Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-272/09/IK
z 24 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-272/09/IK
Data
2009.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla usług związanych z budową kotłowni oraz modernizacją i dobudową kanału ciepłowniczego między budynkami.



Wniosek ORD-IN 991 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 23 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.) oraz z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.), z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 7 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z budową kotłowni oraz modernizacją i dobudową kanału ciepłowniczego między budynkami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek, ,o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z budową kotłowni oraz modernizacją i dobudową kanału ciepłowniczego między budynkami.

Pismem z dnia 17 lutego 2009 r. znak Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku ORD-IN. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.). Ponadto Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny pismami z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.), z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 7 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w chwili obecnej posiada prawo wieczystego użytkowania działki zabudowanej trzema budynkami mieszkalnymi:

  1. jeden 3-rodzinny budynek,
  2. dwa identyczne 18-to rodzinne budynki.

Obecnie Spółdzielnia stoi przed koniecznością budowy kotłowni. Kotłownia (gazowa) będzie się mieścić wewnątrz budynku mieszkalnego, w pomieszczeniu do tego przeznaczonym na poziomie piwnic. Na zewnątrz (przy ścianie zewnętrznej budynku) będzie postawiony komin do odprowadzenia spalin. Kotłownia będzie w jednym z budynków mieszkalnych należących do nieruchomości (2), ale będzie obsługiwać jeszcze pozostałe dwa budynki należące do Wnioskodawcy. Kanał ciepłowniczy pomiędzy budynkami już istnieje, ale niewykluczone jest, że jakaś modernizacja czy dobudowa będzie konieczna. W ww. budynkach nie ma lokali użytkowych, wszystkie lokale są mieszkalne. Wszyscy lokatorzy posiadają własnościowe prawa do swoich lokali mieszkalnych i związane z tym wkłady budowlane. Ustanowienie własnościowych praw do wszystkich lokali mieszkalnych oraz zasiedlenie tych lokali nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., tj. przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Ustalone jest, że wkłady na budowę kotłowni będą wnosić mieszkańcy nieruchomości (2) wg udziałów ułamkowych przyjętych do nieruchomości. Całość inwestycji będzie sfinansowana z tych wkładów. Dla mieszkańców nieruchomości (1) energia cieplna będzie odsprzedawana po cenach powiększonych o kwoty z tytułu nieuczestniczenia w kosztach budowy kotłowni. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie ma jeszcze przeniesionych odrębnych własności do lokali mieszkalnych. W przyszłości, przy przeniesieniu własności odrębnych lokali mieszkalnych na rzecz użytkowników – przypadku nieruchomości (2) – zostanie przeniesiona również wg tych samych udziałów ułamkowych współwłasność w częściach wspólnych budynków, gruntu jak i kotłowni. Mieszkańcy nieruchomości (2) już zaczęli wnosić wkłady na budowę kotłowni.

W spółdzielni na dzień dzisiejszy wszyscy lokatorzy posiadają własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Przekształcenie prawa własnościowego w wyodrębnioną własność nastąpi po złożeniu wniosku o przekształcenie przez zainteresowanego lokatora oraz po spełnieniu przez niego wszystkich ewentualnych zaległości finansowych (np. czynszowych itp.) względem Spółdzielni. Dotyczy to także zwrotu kosztów poniesionych przez Spółdzielnie na zakup od gminy własności działki gruntowej pod budynkiem w procentowym ułamku własności, przypadającej na zainteresowanego, określonej w stosownej uchwale zarządu. Warunki przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w wyodrębnioną własność są określone w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r., a także w późniejszych ustawach dotyczących spółdzielczości mieszkaniowej. Warunki te stanowią między innymi, że lokator za przekształcenie prawa nie wpłaca do spółdzielni żadnych należności, tylko ponosi opłaty za zawarcie aktu notarialnego, założenie księgi wieczystej oraz wpisanie prawa własności do tej księgi. Całość opiewa na kwotę w wysokości najniższego krajowego wynagrodzenia brutto. Również z tytułu opłat wniesionych na budowę kotłowni lokatorzy nie będą mieć żadnych zniżek przy przekształceniu prawa własnościowego w wyodrębnioną własność lokali. Lokatorzy, którzy nie będą partycypować w kosztach budowy kotłowni, energię cieplną będą kupować po cenach powiększonych o kwoty wynikłe z tytułu nieuczestniczenia w kosztach budowy kotłowni.

W lipcu 2007 r. Wnioskodawca wystąpił do Burmistrza z wnioskiem o sprzedaż własności tej działki z bonifikatą 98% Uchwałą Rady Miasta udzielono Wnioskodawcy zgody na zakup prawa własności przedmiotowej działki z bonifikatą 97,5%. Na ten cel również użytkownicy mieszkań będą wnosić wkłady.

Spółdzielnia nabędzie prawo własności działki za 2,5% wartości nieruchomości wg wyceny rzeczoznawcy oraz poniesie koszty sporządzenia aktu notarialnego. Następnie każdy z lokatorów będzie musiał zwrócić poniesione przez Spółdzielnię koszty według wysokości posiadanego udziału własności we współwłasności, określonego uchwałą zarządu z 2004 r. Po złożeniu wniosku o przekształceniu posiadanego własnościowego prawa do lokalu w prawo własności i po uregulowaniu wszystkich należności względem Spółdzielni, każdy z lokatorów otrzyma aktem notarialnym prawo własności lokalu i współwłasności w gruncie wg ustalonych udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT powinien zastosować wykonawca za wykonaną inwestycję (kotłownia)...

Zdaniem Wnioskodawcy, na wykonanie wszystkich prac związanych z wyżej opisaną inwestycją wykonawca powinien wystawić fakturę ze stawką VAT 7% (PKOB 11), gdyż kotłownia nie jest lokalem użytkowym tylko pomieszczeniem technicznym, zgodnie z poniższymi definicjami.

Pomieszczenie techniczne to pomieszczenie dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku.

Lokal użytkowy to jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem techniczne albo pomieszczeniem gospodarczym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

Art. 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 cyt. ww. ustawy stawkę podatku 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – stosownie do art. 41 ust. 12a ww. ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ww. ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano – montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12 c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z treści powyższych przepisów wynika, iż preferencyjna 7% stawka podatku dotyczy robót budowlano – montażowych, remontów i robót konserwacyjnych co do zasady dot. w obieków budownictwa mieszkaniowego.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niniejszego ustawy nie zawierają definicji lokalu użytkowego. W związku z tym należy posłużyć się definicją zawartą w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny opodatkować budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.). Zgodnie z § 3 pkt 14 ww. rozporządzenia lokalem użytkowym jest jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, niebędących mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym. Z kolei, przez pomieszczenie techniczne (§ 3 pkt 12) należy rozumieć pomieszczenie przeznaczone dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż kotłownia nie stanowi lokalu użytkowego o którym mowa w cyt. wyżej przepisach § 6 ust. 2 rozporządzenia, lecz jest pomieszczeniem technicznym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar wybudować kotłownię, z wyłączeniem lokali użytkowych w tych budynkach; która będzie obsługiwać również inne budynki, wewnątrz budynku mieszkalnego, w pomieszczeniu do tego przeznaczonym na poziomie piwnic. Na zewnątrz (przy ścianie zewnętrznej budynku) będzie postawiony komin do odprowadzenia spalin. Może wystąpić potrzeba remontu lub dobudowy istniejącego pomiędzy budynkami kanału ciepłowniczego.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, iż preferencyjną stawkę w wysokości 7% będzie miała zastosowanie do budowy kotłowni wewnątrz budynku mieszkalnego oraz do budowy komina, do odprowadzania spalin na zewnętrznej ścianie budynku mieszkaniowego. Natomiast remont bądź ewentualna dobudowa kanału ciepłowniczego pomiędzy budynkami opodatkowana będzie wg podstawowej stawki podatku VAT, tj. 22% określonej w powołanym wyżej art. 41 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za nieprawidłowe.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładów wnoszonych przez członków spółdzielni na poczet wykupu gruntu oraz budowy kotłowni zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj