Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-416/09/HS
z 3 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-416/09/HS
Data
2009.07.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
Czechy
dywidendy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Skutki podatkowe wypłaty dywidendy wspólnikom (osobom fizycznym) mającym miejsce zamieszkania w Republice Czeskiej.



Wniosek ORD-IN 763 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08 kwietnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 10 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dywidendy udziałowcom (osobom fizycznym) mającym miejsce zamieszkania w Republice Czeskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dywidendy udziałowcom (osobom fizycznym) mającym miejsce zamieszkania w Republice Czeskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka będąca wnioskodawcą posiada dwóch udziałowców. Oboje są osobami fizycznymi mającymi miejsce zamieszkania na terenie Republiki Czeskiej. Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby takie podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W 2009r. na rzecz tych udziałowców ma nastąpić wypłata dywidendy z tytułu udziałów w zyskach spółki.

Zgodne z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów tych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, a do poboru zryczałtowanego podatku zobowiązana jest spółka dokonująca wypłaty dywidendy.

Jednakże zgodnie z art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Przy czym zastosowanie stawki wynikającej z właściwej umowy albo nie pobieranie podatku jest możliwe pod warunkiem uzyskania od podatnika certyfikatu rezydencji.

Wymagane certyfikaty rezydencji dotyczące obydwu wspólników są w posiadaniu spółki czy płatnika.

Zawarta umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Warszawie dnia 24 czerwca 1993r. – opublikowana w Dz. U. z 1994r. Nr 47, poz. 189 mówi o dywidendach w art. 10:

1. Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w umawiającym się państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie mogą być opodatkowane w tym drugim umawiającym się państwie.
2. Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w umawiającym się państwie i według prawa tego państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek ten nie może przekroczyć:

  1. 5% kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 20%,
  2. 10% dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienie niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Wypłacającym dywidendy jest spółka mająca siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej osobom fizycznym mającym miejsce zamieszkania w Republice Czeskiej. Odbiorcami dywidend są ich właściciele. Właściciele dywidend mający miejsce zamieszkania w Republice Czeskiej nie wykonują w Rzeczpospolitej Polskiej (czyli tam, gdzie jest siedziba spółki wypłacającej dywidendę) działalności zarobkowej ani też wolnego zawodu. Spółka nie osiąga zysków ani dochodów z Republiki Czeskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka jako płatnik, zgodnie z przepisami podatku dochodowego od osób fizycznych oraz na podstawie art. 10 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (wymienionej powyżej) – może nie pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych w 2009r. dywidend, które to dochody zostaną opodatkowane w Republice Czeskiej...

Wnioskodawca uważa, że prawidłowe jest nie pobranie przez spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych dywidend w 2009r., ponieważ umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania art. 10 ust. 1 mówi, że dochody takie mogą być opodatkowane w drugim państwie.

Wypłacającym dywidendy jest spółka mająca siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej osobom fizycznym mającym miejsce zamieszkania w Republice Czeskiej. Spółka jest płatnikiem podatku dochodowego od wypłacanych dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Osoby te złożyły w siedzibie spółki wypłacającej dywidendę odpowiedni certyfikat rezydencji podatkowej. Odbiorcami dywidend są ich właściciele – osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terenie Republiki Czeskiej.

Właściciele dywidend mający miejsce zamieszkania w Republice Czeskiej nie wykonują w Rzeczpospolitej Polskiej (czyli tam, gdzie jest siedziba spółki wypłacającej dywidendę) działalności zarobkowej ani też wolnego zawodu.

Spółka nie osiąga ani zysków, ani dochodów z Republiki Czeskiej. Z uwagi na to, że art. 10 ust. 1 zawartej umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 24 czerwca 1993r. – opublikowana w Dz. U. z 1994r. Nr 47, poz. 189 mówi, że dywidendy te mogą być opodatkowane również w drugim umawiającym się państwie – tutaj Republice Czeskiej – wnioskodawca uważa, że prawidłowym będzie nie pobieranie przez spółkę zryczałtowanego podatku od wypłaconej w 2009r. dywidendy i przekazanie jej udziałowcom w wartości brutto. Natomiast dywidendy te zostaną opodatkowane według właściwej stawki w Republice Czeskiej. Z uwagi na zmianę przepisów podatkowych obowiązujących w Republice Czeskiej w 2009r. podatek od dywidendy pobrany i wypłacony w Rzeczypospolitej Polskiej nie może zostać uwzględniony przy rozliczeniu podatku od dochodów udziałowców dokonanego w Republice Czeskiej, wskazane jest aby nie został on pobrany przez wypłacającego dywidendy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanego dochodu z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

W myśl art. 30a ust. 2 ustawy ww. przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów dywidenda podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, a zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku sporządzonej w Warszawie dnia 24 czerwca 1993r. (Dz. U. z 2004r. Nr 47, poz. 189) dywidendy wypłacone przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Natomiast w myśl art. 10 ust. 2 Umowy, dywidendy mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek ten nie może przekroczyć:

  1. 5% kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 20%,
  2. 10% dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienie niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Tutejszy organ podkreśla, iż zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobieranie podatku, zgodnie z taką umową, jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji, zwanym certyfikatem rezydencji. Z treści wniosku wynika, iż spółka jest w posiadaniu takich dokumentów. Uwzględniając okoliczności przedstawione we wniosku oraz przytoczone przepisy prawa, tutejszy organ stwierdza, iż mając na uwadze przepisy państwa polskiego, które przewidują opodatkowanie dywidend z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania spółka jest zobowiązana pobrać z tytułu wypłaconych dywidend podatek, który zgodnie z przepisem art. 10 ust. 2 Umowy w powiązaniu z art. 30a ust. 1 pkt 4 stanowi 10 procent kwoty brutto tych dywidend, albowiem udziałowcy legitymują się certyfikatem rezydencji. Regulacja obowiązku, o którym mowa w art. 10 ust. 2 Umowy, następuje w oparciu o przytoczone powyżej przepisy art. 30a ust. 1 i ust. 2, art. 41 ust. 4, art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż użyte w powołanej powyżej umowie międzynarodowej sformułowanie „mogą być opodatkowane” oznacza, że dywidendy będą zawsze opodatkowane w Umawiającym się Państwie czyli w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Ustęp 2 tego artykułu ma zawsze zastosowanie, kiedy prawo Umawiającego się państwa, w którym spółka ma siedzibę przewiduje opodatkowanie dywidendy. W ust. 1 użyto sformułowania „mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie”, czyli w Czechach; nie ustanowiono natomiast zapisu, że podlegają opodatkowaniu „tylko w tym drugim Państwie”. Tym samym jeżeli prawo podatkowe Państwa siedziby spółki i państwa zamieszkania udziałowców przewiduje podatek od dywidendy, to dywidendy będą opodatkowane zarówno w jednym jak i drugim państwie. Słowo „mogą być opodatkowane” nie oznacza, że podatnikowi bądź płatnikowi przysługuje prawo wyboru, gdzie dywidendy będą opodatkowane. Kwestia eliminowania podwójnego opodatkowania jest możliwa dzięki zastosowaniu właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 24 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Stosownie zatem do tego artykułu, Republika Czeska, przy nakładaniu podatków na osoby mające miejsce zamieszkania lub siedzibę na jej terytorium, może włączyć do podstawy opodatkowania dla celów nałożenia tych podatków te elementy dochodu, które zgodnie z postanowieniami tej umowy mogą być również opodatkowane w Polsce, ale zezwoli na potrącenie od kwoty podatku obliczonego od takiej podstawy opodatkowania kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Polsce. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku czeskiego, która została obliczona przed dokonaniem potrącenia i która odpowiada tej części dochodu, która zgodnie z przepisami niniejszej umowy może być opodatkowana w Polsce.

We własnym stanowisku wnioskodawca błędnie wskazał zatem, że dywidenda nie będzie opodatkowana w ogóle w Polsce i że winna być przekazana udziałowcom czeskim będących osobami fizycznymi przez polską spółkę w kwocie brutto. Wobec istnienia aktualnego na dzień wypłaty certyfikatu rezydencji należy stwierdzić, że na wnioskodawcy jako płatniku nie ciąży wprawdzie obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonanej na rzecz swoich udziałowców wypłaty w wysokości określonej w art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 19%, ciąży natomiast – jak powyżej wykazano – obowiązek poboru podatku w wysokości wynikającej z Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w wysokości 10%.

Z tego względu stanowisko wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko – Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj