Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-432/09/BG
z 10 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-432/09/BG
Data
2009.07.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Stawki amortyzacyjne


Słowa kluczowe
amortyzacja
obniżka (obniżenie)
podwyższenie
stawka amortyzacyjna
środek trwały
wysokość
zmiana


Istota interpretacji
Czy spółka jest uprawniona dowolnie dokonać obniżenia lub podwyższenia stawki amortyzacyjnej dla ŚT, pod warunkiem, że nastąpi to od miesiąca w którym te środki zostaną wprowadzone do ewidencji (dla nowych środków trwałych) lub z początkiem każdego roku podatkowego (dla używanych środków trwałych)?



Wniosek ORD-IN 567 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżania i podwyższania stawki amortyzacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżania i podwyższania stawki amortyzacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jest w trakcie inwestycji (środki trwałe w budowie). Rok podatkowy Spółki kończy się 31 grudnia każdego roku.
  2. Spółka w roku 2009 przyjmie do użytkowania środki trwałe z zakończonej inwestycji z zamiarem wyboru metody amortyzacji określonej w art. 16i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  3. Korzystając z uprawnienia, o którym mowa w art. 16i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka zamierza dokonać obniżenia stawek amortyzacji począwszy od miesiąca, w którym te środki zostaną wprowadzone do ewidencji.
  4. Spółka rozważa obniżanie stawek amortyzacyjnych w stosunku do wybranych środków trwałych lub podwyższenie stawek amortyzacyjnych dla wybranych ŚT od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego(zgodnie z art. 16i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) dla następnych lat podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka jest uprawniona dowolnie dokonać obniżenia lub podwyższenia stawki amortyzacyjnej dla ŚT, pod warunkiem, że nastąpi to od miesiąca w którym te środki zostaną wprowadzone do ewidencji (dla nowych środków trwałych) lub z początkiem każdego roku podatkowego (dla używanych środków trwałych)...

Zdaniem Spółki

  1. Zgodnie z art. 16i ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części skrótem „updop”) "Podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego." Zmiana stawki dotyczy jedynie tych ŚT, które są amortyzowane według zasad wskazanych w art. 16h updop (wg. metody liniowej)
  2. Oznacza to, że podatnicy mogą stosować stawki niższe od tych z Wykazu (przy czym obniżenie powinno być dokonane w terminie wskazanym w art. 16i ust. 5 ww. ustawy). Spółka dokonała takiego obniżenia w stosunku do wybranych ŚT.
  3. Zdaniem Spółki, jest ona uprawniona dowolnie (tj. do dowolnej wysokości) dokonać ponownego obniżenia stosowanych stawek amortyzacyjnych lub podwyższenia stosowanych stawek amortyzacyjnych pod warunkiem, że podwyższenie lub obniżenie zostanie dokonane w terminie wskazanym w art. 16i ust. 5 tejże ustawy oraz pod warunkiem, że stawka amortyzacyjna nie będzie wyższa od tej wskazanej dla danego ŚT w Wykazie.
  4. Przemawia za tym wykładnia literalna. Art. 16i ust. 5 ustawy zdanie drugie mówi o zmianie stawki (a nie jedynie o obniżeniu) - należy więc uznać, że odnosi się on do obniżania i podwyższania stawki amortyzacyjnej. Podatnicy mają prawo po obniżeniu stawki amortyzacyjnej dokonać podwyższenia lub ponownego obniżenia stawki amortyzacyjnej (a więc zgodnie z brzmieniem przepisu: mają prawo dokonać "zmiany") pod warunkiem, że zostanie to dokonane we wskazanym w art. 16i ust. 5 zdanie drugie terminie.
  5. Przepisy updop nie wprowadzają przy tym nigdzie ograniczenia co do wysokości obniżonych/podwyższonych stawek amortyzacyjnych, a więc obniżona i podwyższona stawka amortyzacyjna może być dowolna (przy czym maksymalną wysokość wyznaczają jedynie stawki z Wykazu).
  6. Przemawia za tym także wykładnia celowościowa. Celem wprowadzenia art. 16i ust. 5 updop było bowiem umożliwienie "zmniejszenia stawek amortyzacyjnych z Wykazu w dowolnej wysokości oraz w wybranym przez podatnika momencie. Taka zmiana podyktowana była koniecznością (...) stworzenia mocniejszego instrumentu polityki podatkowej prowadzonej przez podatników. Podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne i powrócić do stawek, tj. wyższych kosztów podatkowych w okresie osiągania dochodów, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty i dochodu do opodatkowania" (uzasadnienie do ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2003 roku). Wskazany fragment uzasadnienia wskazuje, że intencją ustawodawcy było zliberalizowanie regulacji dotyczącej zmiany stawek amortyzacyjnych. Wyłączenie możliwości podwyższenia/lub ponownego obniżenia stawek amortyzacyjnych w omawianym przypadku prowadziłoby do efektu niezamierzonego przez ustawodawcę (co byłoby sprzeczne z koncepcją racjonalnego ustawodawcy, który realizuje założone przez siebie cele).
  7. Podobną interpretację zaprezentowało także Ministerstwo Finansów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przepisy w omawianym zakresie są analogiczne) w piśmie z 17 czerwca 2004 roku wskazując, że "Zmiana stawki (zmniejszenie bądź zwiększenie uprzednio obniżonej) może nastąpić od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Podatnik ma zatem możliwość stosowania różnych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych na każdy rok podatkowy, z tym zastrzeżeniem, że stawki te nie mogą być wyższe od stawek określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych" (odpowiedź Ministerstwa Finansów z 17 czerwca 2004 roku, opublikowana na stronie F10 "Dobra Firma").
  8. Stanowisko takie (o możliwości dowolnego obniżenia lub podwyższenia uprzednio obniżonej stawki amortyzacyjnej) na gruncie updop prezentują także organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, np.: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 8 lutego 2008r. (ILPB3/423-228/07-2/ŁM wskazał, że "możliwość obniżenia/podwyższenia stawek nie jest uwarunkowana wystąpieniem jakichkolwiek okoliczności. Taką decyzję podejmuje podatnik. Ponadto wysokość obniżenia/podwyższenia stawki dla danego środka trwałego jest dowolna i pozostaje w gestii podatnika". Podobne stanowisko prezentują inne organy podatkowe (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 3 grudnia 2007r., IBPB3/423-108/07/JD/KAN-632/09/07; Łódzki Urząd Skarbowy w interpretacji z 29 czerwca 2007r., ŁUS-II-2-423/110/07/JB).
  9. W związku z tym, Spółka wnosi o potwierdzenie, że na podstawie art. 16i ust. 5 updop jest uprawniona ponownie obniżyć stosowaną stawkę amortyzacyjną do dowolnej wysokości (w tym do 0,1 %) oraz jest uprawniona podwyższyć do dowolnej wysokości uprzednio obniżoną stawkę amortyzacyjną, przy czym podwyższona stawka amortyzacyjna nie może być wyższa od tej wskazanej w Wykazie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj