Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-398/09-6/JK2
z 17 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-398/09-6/JK2
Data
2009.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
nieograniczony obowiązek podatkowy
rezydent podatkowy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
Wielka Brytania


Istota interpretacji
1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego można uznać, że przeniesienie rezydencji podatkowej z UK do RP nastąpiło w dniu 06 kwietnia 2009 r. i od tego dnia jako podatnik, Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczpospolitej Polskiej? 2. Czy w rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2009, Wnioskodawczyni może nie uwzględniać dochodów wypłaconych w Zjednoczonym Królestwie Brytanii i Irlandii Północnej w okresie od stycznia do 05 kwietnia 2009 r.?



Wniosek ORD-IN 547 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 09.06.2009 r. (data wpływu 09.06.2009 r.), piśmie z dnia 27.08.2009 r. (data wpływu 31.08.2009 r., data nadania 27.08.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 20.08.2009 r. Nr IPPB4/415-398/09-2/JK2 (data nadania 20.08.2009 r., data odbioru 24.08.2009 r.), oraz piśmie z dnia 09.09.2009 r. (data wpływu 10.09.2009 r., data nadania 09.09.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 03.09.2009 r. Nr IPPB4/415-398/09-4/JK2 (data nadania 03.09.2009 r., data odbioru 07.09.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2009 roku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.06.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2009 roku .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni po ukończeniu studiów na Wydziale Chemicznym i uzyskaniu w marcu 2003 r. dyplomu magistra inżyniera, podjęła starania w kierunku znalezienia pracy. Niestety wysiłki te nie przyniosły oczekiwanych efektów. W tej sytuacji Wnioskodawczyni podjęła dalsze studia na kierunku biotechnologii na Wydziale Chemicznym P w W. Na początku czerwca 2005 r. nawiązała kontakt z agencją pracy D. działającą w Zjednoczonym Królestwie Brytanii i Irlandii Północnej, która zaoferowała Jej pracę. Do Wielkiej Brytanii wyjechała 14.06.2005 r., podpisała półroczny kontrakt i podjęła pracę w laboratorium chemicznym E. Przez wzgląd na możliwość otrzymania ciekawej pracy Wnioskodawczyni postanowiła pozostać za granicą na stałe. Po zakończeniu kontraktu z agencją D., została zatrudniona na podstawie umowy o pracę w laboratorium B. W lutym 2006 r. w oparciu o złożone dokumenty i pozytywnie zdane egzaminy, władze Uniwersytetu w B. podjęły decyzję o Jej przyjęciu od marca 2006 r. na trzyletnie studia doktoranckie (36 miesięcy), które były realizowane w ramach Szóstego Ramowego Programu Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji Unii Europejskiej. Wymogiem tego programu jest zatrudnienie doktoranta na uczelni na stanowisku Badacza Naukowego, co w przypadku Wnioskodawczyni miało miejsce od marca 2006 r. do września 2008 r. (30 miesięcy). Wynagrodzenie było wypłacane ze środków grantu przekazanego uczelni przez Komisję Europejską. Przez pozostałe sześć miesięcy Wnioskodawczyni otrzymywała stypendium doktoranckie ze środków uczelni. W 2008 r. ze względu na zbliżający się termin zakończenia studiów doktoranckich nawiązała kontakt z Agencją Ochrony Środowiska w E. w sprawie stałego zatrudnienia. Na początku 2009 r. dwukrotna awaria mikroskopu sił atomowych, niezbędnego do przeprowadzania badań, spowodowała znaczne opóźnienie w realizacji studiów doktoranckich. (Naprawa urządzenia wymagała wysłania niektórych jego części do USA). Dnia 26 stycznia 2009 r. Wnioskodawczyni otrzymała na konto bankowe ostatnią wypłatę stypendium (stypendium było wypłacane „z góry”), a pod koniec lutego br. władze uczelni pozwoliły na odpłatne korzystanie z laboratorium przez kolejne dwa miesiące.

Trudna sytuacja materialna zmusiła Wnioskodawczynię do bardzo pilnej sprzedaży samochodu. Kwota uzyskana ze sprzedaży pozwoliła na opłacenie mieszkania i kontynuowanie studiów. W tej sytuacji na przełomie marca i kwietnia Wnioskodawczyni zaczęła intensywnie poszukiwać pracy. Kryzys ekonomiczny wpłynął bardzo negatywnie na rynek pracy. Wnioskodawczyni zwróciła się do Agencji Ochrony Środowiska w E., która wcześniej gwarantowała Jej zatrudnienie oraz do innych agencji pośrednictwa pracy - niestety bez rezultatu. W dniu 10 marca 2009 r. wystąpiła do J. (Urząd Pracy) o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych. Łącznie na konto bankowe w Wielkiej Brytanii przekazane zostały trzy dwutygodniowe wypłaty zasiłku. W ostatnich dniach kwietnia Wnioskodawczyni skontaktowała się z P.A.N. Zaproponowano Jej dwuletni kontrakt w Instytucie Fizyki. Z braku perspektyw na otrzymanie pracy, Wnioskodawczyni podjęła decyzję natychmiastowego wyjazdu z Wielkiej Brytanii. Do Polski Wnioskodawczyni przyjechała 01.05.2009 r. Dwuletni kontrakt pozwoli Wnioskodawczyni na napisanie i obronę pracy doktorskiej oraz kontynuowanie pracy w środowisku naukowym. W świetle zaistniałych faktów do Urzędu Skarbowego (właściwego dla osób zagranicznych) w kwietniu 2006 r. zostały złożone następujące dokumenty:

  1. Zgłoszenie aktualizacyjne NIP-3 obejmujące zmianę właściwego naczelnika urzędu skarbowego, zmianę adresu zamieszkania z Rzeczpospolitej Polskiej na Wielką Brytanię,
  2. Oświadczenie dla celów podatkowych, stwierdzające, że Wnioskodawczyni jest polskim nierezydentem podatkowym i posiada w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy,
  3. Pełnomocnictwo wraz z opłatą skarbową upoważniające do reprezentowania Wnioskodawczyni w Urzędzie Skarbowym w sprawach formalnych związanych z rozliczeniem podatku,
  4. Certyfikat Rezydencji Podatkowej (nie precyzujący daty uzyskania rezydencji) wystawiony 17.03.2006 r. przez angielskie władze podatkowe wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego,
  5. W skutek wyjaśnień uzyskanych w US, drugi Certyfikat Rezydencji Podatkowej wystawiony przez angielskie władze podatkowe dnia 29.03.2007 r. (w wersji angielsko-polskiej), stwierdzający, że od dnia 15.06.2005 r. Wnioskodawczyni zamieszkuje w UK i od tego dnia uznana została za rezydenta podatkowego Zjednoczonego Królestwa. Ponadto na wniosek Wnioskodawczyni złożony w dniu 14.10.2008 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (Biuro KIP w Płocku) udzielona została interpretacja indywidualna Nr IPPB4/415-29/O8-2/MO z dnia 22 grudnia 2008 r., która w oparciu o przedstawiony stan faktyczny potwierdza, że od dnia 15 czerwca 2005 r. Wnioskodawczyni posiada na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej ograniczony obowiązek podatkowy. Dnia 26 maja 2009 r. Wnioskodawczyni złożyła w US zgłoszenie aktualizacyjne NIP-3 obejmujące od dnia 01 maja 2009 r. zmianę właściwego naczelnika urzędu skarbowego (zgodnie z obecnym miejscem zamieszkania), zmianę adresu zamieszkania z Wielkiej Brytanii na Rzeczpospolitą Polską. Według Wnioskodawczyni przyjazd do Polski i podjęcie pracy oznacza, że od dnia 01 maja 2009 r. stała się w RP podatnikiem z nieograniczonym obowiązkiem podatkowym i wszystkie dochody związane z obecnie wykonywaną pracą, od ww. dnia będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pismem z dnia 20.08.2009 r. Nr IPPB4/415-398/09-2/JK2 oraz z dnia z dnia 03.09.2009 r. Nr IPPB4/415-398/09-4/JK2 wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego i przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanych we wniosku pytań.

Pismem z dnia 27.08.2009 r. (data wpływu 31.08.2009 r.) oraz z dnia 09.09.2009 r. (data wpływu 10.09.2009 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła powyższe w następujący sposób:

Wnioskodawczyni do Wielkiej Brytanii przyjechała dnia 14.06.2005 r. Pracę podjęła następnego dnia. Po podjęciu pracy wypełniła i złożyła w urzędzie skarbowym (Inland Revenue) wymagany procedurami obowiązującymi w UK, formularz P 86 uwzględniając w nim numer podatkowy i numer ubezpieczenia społecznego. W marcu 2006 r. uzyskała od angielskich władz podatkowych zaświadczenie rezydencji podatkowej nie precyzujące daty uzyskania rezydencji, a następnie w marcu 2007 r. Certyfikat Rezydencji Podatkowej stwierdzający, że od 15.06.2005 r. została uznana za rezydenta podatkowego Zjednoczonego Królestwa. Podstawowym warunkiem uzyskania statusu rezydenta podatkowego w Wielkiej Brytanii jest przebywanie na jej terytorium ponad 183 dni (bez uwzględniania dnia przyjazdu i wyjazdu z UK) w danym roku podatkowym, czyli od 06 kwietnia do 05 kwietnia roku następnego, niekoniecznie w sposób ciągły. Ponadto status rezydenta podatkowego w Wielkiej Brytanii mogą otrzymać osoby, które spełniają jeden z poniższych warunków:

  1. zamierzają i będą pracować w UK przez co najmniej 2 lata lub
  2. zamierzają zostać w UK przez co najmniej 3 lata lub
  3. mają tzw. „properity” w UK (dom, mieszkanie, ziemię) lub
  4. wynajmują mieszkanie / dom na co najmniej 3 lata.

Od 15 czerwca 2005 r. do 05 kwietnia 2009 r., Wnioskodawczyni spełniła powyższe warunki: przebywała i pracowała lub studiowała na terenie UK praktycznie w sposób ciągły tj. przez ok. 350 dni w roku podatkowym; mieszkała w wynajętych mieszkaniach. W roku podatkowym rozpoczynającym się 06.04.2009 r. i trwającym do 05.04.2010 r. przebywała na terenie Zjednoczonego Królestwa tylko 25 dni. Wyjechała z UK i przyjechała do Polski 01.05.2009 r. Biorąc pod uwagę kryteria uzyskania statusu rezydenta podatkowego przyjęte w Wielkiej Brytanii w ww. roku podatkowym według Wnioskodawczyni rezydencja podatkowa Zjednoczonego Królestwa przestała obowiązywać.

Wnioskodawczyni obecnie pracuje w Instytucie Fizyki P.A.N., z którą zawarła kontrakt do dnia 31 lipca 2010 r. (nastąpiła korekta terminu obowiązywania kontraktu). Jest to zobowiązanie, z którego zamierza się wywiązać. W związku w tym będzie przebywała na terenie RP do końca lipca 2010 r. Dalszy pobyt w Polsce uzależniony jest od ewentualnego przedłużenia kontraktu z P. W przeciwnym wypadku podejmie pracę na terenie Zjednoczonego Królestwa. Praca naukowa pozwala Wnioskodawczyni na rozwój intelektualny i daje dużo satysfakcji, gdyż jest bardzo absorbująca i czasochłonna. W związku z tym zrezygnowała z założenia rodziny. Jest niezamężna i nie ma dzieci. Zobowiązania w UK, polegają wyłącznie na konieczności napisania i złożenia do końca lutego 2010 r. pracy doktorskiej i obronienia jej w wyznaczonym terminie. Wiąże się to z kilkudniowym wyjazdem do UK. W przypadku nie wywiązania się z terminu złożenia pracy zostaną wyciągnięte konsekwencje, co wiąże się z karą pieniężną. Zaważyłoby to również na rozwoju kariery naukowej i ewentualnym przedłużeniu kontraktu z P. W Wielkiej Brytanii nie pozostawiła żadnych dóbr materialnych (sprzedała samochód, zwolniła wynajmowane mieszkanie).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego można uznać, że przeniesienie rezydencji podatkowej z UK do RP nastąpiło w dniu 06 kwietnia 2009 r. i od tego dnia jako podatnik, Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczpospolitej Polskiej...
  2. Czy w rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2009, Wnioskodawczyni może nie uwzględniać dochodów wypłaconych w Zjednoczonym Królestwie Brytanii i Irlandii Północnej w okresie od stycznia do 05 kwietnia 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, przeniesienie rezydencji podatkowej z UK do RP nastąpiło w dniu 06 kwietnia 2009 r. i od tego dnia jako podatnik, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej. W roku podatkowym rozpoczynającym się 06.04.2009 r. i trwającym do 05.04.2010 r. przebywała na terenie Zjednoczonego Królestwa tylko 25 dni. Wyjechała z UK i przyjechała do Polski 01.05.2009 r. Biorąc pod uwagę kryteria uzyskania statusu rezydenta podatkowego przyjęte w Wielkiej Brytanii, w ww. roku podatkowym, według Wnioskodawczyni rezydencja podatkowa Zjednoczonego Królestwa przestała obowiązywać w dniu 06.04.2009 r. W związku z tym zobowiązana jest do złożenia w US w terminie do dnia 30 kwietnia 2010 r. zeznania rocznego za 2009 r. na druku PIT- 36 i ZG, uwzględniając wypłaty dokonane w UK od dnia 06 kwietnia 2009 r. do dnia 30 kwietnia 2009 r. oraz rozliczenie dochodów osiągniętych w Rzeczypospolitej od dnia 01 maja do 31 grudnia 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni dochody uzyskane od stycznia do 05 kwietnia 2009 r. (nieopodatkowane w UK stypendium i zasiłek dla bezrobotnych) i wypłacone w Zjednoczonym Królestwie Brytanii i Irlandii Północnej, nie będą podlegały ww. rozliczeniu, gdyż w tym czasie posiadała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ograniczony obowiązek podatkowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007 r., obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Ustawodawca, definiując status osoby zamieszkującej na terytorium Polski, sformułował dwa kryteria jego uzyskania: posiadanie w Polsce ośrodka interesów życiowych oraz pobyt w Polsce dłuższy niż 183 dni. Wobec powyższego osobą mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP jest osoba posiadająca w kraju ośrodek interesów życiowych i zarazem przebywająca na jego obszarze dłużej niż 183 dni, bądź spełniająca tylko jeden z ww. warunków.

Natomiast w świetle art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Z powyższego wynika, iż kryterium decydującym o rodzaju obowiązku podatkowego jest miejsce zamieszkania, zdefiniowane w art. 3 ust. 1a ww. ustawy. Jeśli miejsce to będzie znajdować się na terytorium RP, wystąpi nieograniczony obowiązek podatkowy.

Zgodnie z treścią art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis art. 3 ust.1, 1a, 2a i 2b tejże ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) za osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie uważa się każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. umowy, jeżeli stosownie do postanowień ust. 1 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas stosuje się następujące zasady:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania. Jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiającym się Państwie osoba ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;
  3. jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Umawiających się Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, wówczas będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, którego jest obywatelem;
  4. jeżeli miejsca zamieszkania nie można określić zgodnie z postanowieniami litery a), b) oraz c) niniejszego ustępu, właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni do Wielkiej Brytanii wyjechała 14.06.2005 r., podpisała półroczny kontrakt i podjęła pracę w laboratorium chemicznym E. W dniu 10 marca 2009 r. wystąpiła do J. (Urząd Pracy) o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych. Łącznie na konto bankowe w Wielkiej Brytanii przekazane zostały trzy dwutygodniowe wypłaty zasiłku. W ostatnich dniach kwietnia Wnioskodawczyni skontaktowała się z P.A.N. Zaproponowano Jej dwuletni kontrakt w Instytucie Fizyki. Z braku perspektyw na otrzymanie pracy, Wnioskodawczyni podjęła decyzję natychmiastowego wyjazdu z Wielkiej Brytanii. Do Polski Wnioskodawczyni przyjechała 01.05.2009 r. Dnia 26 maja 2009 r. Wnioskodawczyni złożyła w US zgłoszenie aktualizacyjne NIP-3 obejmujące od dnia 01 maja 2009 r. zmianę właściwego naczelnika urzędu skarbowego (zgodnie z obecnym miejscem zamieszkania), zmianę adresu zamieszkania z Wielkiej Brytanii na Rzeczpospolitą Polską. Wnioskodawczyni obecnie pracuje w Instytucie Fizyki P.A.N., z którą zawarła kontrakt do dnia 31 lipca 2010 r. W związku z tym będzie przebywała na terenie RP do końca lipca 2010 r. Dalszy pobyt w Polsce uzależniony jest od ewentualnego przedłużenia kontraktu z P. W przeciwnym wypadku podejmie pracę na terenie Zjednoczonego Królestwa. Jest niezamężna i nie ma dzieci. Zobowiązania w UK, polegają wyłącznie na konieczności napisania i złożenia do końca lutego 2010 r. pracy doktorskiej i obronienia jej w wyznaczonym terminie. Wiąże się to z kilkudniowym wyjazdem do UK. W Wielkiej Brytanii nie pozostawiła żadnych dóbr materialnych (sprzedała samochód, zwolniła wynajmowane mieszkanie).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego przyjąć należy, że w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 01 maja 2009 r. Wnioskodawczyni miała miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, a ponadto, że ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze łączyły Wnioskodawczynię z Wielką Brytanią. W państwie tym przebywała, pracowała i studiowała. Z Polską nie miała powiązań osobistych.

Przeniesienie ośrodka interesów życiowych do Wielkiej Brytanii oznaczało, iż Wnioskodawczyni w tym czasie podlegała w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Z uwagi na fakt, iż nie uzyskiwała wtedy dochodów na terytorium Polski, nie była zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego w Polsce.

Biorąc natomiast pod uwagę fakt, iż Wnioskodawczyni przyjechała do Polski z zamiarem podjęcia pracy, należy rozważyć, czy - w myśl przytoczonego na wstępie przepisu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ma miejsce zamieszkania w Polsce. W ocenie tutejszego organu przyjazd do Polski, gdzie Wnioskodawczyni obecnie pracuje, kwalifikuje się – w świetle poczynionych ustaleń – jako przeniesienie ośrodka interesów życiowych do Polski. Zatem od dnia przyjazdu do Polski Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania na terytorium RP. W przedstawionym stanie faktycznym uznać należy, że – od daty przyjazdu do Polski, tj. od dnia 1 maja 2009 roku - Wnioskodawczyni spełnia przesłanki do uznania, że dla celów podatkowych ma miejsce zamieszkania w Polsce. Natomiast w przypadku przyjęcia, iż Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania w obu państwach, państwo Jej rezydencji należy ustalić zgodnie z regułami kolizyjnymi zawartymi w art. 4 ust. 2 polsko-brytyjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Istotnym w tym zakresie jest określenie stałego miejsca zamieszkania oraz ośrodka interesów życiowych.

Mając na względzie wypracowaną przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), a ujętą w art. 4 ust. 2 lit. a) Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku (która na mocy porozumienia państw-sygnatariuszy stanowi wzorzec dla umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w tym umowy polsko-brytyjskiej), koncepcję stałego miejsca zamieszkania, jako każdą formę zamieszkiwania, niezależną od tytułu prawnego do zajmowanego lokalu mieszkalnego czy domu (w rozumieniu prawa własności, najmu, dzierżawy, użyczenia itp.), a uwarunkowaną przede wszystkim zamiarem przebywania na dłuższy czas w sposób ciągły, należy uznać, iż z uwagi na fakt zamieszkiwania Wnioskodawczyni w Polsce w związku zawarciem kontraktu na okres do dnia 31 lipca 2010 r. – została zrealizowana przesłanka miejsca stałego zamieszkiwania w Polsce.

Co więcej, więzi rodzinne (Wnioskodawczyni jest niezamężna i nie ma dzieci) oraz fakt podjęcia pracy w Instytucie Fizyki P.A.N., a także nie pozostawienie dóbr materialnych w Wielkiej Brytanii (sprzedała samochód, zwolniła wynajmowane mieszkanie), składają się, w przypadku Wnioskodawczyni, na przeniesienie centrum interesów życiowych na terytorium RP. Przy określeniu centrum interesów życiowych na terytorium RP, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki osobiste i ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których w pierwszej kolejności wymienić należy więzi rodzinne, towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną działalność, miejsce z którego zarządza ona swoim mieniem.

Mając na względzie powyższe należy uznać, iż w 2009 r. do dnia przyjazdu miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii i za ten okres podlegała Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Tym samym dochody uzyskane w tym okresie z pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Natomiast od dnia przyjazdu do Polski (01 maja 2009 r.) podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zatem od tego momentu, podlega Pani obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2009 składanym w Polsce Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do uwzględnienia w zeznaniu rocznym za 2009 r. dochodów wypłaconych w Zjednoczonym Królestwie Brytanii i Irlandii Północnej okresie od stycznia do końca kwietnia 2009 r., gdyż w tym okresie podlegała ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Odnosząc się natomiast do sprawy dotyczącej ustalenia rezydencji podatkowej wyjaśnić należy, że definicja rezydencji w międzynarodowym prawie podatkowym wynika z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania od dochodów i majątku.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych certyfikat rezydencji - oznacza zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Certyfikat rezydencji jest zatem zaświadczeniem wydawanym przez organ administracji podatkowej, z treści którego musi jednoznacznie wynikać miejsce zamieszkania podatnika oraz musi być oznaczony organ podatkowy, przez który certyfikat został wydany. Certyfikat rezydencji musi, zatem pochodzić wyłącznie od właściwego organu administracji podatkowej.

Certyfikat ma dla celów podatkowych potwierdzić miejsce zamieszkania lub siedzibę podatnika, jest więc formą dokumentowania stanu faktycznego. Dokument ten ma potwierdzać, w którym państwie podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieposiadający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a uzyskujący dochody ze źródeł położonych na terytorium Polski, posiada rezydencję podatkową, t. j. w którym państwie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (jest opodatkowany z każdego źródła dochodu wskazanego przez to państwo, niezależnie od miejsca położenia źródła tego dochodu).

W kontekście powyższego, aby stwierdzić, czy jest Pani rezydentem Polski czy Wielkiej Brytanii, należy zwrócić się do właściwego organu administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj