Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-544/09-4/IK
z 19 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-544/09-4/IK
Data
2009.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badanie rynku
opodatkowanie
usługi doradcze
usługi reklamowe


Istota interpretacji
świadczenie na rzecz kontrahenta unijnego usług wchodzących w zakres usług niematerialnych związanych z reklamą i j wymienionych w art. 27 ust. 4 VAT oraz usługi pośrednictwa związanego z dostawą towarów określonego w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c VAT.



Wniosek ORD-IN 277 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U.Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009r. (data wpływu 18 maja 2009r.) uzupełnionego pismem z dnia 04 sierpnia 2009r. (data wpływu do 10 sierpnia 2009r.) udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia:

  • czy świadczone na rzecz kontrahenta unijnego usługi wchodzące w zakres umowy mogą być traktowane jako usługi niematerialne związane z reklamą i doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej wymienione w art. 27 ust. 4 VAT
  • usługi pośrednictwa związanego z dostawą towarów określonego w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c VAT oraz
  • prawidłowości wystawiania faktury VAT obciążającej kontrahenta kwotą netto i powiększonej o 22% podatku VAT
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia:

  • czy świadczone na rzecz kontrahenta unijnego usługi wchodzące w zakres umowy mogą być traktowane jako usługi niematerialne związane z reklamą i doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej wymienione w art. 27 ust. 4 VAT
  • usługi pośrednictwa związanego z dostawą towarów określonego w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c VAT
  • prawidłowości wystawiania faktury VAT obciążającej kontrahenta kwotą netto i powiększonej o 22% podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka podpisała z kontrahentem unijnym umowę handlową w zakresie świadczenia usług. Zgodnie z treścią umowy spółka polska zajmowałaby się świadczeniem usług takich jak usługi związane z promocją produktów kontrahenta na rynku polskim, wyszukiwanie klientów dla kontrahenta, zbieranie ofert, koordynowanie wymiany informacji dotyczącej zamówień, utrzymywanie kontaktów z klientami kontrahenta celem podtrzymania stałych relacji w zakresie współpracy, współdziałanie z klientem w zakresie rozwiązywania sporów z kontrahentami, przekazywanie kontrahentowi informacji dotyczących rynku, podejmowanie działań mających na celu ustalenie zgodności produktów z wymaganiami rynkowymi, przygotowywanie i wykonywanie ekspozycji na targach, wystawach i innych imprezach organizowanych dla klientów kontrahenta, wsparcie związane z implementacją polityki handlowej kontrahenta, innego rodzaju usługi wsparcia w zakresie marketingu. Wynagrodzenie z tytułu świadczenia wymienionych usług zostało określone w kwocie ryczałtowej niezależnie od rezultatu świadczonych usług. Dodatkowo spółce przysługuje premia za osiągnięcie założonych celów sprzedażowych. Spółka z tytułu świadczenia usług na rzecz kontrahenta wystawia fakturę VAT z 22% stawką podatku.

W dniu 10 sierpnia 2009r. Spółka uzupełniła stan faktyczny (wezwanie z dnia 27 lipca 2009r. nr IPPP2/443-544/09-2/IK ) w przedmiotowym wniosku o listę świadczonych na rzecz kontrahenta unijnego usług oraz przypisanych im przez Spółkę odpowiednich kodów Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

  • Usługi związane z promocją produktów kontrahenta na rynku polskim (usługi reklamy PKWiU 74.40),
  • Usługi wyszukiwania klientów dla kontrahenta (usługi pośrednictwa w sprzedaży określonego wyrobu lub określonej grupy wyrobów - PKWiU 51.18),
  • Usługi zbierania ofert (usługi pośrednictwa w sprzedaży określonego wyrobu lub określonej grupy wyrobów - PKWiU 51.18),
  • Koordynowanie wymiany informacji dotyczącej zamówień (usługi pośrednictwa w sprzedaży określonego wyrobu lub określonej grupy wyrobów - PKWiU 51.18),
  • Utrzymywanie kontaktu z klientami kontrahenta celem podtrzymania stałych relacji w zakresie współpracy (usługi pośrednictwa w sprzedaży określonego wyrobu lub określonej grupy wyrobów PKWiU 51.18),
  • Współdziałanie z kontrahentem w zakresie rozwiązywania sporów z klientami (usługi pośrednictwa w sprzedaży określonego wyrobu lub określonej grupy wyrobów - PKWiU 51.18),
  • Przekazywanie kontrahentowi informacji dotyczących rynku (usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania- PKWiU 74.1),
  • Podejmowanie działań mających na celu ustalenie zgodności produktów z wymaganiami rynkowymi (usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania- PKWiU 74.1),
  • Przygotowywanie i wykonanie ekspozycji na targach, wystawach i innych imprezach organizowanych dla klientów kontrahenta (usługi reklamy- PKWiU 74.40),
  • Wsparcie związane z implementacją polityki handlowej kontrahenta (usługi pośrednictwa w sprzedaży określonego wyrobu lub określonej grupy wyrobów - PKWiU 51.18),
  • Innego rodzaju usługi wsparcia w zakresie marketingu (usługi reklamy- PKWiU 74.40).

Spółka świadczy powyższe usługi na podstawie umowy podpisanej z kontrahentem posiadającym siedzibę w jednym z państw Unii Europejskiej - Francji. Spółka wystawia na rzecz kontrahenta faktury VAT z wykazanym na nich 22% podatkiem VAT naliczonym od uzgodnionej przez Strony kwoty wynagrodzenia. Kwota wynagrodzenia ustalona została przez Strony w wysokości wynagrodzenia ryczałtowego niezależnie od osiągniętych rezultatów współpracy. Spółka może otrzymać wynagrodzenie dodatkowe w postaci premii w przypadku wypełnienia założonych planów sprzedażowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyżej przedstawionym stanem faktycznym spółka zwraca się z pytaniem czy świadczone na rzecz kontrahenta unijnego usługi wchodzące w zakres umowy mogą być traktowane jako usługi niematerialne związane z reklamą i doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej wymienione w art. 27 ust. 4 VAT oraz usługi pośrednictwa związanego z dostawą towarów określonego w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c VAT... Czy prawidłowe jest działanie spółki związane z wystawianiem faktury VAT obciążającej kontrahenta kwotą netto i powiększonej o 22% podatku VAT.

II. Sprecyzowanie postanowionego we wniosku zapytania

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zwraca się z pytaniem czy za prawidłowy należy uznać obecnie przyjęty system rozliczeń z kontrahentem zakładający obciążenie go kwotą netto wynagrodzenia wynikającą z umowy powiększoną o 22% podatku VAT (przy czym kontrahent celem wystawienia FV VAT podaje numer pod którym jest zidentyfikowany na terytorium kraju jego siedziby- państwa Unii Europejskiej)...

Czy też świadczone na rzecz kontrahenta unijnego usługi wchodzące w zakres umowy i zidentyfikowane przez Spółkę jako:

  • usługi reklamy i doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, jako wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 2 i pkt 3 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej VAT), oraz
  • usługi pośrednictwa w sprzedaży określonego wyrobu lub określonej grupy wyrobów, jako wymienione w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit c VAT powinny być traktowane jako usługi niematerialne i w związku z tym uznane za świadczone w kraju siedziby kontrahenta Spółki i udokumentowane bez naliczania 22% podatku VAT...

Zdaniem spółki, ze względu na rodzaj świadczonych usług ma ona możliwość wystawienia na rzecz kontrahenta faktury VAT bez wykazywania na niej polskiego podatku VAT. Uprawnienie powyższe wynika z faktu, iż charakter świadczonych usług (usługi reklamowe, usługi w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz usługi pośrednictwa związanego z dostawą towarów) wskazuje na to, że miejscem ich świadczenia będzie kraj siedziby kontrahenta unijnego i to on zobowiązany będzie do rozliczenia podatku VAT według zasady reverse charge mechanism.

III. Stanowisko własne Spółki

Spółka świadczy usługi na rzecz kontrahenta unijnego, posiadającego siedzibę na terytorium Unii Europejskiej- Francji. Kontrahent Unijny celem wypłaty wynagrodzenia podał Spółce numer identyfikacji podatkowej, pod którym zidentyfikowany jest na terytorium Francji. Zdaniem Spółki biorąc pod uwagę fakt, że usługi świadczone są na rzecz kontrahenta unijnego, zidentyfikowanego na potrzeby VAT powinny być uznane za wykonane na terytorium kraju siedziby kontrahenta- Francji.

Oprócz warunków związanych z podmiotem na rzecz którego usługi są świadczone, zdaniem Spółki są spełnione również wymogi związane z przedmiotem usług. Spółka dokonała podziału usług na trzy grupy:

  • usługi reklamowe zidentyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem PKWiU 74.40,
  • usługi pośrednictwa w sprzedaży określonego wyrobu lub określonej grupy wyrobów zidentyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem PKWiU 51.18,
  • usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania zidentyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem PKWiU 74.1.

W zakresie świadczenia usług reklamowych zadaniem Spółki jest opracowywanie strategii reklamowania i wprowadzania produktów klienta na rynek Polski. Spółka ma zadanie opracowywanie planów marketingowych związanych z promocją kontrahenta miedzy innymi poprzez przygotowanie dla niego materiałów reklamowych które zostaną wykorzystane na targach i innych tego rodzaju imprezach. Spółka nie ponosi przy tym bezpośrednio kosztów związanych z wykonaniem materiałów reklamowych czy też organizacją stanowisk targowych- koszty te ponoszone są przez kontrahenta a rola Spółki sprowadza się do doradztwa w tym zakresie. W rozumieniu Spółki zajmuje się ona świadczeniem usług reklamowych, które wymienione są w art. 27 ust. 4 pkt 2 VAT i ze względu na fakt, że ich świadczenie odbywa się na rzecz kontrahenta unijnego należy uznać je, na podstawie art. 27 ust. 3 pkt 2 VAT, za świadczone na terytorium gdzie nabywca usługi posiada siedzibę.

Usługi pośrednictwa sprzedaży związane są z organizacją sprzedaży produktów kontrahenta na terytorium Polski. Spółka działa w imieniu i na rzecz kontrahenta jako pośrednik przy sprzedaży jego produktów. Pośrednictwo polega na wyszukiwaniu klientów, zbieraniu ofert, kompletacji zamówienia i przesłania go do kontrahenta, utrzymywania kontaktu ze zdobytym kontrahentem, pomocy przy rozwiązywaniu sporów z klientami kontrahenta oraz wsparcie przy implementacji polityki handlowej kontrahenta. Usługa, której istotą jest pośredniczenie w sprzedaży określonego wyrobu lub określonej grupy wyrobów (PKWiU 51.18.10), należy zdaniem Spółki do usług wykonywanych przez pośredników, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c. „ a więc miejscem jej opodatkowania, w okolicznościach przedstawionych w złożonym wniosku (Spółka dysponuje numerem kontrahenta unijnego, z którym prowadzi stałą współpracę) jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania polegają na przekazywaniu kontrahentowi informacji dotyczących rynku, podejmowaniu działań mających na celu ustalenie zgodności produktów kontrahenta z wymaganiami rynkowymi.

Spółka w ramach wykonywanych usług nie przeprowadza badania rynku a jedynie świadczy na rzecz kontrahenta doradztwo związane z przekazaniem informacji na temat rynku oraz wymagań, jakie stawiane są oferowanym przez niego produktom. Spółka nie dokonuje również analizy danych. Jej zadaniem jest wspieranie swoją opinią zarządu kontrahenta przy podejmowaniu decyzji. Zdaniem Spółki wymienione usługi zgodnie z przepisami ustawy o VAT należy traktować jako usługi niematerialne na podstawie art. 27 ust. 4 pkt 3 lit. c VAT. W związku z powyższym, na podstawie art. 27 ust. 3 pkt 2 VAT, ich miejscem świadczenia powinna być Francja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W myśl przepisu art. 27 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 2 i 3 lit. c) ww. ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy, prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1);

W myśl art. 8 ust. 4 ww. ustawy, przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ww. ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów

  • z zastrzeżeniem ust. 6.

Pojęcie miejsca dokonania dostawy należy powiązać z zasadą zawartą w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

W myśl art. 28 ust. 6 ww. ustawy, przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1337), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

W myśl § 25 ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Stosownie do § 25 ust. 4 ww. rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wyżej powołane przepisy należy stwierdzić, że wymienione przez Spółkę usługi reklamy i doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej można kwalifikować z punktu widzenia ustawy o VAT jako usługi niematerialne wymienione w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku towarów i usług.

Odnośnie usług pośrednictwa związanego z dostawą towarów można traktować je jako usługi wymienione w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c.

Świadczenie przedmiotowych usług na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę na terenie Unii Europejskiej jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług w kraju siedziby odbiorcy tych usług zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 6 w powiązaniu z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Spółka winna wystawić fakturę VAT zgodnie z § 25 ust. 2 ww. rozporządzenia, które powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj