Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-546/09-2/IM
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-546/09-2/IM
Data
2009.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
księga przychodów i rozchodów
ryczałty


Istota interpretacji
Sposób rozliczania się z urzędem skarbowym z prowadzonej działalności w formie ryczałtu czy księgi przychodów i rozchodów?



Wniosek ORD-IN 277 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani , przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 30 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w miesiącu kwietniu 2008 roku rozpoczęła działalność gospodarczą gdzie głównym zajęciem było krawiectwo, tj. naprawa art. użytku osobistego i domowego. W miesiącu wrześniu 2008 roku Wnioskodawczyni rozszerzyła działalność o usługi pośrednictwa w sprzedaży wyrobów włókienniczych – symbol 51.16.11 PKWiU (PKD 46.16) oraz o usługi pośrednictwa sprzedaży prowadzone przez zajmowanie się sprzedażą towarów różnego rodzaju – symbol 51.19.10 PKWiU (PKD 46.19).

Do dnia dzisiejszego Wnioskodawczyni rozliczała się z urzędem skarbowym na zasadzie ryczałtu 8,5% od wykonywanych usług.

Wnioskodawczyni nadmienia, że jej głównym zajęciem są przeróbki odzieży i szycie firan. Dochody z tytułu sprzedaży wyrobów włókienniczych są sporadyczne, tym bardziej, że firma Wnioskodawczyni jest jakby komisem tych sprzedawanych wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawczyni może pozostać na zasadzie zryczałtowanego podatku dochodowego, czy Zainteresowana musi zmienić rodzaj rozliczania, w jaki sposób ma rozliczać się z urzędem skarbowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ głównym źródłem dochodu jest krawiectwo oraz przeróbki odzieży osobistej, a ryczałt od sprzedaży wyrobów włókienniczych jest niewielkim dodatkiem rozliczanie na zasadzie ryczałtu byłoby dla Niej wygodnym rozwiązaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlanie do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Zatem podstawą do zakwalifikowania osiągniętych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej usługi właściwego symbolu PKWiU. Od tej klasyfikacji zależna jest wysokość ryczałtu.

W złożonym wniosku Wnioskodawczyni podaje, że usługi o które rozszerzyła w miesiącu wrześniu 2008 roku dotychczas prowadzoną działalność – krawiectwo, zostały sklasyfikowane pod następującymi symbolami PKWiU: 51.16.11 oraz 51.19.10.

Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zawiera „Wykaz usług których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W poz. 4 tego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów, różnego rodzaju (symbol PKWiU – 51.19). Tak więc ten rodzaj usług został wyłączony z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W związku z powyższym usługi wymienione przez Wnioskodawczynię, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 51.19.10 są wyłączone z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 cyt. ustawy w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wskazać należy iż bez znaczenia jest częstotliwość dokonywania sprzedaży wyrobów włókienniczych i sporadyczność uzyskiwania dochodów z tyt. pośrednictwa sprzedaży wyrobów włókienniczych.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie może korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, gdyż usługa o symbolu PKWiU 51.19.10 jest wyłączona z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W momencie utraty prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, od całości przychodów z działalności gospodarczej Zainteresowana jest zobowiązana opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj