Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-396/09-4/JS
z 8 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-396/09-4/JS
Data
2009.09.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez organy rentowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dochód
Niemcy
podwójne opodatkowanie
świadczenia


Istota interpretacji
Dlaczego od 01.01.2005 r. pobierany jest podatek skoro nie ma podwójnego opodatkowania?



Wniosek ORD-IN 525 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2009 r. (data wpływu 08.06.2009 r. ) oraz uzupełnieniu z dnia 28.07.2009 r. (data nadania 29.07.2009 r., data wpływu 03.08.2009 r.) na wezwanie z dnia 20.07.2009 r. Nr IPPB4/415-396/09-2/JS (data nadania 20.07.2009 r., data doręczenia 28.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu otrzymywania świadczenia emerytalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.06.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu otrzymywania świadczenia emerytalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest emerytką zamieszkałą w Niemczech. Jej jedynym źródłem przychodu jest emerytura przekazywana na konto w Niemczech. Składa się ona z dwóch części:

  1. emerytura z K.,
  2. emerytura z ZUS,

W Polsce Wnioskodawczyni jest płatnikiem podatku od emerytury przekazywanej z ZUS. Umowa polsko – niemiecka w sprawie unikania podwójnego opodatkowania mająca zastosowanie do dochodów od 1 stycznia 2005 r. zakłada eliminację podwójnego opodatkowania. Od emerytury Wnioskodawczyni przekazywanej z Polski do Niemiec został pobrany podatek za lata od 2005 do 2008. Jest on nadal potrącany z emerytury mimo tego, że Wnioskodawczyni jako zamieszkała w Niemczech podlega podatkowi od dochodu w Niemczech.

Pismem z dnia 20.07.2009 r. Nr IPPB4/415-396/09-2/JS wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, jaki okres podatkowy ma być przedmiotem wniosku oraz czy w tym okresie miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni dla celów podatkowych były Niemcy.

Powyższe uzupełniono w terminie informując, iż interpretacja dotyczy lat 2005,2006,2007,2008 do chwili obecnej. Ponadto Wnioskodawczyni wskazuje, iż w powyższym okresie zamieszkiwała i zamieszkuje na terenie Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Dlaczego od 01.01.2005 r. pobierany jest podatek skoro nie ma podwójnego opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Uważa, że podatek został niesłusznie potrącony. W podobnej sprawie zajął też takie stanowisko Sąd Najwyższy w Polsce.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 4a ww. ustawy powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z art. 18 ust. 1 umowy międzynarodowej zawartej w dniu 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) wynika, iż emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy - bez względu na postanowienia ustępu 1 - płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie.

Z treści ww. przepisów wynika, iż emerytura wypłacana przez ZUS w Polsce, tj. z obowiązkowego systemu ubezpieczeń w Polsce dla osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, w szczególności art. 18 ust. 1 i ust. 2 umowy polsko – niemieckiej stwierdzić należy, że emerytura otrzymywana przez Wnioskodawczynię, osobę zamieszkałą w Niemczech podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Do opodatkowania ww. emerytury w Polsce stosuje się zatem przepisy polskiego prawa podatkowego.

Powyższe oznacza, iż od emerytury wypłacanej Wnioskodawczyni przez polski ZUS jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 34. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z mocy art. 34 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, organy rentowe są zobowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki miesięczne od wypłacanych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych oraz rent socjalnych.

W myśl art. 34 ust. 7 ww. ustawy Organy rentowe są obowiązane, w terminie do końca lutego, po upływie roku podatkowego, sporządzić i przekazać roczne obliczenie podatku, według ustalonego wzoru, podatnikom uzyskującym dochód z emerytur i rent, rent strukturalnych, rent socjalnych, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 27. ust 1 ustawy o podatku dochodowym, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 28-30, art. 30a-30d oraz art. 44 ust. 4, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej. W skali tej podane są obowiązujące w danym roku stawki podatkowe i kwoty progów podatkowych.

Jak wynika z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawczyni jest emerytką na stałe zamieszkałą w Niemczech. Jej jedynym źródłem przychodu jest emerytura przekazywana na konto w Niemczech. Składa się ona z dwóch części:

  1. emerytura z K.,
  2. emerytura z ZUS.

W Polsce Wnioskodawczyni jest płatnikiem podatku od emerytury przekazywanej z ZUS.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż do emerytury otrzymywanej przez Wnioskodawczynię z polskiego systemu ubezpieczeń społecznych ma zastosowanie przepis art. 18 ust. 2 umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku. Zatem emerytura otrzymywana z ZUS w latach 2005,2006,2007 i do chwili obecnej podlega opodatkowaniu w Polsce.

Ponadto należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. 32 ust. 2 umowy z dnia 14.05.2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, umowa niniejsza wejdzie w życie po upływie jednego miesiąca od daty wymiany dokumentów ratyfikacyjnych i jej postanowienia będą miały zastosowanie:

  1. w odniesieniu do podatków pobieranych u źródła - do kwot dochodu osiągniętego w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym umowa wejdzie w życie;
  2. w odniesieniu do innych podatków od dochodu i od majątku - do podatków naliczanych za każdy rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym umowa wejdzie w życie (...).

Wobec oświadczenia rządowego z dnia 23.11.2004 r. w sprawie mocy obowiązującej powołanej wyżej umowy (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 91) oraz zgodnie z art. 32 ust. 2 tej umowy, weszła ona w życie w dniu 19.12.2004 r.

W związku z powyższym przepisy umowy mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2005 r.

Natomiast w odniesieniu do dochodów uzyskanych do 31 grudnia 2004 r. miały zastosowanie przepisy umowy z dnia 18.12.1972 r. między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1975 r. Nr 31, poz. 163 z późn. zm.). W umowie tej nie było odrębnego przepisu dotyczącego emerytur i rent, w związku z tym do emerytur i rent przekazywanych z Polski osobom mającym miejsce zamieszkania w Niemczech miał zastosowanie art. 19 umowy, zgodnie z którym dochody niewymienione wyraźnie w poprzednich artykułach osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Państwie Umawiającym się mogą być opodatkowane tylko w tym państwie. Zatem emerytury i renty wypłacane z Polski do dnia 31.12.2004 r. osobom mającym miejsce zamieszkania w Niemczech podlegały opodatkowaniu w Niemczech.

Jednocześnie nadmienia się, iż załączone do wniosku dokumenty nie podlegają analizie i weryfikacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj