Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-592/09-4/ISN
z 20 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-592/09-4/ISN
Data
2009.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
stołówka
usługi edukacyjne
usługi stołówkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Usługi stołówki szkolnej.



Wniosek ORD-IN 504 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o brakującą opłatę oraz pismem z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o informacje doprecyzowujące opisany stan faktyczny.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi stołówkę szkolną, z której korzystają jego uczniowie i pracownicy oraz przygotowuje posiłki na zlecenie szkół z terenu Gminy O., które nie posiadają stołówki dla uczniów i pracowników. Ze stołówki korzystają również dzieci, które otrzymały decyzję z Ośrodka Pomocy Społecznej na świadczenie w formie posiłku w ramach rządowego programu „posiłek dla potrzebujących”, biorąc pod uwagę kryterium dochodowe. Dzieci kierowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej są uczniami Zainteresowanego, jak i szkół które zlecają dla niego przygotowanie posiłków. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie płacił podatku VAT od przygotowywanych posiłków dla własnych uczniów ze względu na fakt klasyfikowania tych usług przez GUS, jako usługi edukacyjne, pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a jej prowadzenie jest ściśle związane z działalnością szkoły, które są zwolnione od podatku VAT.

Według PKWiU z 1997 r., przygotowanie posiłków dla uczniów i pracowników szkoły grupowane było jako usługi edukacyjne, tj. 80.10.12, a w przypadku Wnioskodawcy 80.10.12 -00.20.

W przypadku zlecenia na przygotowanie posiłków przez inne szkoły, czy też Ośrodka Pomocy Społecznej dla dzieci objętych pomocą, Zainteresowany korzystał z przepisu zwalniającego od podatku VAT. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., tj. § 13 ust. 1 pkt 14 zwolnienie od podatku usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi (obecnie jest to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., § 13 ust. 1 pkt 12). Regulacja funkcjonowania stołówek zawarta jest w ustawie o Systemie Oświaty, art. 67a tejże ustawy wskazuje, iż szkoła może w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, a w szczególności prawidłowego rozwoju, prowadzić stołówkę.

Według PKWiU z 1997 r., przygotowanie posiłków na zlecenie innych szkół grupowane było jako usługi edukacyjne 80.10.12-00.10 - szkoły podstawowe i 80.10.11-00.00 - oddziały zerowe w szkołach podstawowych (PKWiU z 2004 r. 80.10.11-00.00 oddziały zerowe w szkołach podstawowych; 80.10.12-00.00 - usługi szkolnictwa podstawowego).

WSA w Białymstoku w wyroku z dnia 7 grudnia 2007 r. sygn. akt I SA/Bk 528/07, uznał, iż stołówki szkolnej nie można zaliczyć do usług edukacyjnych, korzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Według PKWiU z 2008 r. grupowanie według stanowiska Wnioskodawcy jest następujące:

  • przygotowanie posiłków dla dzieci pracowników Zainteresowanego, jak i na zlecenie innych szkół grupowanie 85.60.100 - usługi wspomagające edukację,
  • przygotowanie posiłków dla dzieci objętych pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej grupowanie 88.99.19.0 - pozostałe usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż w nawiązaniu do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), § 13 ust. 1 pkt 12 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, szkoły oraz Ośrodek Pomocy Społecznej są jednostkami budżetowymi.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przygotowanie posiłków na rzecz własnych uczniów i pracowników kwalifikuje się jako usługi edukacyjne zwolnione od podatku VAT, czy gastronomiczne opodatkowane podatkiem VAT...
  2. Czy przygotowanie posiłków na zlecenie innych szkół jest zwolnione od podatku VAT...
  3. Czy świadczenie w formie posiłku przygotowanego dla dzieci objętych pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej jest opodatkowane VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie przygotowywania posiłków na rzecz własnych uczniów i pracowników powinny być klasyfikowane do usług edukacyjnych zwolnionych od podatku VAT, gdyż są one pośrednio z nimi związane, co potwierdza zapis w ustawie o Systemie Oświaty. W przypadku zleceń innych szkół na przygotowanie posiłków dla ich uczniów i pracowników, nadal należy korzystać z obowiązującego przepisu dotyczącego zwolnień od podatku VAT usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi, tak samo jak w przypadku Ośrodka Pomocy Społecznej. Ponadto, szkoły te są szkołami publicznymi prowadzonymi przez Gminę O. (nie prywatnymi) i nie prowadzą działalności zarobkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 8 ust. 3 ustawy wskazuje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego symbolu PKWiU wykonywanych usług.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”.

Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).


We wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

  • przygotowanie posiłków dla uczniów i pracowników szkoły grupowane było jako usługi edukacyjne, tj. 80.10.12, a w jego przypadku 80.10.12-00.20,.
  • przygotowanie posiłków na zlecenie innych szkół grupowane było jako usługi edukacyjne 80.10.12-00.10 - szkoły podstawowe i 80.10.11-00.00 - oddziały zerowe w szkołach podstawowych,
  • w przypadku zlecenia na przygotowanie posiłków przez inne szkoły, czy też Ośrodka Pomocy Społecznej dla dzieci objętych pomocą, korzystał z przepisu zwalniającego od podatku VAT, tj. § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.).

Z powyższego wynika, że dokonywana przez niego sprzedaż obiadów w stołówce szkolnej zarówno na rzecz jego uczniów i pracowników, jak i na zlecenie innych szkół, mieści się w grupowaniu PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Ponadto, Wnioskodawca w przypadku zlecenia na przygotowanie posiłków przez inne szkoły, czy też Ośrodka Pomocy Społecznej dla dzieci objętych pomocą, korzystał z przepisu zwalniającego od podatku VAT, tj. § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.).

W myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.


Z powyższego przepisu wynika, iż:

  • zwolnienie, o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),
  • zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU-41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU-90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Reasumując, przygotowanie posiłków na rzecz własnych uczniów i pracowników Wnioskodawcy, zaklasyfikowane przez niego do grupowania PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca będący jednostką budżetową świadczy na rzecz innych jednostek budżetowych usługi w zakresie sprzedaży posiłków, usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że w myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, w kompetencji Ministra Finansów nie mieści się analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, wobec czego niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj