Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-521/09-2/TW
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-521/09-2/TW
Data
2009.07.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób fizycznych
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
prawa autorskie


Istota interpretacji
Czy do części wynagrodzenia przypadającego na pracę twórczą pracowników można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 807 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 28 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) zatrudnia na podstawie umów o prace pracowników, którzy wykonują m.in. pracę twórczą polegającą na tworzeniu programów komputerowych (pracownicy działu informatyki), projektowaniu produktów (pracownicy działu konstrukcyjnego) i tworzeniu narzędzi, technologii, ulepszeniu oprzyrządowania (pracownicy działu inżynieryjnego i produkcji). Zadania wykonywane przez pracowników dotyczą specyficznych sytuacji i wymagają od pracowników indywidualnego podejścia i korzystania z posiadanej przez nich wiedzy fachowej.

Pracownicy mogą jednak samodzielnie wybierać model działania i swobodnie poruszać się w granicach posiadanej wiedzy. Dlatego też zadania realizowane przez tych pracowników są niejednokrotnie oryginalne i niepowtarzalne. Zdaniem Spółki efekty pracy pracowników, ponieważ posiadają indywidualne cechy, stanowią utwory w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 90, poz. 631 – zwana dalej ustawą o PA).

W związku z powyższym Spółka rozważa możliwość wprowadzenia nowego systemu wynagradzania. System ten polegał będzie na tym, że umowy o pracę zostaną zmienione tak, że będą zawierać postanowienia uwzględniające szczególny charakter czynności wykonywanych przez wyżej wymienionych pracowników. Postanowienia te wprowadzą do umów o pracę przede wszystkim rozgraniczenia kwot wynagrodzenia wypłacanego za wykonywanie utworów (w tym również za przejście do majątku Spółki autorskich praw majątkowych do tych utworów) oraz kwoty wynagrodzenia za prace o charakterze nietwórczym (wykonywanie obowiązków pracowniczych). Jednocześnie Spółka będzie prowadzić ewidencję czasu pracy, która pozwoli dokładnie określić czas poświęcony na pracę twórczą w stosunku do całkowitego czasu pracy w danym miesiącu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy do części wynagrodzenia przypadającego na pracę twórczą pracowników można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do części wynagrodzenia, które dotyczy wykonywanych utworów można stosować 50% koszty uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm., dalej: ustawa o PDOF) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Katalog źródeł przychodów został zawarty w art. 10 ustawy o PDOF i obejmuje on swoim zakresem m.in. stosunek pracy.

Za przychód ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy o PDOP).

W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, którym jest przychód pomniejszony o odpowiednie koszty uzyskania przychodów. Koszty uzyskania przychodów regulują przepisy Rozdziału 4 ustawy o PDOF. W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o PDOF kosztami uzyskania przychodów co do zasady są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W odniesieniu jednak do kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy ustawodawca zastosował inną regułę i określił je w sposób ryczałtowy (art. 22 ust. 2 ustawy o PDOF). Jednocześnie trzeba wskazać, że w art. 22 ust. 3 pkt 9 ustawy o PDOF koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W związku z powyższym może zaistnieć wątpliwość, czy podwyższone koszty uzyskania przychodów (określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PDOF) mogą być zastosowane w ramach stosunku pracy. Na pytanie to, zdaniem Spółki, należy odpowiedzieć twierdząco. Trzeba bowiem wskazać, że przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PDOF nie odnosi się do konkretnego źródła przychodów, w przypadku którego koszty autorskie mogą być stosowane. Czynnikiem determinującym wysokość kosztów uzyskania przychodów nie jest źródło przychodu – tj. stosunek pracy – ale charakter prowadzonych prac. Dodatkowo trzeba wskazać, że gdyby zamiarem ustawodawcy było wyłączenie możliwości zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych w ramach stosunku pracy, to zawarłby w ustawie dodatkowe obostrzenia – tak jak zrobił to w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej (art. 22 ust. 12 ustawy o PDOF).

W przedmiotowej kwestii wypowiedział się także Minister Finansów. W piśmie z dnia 16 sierpnia 1995 r. (nr PO 5/8-7371-01609/95) czytamy: „Forma stosunku prawnego, w ramach którego wykonywane są prace twórcze, czy to będzie umowa o pracę, czy umowa o dzieło lub zlecenia, nie ma znaczenia dla kwalifikacji prac twórczych w zakresie wysokości normy kosztów uzyskania przychodów. <…> O zastosowaniu normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50 proc., zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu za wykonanie czynności (utworu) będącej przedmiotem prawa autorskiego, pod warunkiem możliwości ustalenia przychodu z tego tytułu”.

Powyższe potwierdza także piśmiennictwo (np. Podatek dochodowy od osób fizycznych rok 2008, pod redakcją J. Marciniuka, C.H.BECK. Warszawa 2008). W przywołanej pozycji czytamy: „Norma wynikająca z art. 22 ust. 9 pkt 3 PDOFizU, zgodnie z którą koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych lub rozporządzania przez nich tymi prawami określone zostały w wysokości 50% przychodu, jak wspomniano powyżej, ma zastosowanie również do przychodów z umowy o pracę, a więc przysługuje m. in. osobom zatrudnionym na wyższych uczelniach, w instytutach naukowych bądź w innych placówkach naukowo-badawczych albo innym pracownikom – twórcom (dziennikarzom zatrudnionym w redakcjach, pracownikom wykonującym twórcze prace projektowe w biurach projektowych), o ile przychód pracowników został uzyskany z tytułu korzystania (lub rozporządzania) przez nich z praw autorskich”.

Dlatego też w celu wyjaśnienia i przybliżenia tej definicji należy odwołać się do piśmiennictwa i orzecznictwa. I tak w publikacji Danuty Kosackiej – Łędzewicz i Ryszarda Kubackiego „Koszty uzyskania przychodów w podatkach dochodowych 2003” czytamy: „przez „twórczość” należy rozumieć stwarzanie, kreowanie nowych wartości, a indywidualny charakter przejawia się tym, że prawo autorskie nie daje ochrony banalnym wytworom ludzkiej wyobraźni. Na dziele musi zostać wyciśnięte „piętno osobowości autora”, a im jest ono silniejsze, tym cenniejszy utwór i prostsza jest ocena czy podlega on ochronie”.

Definicję przedmiotu prawa autorskiego zaprezentowały także sądy. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 15 listopada 2002 r., II CKN 1289/00 stwierdził, że warunkiem uznania określonego wytworu niematerialnego na „utwór” jest to, aby stanowił rezultat pracy człowieka (twórcy) oraz przejaw jego działalności twórczej, a także miał indywidualny charakter. Wymaganie przejawu działalności twórczej określa się często mianem „oryginalności”, a wymaganie indywidualnego charakteru – terminem „indywidualności”, łącznie zaś terminem „twórczość”. Twórczość – tak rozumiana – jest zawsze przejawem indywidualnego ujęcia i w następstwie tego prowadzi do powstania rezultatu niepowtarzalnego i to bez względu na to, jaki jest rozmiar oryginalności rezultatu oraz jaka jest jego użyteczność lub wartość.

Z kolei Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 31 marca 1953 r., IIC834/52 stwierdził: że każde dzieło – byleby tylko pod względem formy wykazywało pewne elementy twórcze, choćby minimalne – stanowi utwór w rozumieniu Prawa autorskiego.

Przekładając powyższe na grunt opisywanego stanu faktycznego należy wskazać, że efekty pracy opisanej powyżej kategorii pracowników mogą stanowić utwory w rozumieniu ustawy o PA. Zdaniem Spółki co do zasady tworzenie nowego programu komputerowego wymaga nadania mu indywidualnych cech – włożenia wkładu twórczego. Podobne cechy mają także tworzone projekty i narzędzia. Zawierają one bowiem cechy niepowtarzalności i kreatywności. Realizując powierzone im zdania pracownicy tworzą nowe wartości, które są niepowtarzalne i posiadają indywidualne cechy nadane przez poszczególne osoby. Dlatego też należy przyjąć, że efekty pracy pracowników spełniają przesłanki, aby uznać je za utwory, a tym samym pracowników którzy je stworzyli za twórców w rozumieniu ustawy o PA.

Do rozważenia pozostaje jeszcze kwestia, czy w omawianym przypadku przychód uzyskiwany przez podatnika (pracownika) wynika z korzystania przez niego z praw autorskich do wytworzonych utworów. Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ust. 1 tegoż przepisu jeżeli ustawa lub umowa o prace nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. Z powyższego wynika zatem, że jeżeli w umowie o pracę nie ma odmiennych postanowień, to właścicielem praw autorskich do utworu stworzonego przez pracownika w ramach stosunku pracy nabywa pracodawca. Dlatego też należy przyjąć, że podwyższone koszty uzyskania przychodów można stosować, jeżeli obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują. Jednocześnie z umowy o pracę powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia (uposażenia) obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych). Tylko bowiem takie wyróżnienie daje podstawę do zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%.

Również ten warunek w opinii Spółki został spełniony. Z treści umów o pracę będzie bowiem wynikało, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą. Umowy, które będzie zawierała Spółka będą także jednoznacznie określały wynagrodzenie składające się z co najmniej dwóch elementów – tj. wynagrodzenia podstawowego (za wykonywanie typowych obowiązków pracowniczych) i wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw autorskich do utworu na Spółkę.

W związku z powyższym, mając na uwadze, że:

  • nie ma przeszkód, aby art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PDOF stosować w odniesieniu do przychodów ze stosunku pracy,
  • praca wykonywana przez podatnika jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • podatnik jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy,
  • uzyskanie przychodu przez twórcę wynika z korzystania przez twórcę z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami, co będzie wprost wynikało z zawieranych umów o pracę należy uznać, że w omawianym przypadku można zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów w wysokości 50%.

Na potwierdzenie prawidłowości powyżej wyrażonego stanowiska, Spółka przytacza interpretacje wydane przez organy podatkowe na gruncie podobnych stanów faktycznych:

  • interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 16 marca 2009 r., sygn. IPPB4/415-11/09-2/MO;
  • interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 19 lutego 2009 r., sygn. ILPB1/415-987/08-2/AK;
  • interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 24 listopada 2008 r., sygn. IPPB2/415-1279/08-2/AK.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj