Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-350/09/DG
z 3 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-350/09/DG
Data
2009.07.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii


Słowa kluczowe
energia elektryczna
podatek akcyzowy
zużycie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca jest objęty dyspozycją art. 30 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) przez to w znaczeniu tego przepisu jego działalność w zakresie produkcji energii w skojarzeniu jest działalnością elektrociepłowni i w związku z tym energia elektryczna zużyta u Wnioskodawcy na potrzeby wytworzenia ciepła w skojarzeniu z wytwarzaniem energii elektrycznej jest zwolniona od podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 440 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009r. (data wpływu 29 kwietnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej zużytej w procesie produkcji energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej zużytej w procesie produkcji energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wytwórcą energii elektrycznej i ciepła. Działalność prowadzi na podstawie koncesji udzielonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na:

  1. wytwarzanie energii elektrycznej,
  2. obrót energią elektryczną,
  3. wytwarzanie ciepła,
  4. przesyłanie ciepła.

Wytwarzanie energii elektrycznej i wytwarzanie ciepła prowadzone są w Elektrowni o łącznej mocy elektrycznej osiągalnej 1800 MW i łącznej mocy cieplnej osiągalnej 130 MW, wyposażonej w osiem kotłów parowych, zasilających w parę osiem turbozespołów wytwarzających energię elektryczną w kogeneracji (czyli w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła).

Ciepło jest wytwarzane w dwóch członach ciepłowniczych. Para wodna przegrzana doprowadzana jest do wymienników ciepłowniczych z upustów turbiny nr 2, 4, 5 lub 6.

Pierwszy człon zasila Miasto i Gminę oraz potrzeby grzewcze Elektrociepłowni. Człon drugi służy do dostarczenia ciepła na cele technologiczne Kopalni Siarki w O. Oba człony ciepłownicze pracują w układzie skojarzonym tj. są zasilane parą wodną przegrzaną, częściowo przepracowaną na łopatkach turbin. Oznacza to, że nośnikiem ciepła jest strumień pary, który uprzednio został wykorzystany do produkcji energii elektrycznej. Sprawność produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu wynosi około 85%.

Wnioskodawca produkuje rocznie około 7000 GWh energii elektrycznej i ok. 2500 TJ ciepła. Ilość energii elektrycznej zużywana na potrzeby własne elektrowni – potrzeby produkcyjne i podtrzymanie produkcji – wynosi średnio rocznie około 9% wyprodukowanej energii elektrycznej brutto tj. około 600 GWh rocznie. Ponieważ procesy produkcji energii elektrycznej i ciepła są ze sobą skojarzone, urządzenia technologiczne zużywają energię elektryczną do produkcji zarówno energii elektrycznej, jak i ciepła. Nie ma możliwości technicznych zmierzenia bezpośrednio jaka ilość energii elektrycznej zużywana jest przez wspólne urządzenia wytwórcze (młyny węglowe, pompy wody zasilającej i inne) do produkcji energii elektrycznej, a jaka ilość do produkcji ciepła.

Wielkości te są wyliczane zgodnie z Polską Normą PN-93/M-35500 „Metodyka obliczania zużycia paliwa do wytworzenia energii elektrycznej, cieplnej mechanicznej wg udziału energii chemicznej paliwa wsadowego zużytego do wytworzenia obu tych produktów”.

Zgodnie z art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej jak również zużycie tej energii w celu podtrzymania tych procesów produkcyjnych.

Ponadto, art. 30 ust. 7 tej ustawy stanowi, iż zwalnia się z akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu w elektrociepłowniach. Brzmienie tych dwóch przepisów pozwala przyjąć, że:

  1. energia elektryczna zużyta na potrzeby produkcji energii elektrycznej jest zwolniona z opodatkowania podatkiem akcyzowym (bez względu na to w jakim procesie produkcyjnym jest wytwarzana),
  2. energia elektryczna zużyta na potrzeby produkcji ciepła w skojarzeniu z produkcją energii elektrycznej jest zwolniona z opodatkowania podatkiem akcyzowym o ile wytwarzanie to ma miejsce w elektrociepłowni – w rozumieniu podmiotowym.

Oznaczałoby to, że warunkiem koniecznym zwolnienia energii elektrycznej zużytej na potrzeby produkcji ciepła w skojarzeniu jest posiadanie statusu „elektrociepłowni” w rozumieniu podmiotowym a nie przedmiotowym przez, które należy rozumieć sam fakt produkcji energii w skojarzeniu niezależnie czy to ma miejsce w elektrowni czy elektrociepłowni. Pojęcie „elektrociepłowni” nie jest jednak zdefiniowane w ustawie, w szczególności nie jest jednoznaczne czy elektrownia wytwarzająca energię elektryczną w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła jest elektrociepłownią w rozumieniu wyżej powołanego przepisu ustawy o podatku akcyzowym.

Przed wejściem w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. kwestię zwolnień z podatku akcyzowego regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966, z późn. zm.). W szczególności § 3 pkt 2 tego rozporządzenia stanowił, że: „zwalnia się również od akcyzy energię elektryczna zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej, energię elektryczną zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu lub energię elektryczną wykorzystywaną do podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.”. Przepis ten nie wyszczególniał „elektrociepłowni” jako miejsca skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła. Na jego podstawie energia elektryczna zużywana przez Elektrownię w trakcie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu była zwolniona z akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest objęty dyspozycją art. 30 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) przez to w znaczeniu tego przepisu jego działalność w zakresie produkcji energii w skojarzeniu jest działalnością elektrociepłowni i w związku z tym energia elektryczna zużyta u Wnioskodawcy na potrzeby wytworzenia ciepła w skojarzeniu z wytwarzaniem energii elektrycznej jest zwolniona od podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy energia elektryczna zużywana przez niego w procesie technologicznym wytwarzania ciepła w skojarzeniu z wytwarzaniem energii elektrycznej jest zwolniona z podatku akcyzowego. Produkcja ciepła odbywa się w urządzeniach technologicznych wymuszających jednoczesną, skojarzoną produkcję energii elektrycznej i ciepła. Rozdzielenie produkcji energii elektrycznej od produkcji ciepła jest technicznie niemożliwe, tzn. nie można wyprodukować ciepła bez jednoczesnej produkcji energii elektrycznej. Nie można też dokonać bezpośrednich pomiarów energii elektrycznej zużytej na produkcję „samego” ciepła, zatem działalność prowadzoną w tej części urządzeń technologicznych, która służy do skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła należy uznać za działalność elektrociepłowni w rozumieniu art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. nr 3, poz. 11) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu w elektrociepłowniach.

Zgodnie z art. 3 pkt 1, pkt 2, pkt 12, pkt 33 i pkt 35 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2006r. nr 89 poz. 625 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • energia – energię przetworzona w dowolnej postaci;
  • ciepło – energię cieplną w wodzie gorącej, parze lub innych nośnikach;
  • przedsiębiorstwo energetyczne – podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji paliw albo energii lub obrotu nimi;
  • kogeneracja – równoczesne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej lub mechanicznej w trakcie tego samego procesu technologicznego;jednostka kogeneracji – wyodrębniony zespół urządzeń, który może wytwarzać energię elektryczną w kogeneracji, opisany poprzez dane techniczne.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że ciepło wytwarzane jest w dwóch członach ciepłowniczych. Oba człony ciepłownicze pracują w układzie skojarzonym tj. są zasilane parą wodną przegrzaną, częściowo przepracowaną na łopatkach turbin. Nośnikiem ciepła jest strumień pary, który uprzednio został wykorzystany do produkcji energii elektrycznej. Procesy produkcji energii elektrycznej i ciepła są ze sobą skojarzone, urządzenia technologiczne zużywają energię elektryczną do produkcji zarówno energii elektrycznej, jak i ciepła.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przedstawiona działalność prowadzona przez Wnioskodawcę polegająca na wytwarzaniu w procesie technologicznym energii elektrycznej w skojarzeniu z energią cieplną, w rozumieniu podmiotowym, spełnia kryterium do uznania jej jako działalności prowadzonej w elektrociepłowni w rozumieniu art. 30 ust. 7 ww. ustawy.

Zatem Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym tj. dokonując zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu ma prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednocześnie w miejscu tym należy mieć na uwadze, iż zgodnie z § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i ust. 7 ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot zużywający zwolnioną energię:

  1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii;
  2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:
    1) nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;
    2) ilość zużytej zwolnionej energii elektrycznej;
    3) cel, na który została zużyta zwolniona energia elektryczna;
    4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj