wskazał też, że zgodnie ze statutem, jego podstawowymi zadaniami są:

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do wykonywania zawodów we wszystkich kierunkach i specjalnościach prowadzonych na uczelni oraz kształcenie kandydatów na żołnierzy zawodowych dla wojskowej służby zdrowia,
  2. wychowywanie studentów w duchu poszanowania godności i praw człowieka, patriotyzmu, demokracji oraz odpowiedzialności za losy społeczeństwa i państwa,
  3. upowszechnianie w społeczności akademickiej zasad poszanowania prawdy, godności, sprawiedliwości oraz rzetelności i uczciwości w postępowaniu,
  4. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
  5. uczestniczenie w sprawowaniu opieki zdrowotnej, w ramach obowiązującego systemu ochrony zdrowia, poprzez pełnienie w tym obszarze funkcji usługowych i leczniczych, w zakresie nie naruszającym podstawowych zadań Uniwersytetu Medycznego,
  6. kształcenie i promowanie kadr naukowych i dydaktycznych oraz wysokokwalifikowanych kadr systemu opieki zdrowotnej,
  7. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć wiedzy medycznej, nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów oraz pracowników Uniwersytetu Medycznego,
  9. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  10. realizowanie zadań na potrzeby obronne państwa, obrony cywilnej i reagowania kryzysowego.

Uwzględniając powyższe należy przyjąć, iż zakres przedmiotowy zdarzenia opisanego we wniosku przedłożonego do interpretacji, jest zgodny z zakresem zadań określonych jako podstawowy do realizacji przez Uniwersytet Medyczny . Statutowa działalność Uczelni stanowi m.in. świadczenie usług w zakresie edukacji (PKWiU ex 80), zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, Zainteresowany wskazał, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji zadań opisanych w ramach projektu pn. „Śródbłonek (…)” przez Uniwersytet Medyczny, będą w całości służyły czynnościom zwolnionym od podatku VAT oraz z tytułu uzyskanych w trakcie realizacji projektu efektów, nie uzyska on żadnych przychodów.

Dodatkowo Uczelnia poinformowała, iż wszystkie dokumenty stanowiące podstawę rozliczeń środków wydanych na realizację projektu, jako nabywcę wskazywać będą Uniwersytet oraz będą ujęte w jego księgach rachunkowych Uniwersytetu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki przekazane Uczelni na realizację projektu w ramach planowanego konsorcjum, należy opodatkować podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje, i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zdaniem Uczelni, kwota otrzymana na realizację powierzonego zadania badawczego, będzie stanowiła formę dotacji na dofinansowanie prowadzonej działalności naukowo-badwczej.

Otrzymana dotacja nie będzie miała wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez Uniwersytet, ponieważ efektem końcowym pracy w ramach projektu, będą wyłącznie publikacje i opracowania naukowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Uniwersytet zamierza zrealizować projekt pn. „Śródbłonek (…)”, który finansowany jest w 100% w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, Priorytet 1. Badanie i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych. W celu realizacji przedmiotowego projektu, Wnioskodawca zawarł porozumienie o współpracy (konsorcjum) z podmiotami, którymi są uczelnie wyższe oraz instytuty PAN, spośród których wybrano Lidera projektu. Natomiast pozostałe jednostki przystępujące do porozumienia określono mianem jednostek współpracujących. Przedmiotem projektu będą wyłącznie publikacje i opracowania naukowe. Po zakończeniu realizacji projektu Uniwersytet, jako jednostka współpracująca, nie przewiduje żadnych przychodów w związku z przedmiotowym projektem, a efekty uzyskane w wyniku jego realizacji projektu będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku VAT w ramach prowadzonej działalności edukacyjnej sklasyfikowanej w grupowaniu ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”.

Umowa konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Wyjątkiem jest prawo bankowe, które wymienia konsorcjum bankowe. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Jak mówi bowiem art. 351¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy przekracza możliwości jednego podmiotu. Przedsiębiorcy w konsorcjum mogą wybrać spośród siebie lidera – konsorcjanta – wytypowanego spośród uczestników konsorcjum, który prowadzi rozliczenia gospodarcze, w tym podpisuje umowy i fakturuje sprzedaż (w imieniu własnym), co powinno wynikać bezpośrednio z zawartej umowy.

Mając na uwadze opis sprawy i analizę powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż dotacja, którą pozyskał Wnioskodawca na realizację przedmiotowego projektu, nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Uniwersytet usług. Zatem dotacja ta, jako niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie będzie stanowiła obrotu (podstawy opodatkowania), w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu.

Podsumowując należy stwierdzić, iż dotacja otrzyma przez Uniwersytet Medyczny na realizację projektu pn. „Śródbłonek (…)”, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania dotacji. Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2009 r. nr ILPP2/443-466/09-5/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj