Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-97/09/JK
z 30 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-97/09/JK
Data
2009.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
odpady (śmieci)
olej opałowy
zużycie


Istota interpretacji
Spalanie odpadów (tłuszczu) w celu ich utylizacji nie rodzi obowiązku w podatku akcyzowym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) zmienionym i uzupełnionym pismami z dnia 14 maja 2009 r., 27 maja 2009 r. i o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia odpadu zwierzęcego tłuszczu utylizacyjnego spalanego w procesie utylizacji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia odpadu zwierzęcego tłuszczu utylizacyjnego spalanego w procesie utylizacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawcy dostarczany jest do zagospodarowania odpad w postaci zwierzęcego tłuszczu utylizacyjnego kategorii pierwszej o określonej wartości opałowej oznaczonego kodem 190210- odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209. Nabywany odpłatnie odpad jest unieszkodliwiany w procesie termicznego przekształcania - spalania w instalacji Spółki wraz odpadem w postaci mączki mięsno-kostnej kategorii pierwszej. Spalanie nabywanego tłuszczu samo w sobie jako jego unieszkodliwianie, wywołuje zapłon i stabilizację spalania mączki mięsno-kostnej, zgodnie z technologią termicznego przekształcania odpadów. Produktem ubocznym procesu spalania jest ciepło wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wytwarzania odnawialnej energii elektrycznej. Opisane procesy technologiczne we wniosku nie odbywają się w składzie podatkowym.

Termiczne przekształcanie poprzez spalanie jako znormalizowany proces technologiczny przebiega w kotłowni parowej Wnioskodawcy, gdzie znajduje się instalacja do spalania odpadów w postaci mączki mięsno - kostnej i tłuszczu, kategorii pierwszej. Zapłon i stabilizacja procesu spalania odpadów odbywa się od żagwi płomienia spalanego w procesie termicznego przekształcania nabytego tłuszczu zwierzęcego. Żagiew płomienia powstaje ze spalania tłuszczu i zabezpiecza zapłon odpadu w postaci mączki - mięsno kostnej. Produktem ubocznym procesu spalania jest ciepło które Wnioskodawca wykorzystuje na wytwarzanie energii elektrycznej odnawialnej.

Celem opisanego procesu jest niszczenie maczki mięsno - kostnej kategorii pierwszej i tłuszczu utylizacyjnego kategorii pierwszej. Nabywany tłuszcz utylizacyjny jest niezbędny w procesie unieszkodliwiania maczki mięsno kostnej. Produkcja energii elektrycznej wytwarzanej z ciepła uzyskiwanego ze spalania odpadów odbywa się na podstawie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej i udział przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej w przychodach ogółem za okres styczeń - kwiecień 2009 r. wyniósł 11,83%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym na podstawie obowiązującego stanu prawnego odpłatne nabywanie - przeznaczonych z mocy prawa do unieszkodliwiania - odpadów w postaci zwierzęcego tłuszczu utylizacyjnego kategorii pierwszej oznaczonego kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 - 190209 niezbędnego w procesie unieszkodliwiania odpadów w instalacji Wnioskodawcy poprzez wywoływanie i stabilizację procesu termicznego przekształcania tj. spalania odpadu w postaci mączki mięso - kostnej kategorii pierwszej i tłuszczu utylizacyjnego kategorii pierwszej z wykorzystaniem odzyskanego ciepła w procesie spalania odpadów na wytwarzanie energii elektrycznej odnawialnej, podlega opodatkowaniu akcyzą jako nabycie wyrobu akcyzowego...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, tłuszcz utylizacyjny oznaczony kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209 jest odpadem w rozumieniu ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.) i w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112 poz. 1206). Ustawa o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/12/WE z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów. Odpad, nawet jeżeli jest rzeczą w rozumieniu art. 45 Kodeksu cywilnego, nie może być przedmiotem sprzedaży, zamiany lub przechowania ani innej umowy z wyjątkiem tych zdefiniowanych w ustawie o odpadach. Zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) powołanej dyrektywy oraz art. 3 powołanej ustawy o odpadach, odpady to wszelkie substancje lub przedmioty należące do kategorii określonych w załączniku, które ich posiadacz usuwa, zamierza usunąć lub ma obowiązek usunąć. Posiadacz to wytwórca odpadów lub osoba fizyczna lub prawna, do której odpady należą, natomiast zagospodarowanie odpadów oznacza zbieranie, transport, odzysk oraz unieszkodliwianie, łącznie z nadzorem nad wyliczonymi działaniami (art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o odpadach). Zgodnie z art. 8 powołanej ustawy o odpadach zakazuje się postępowania z odpadami w sposób sprzeczny z przepisami powołanej ustawy o odpadach oraz przepisami o ustawy ochronie środowiska czyli odpad od chwili jego wytworzenia poddany jest procedurom powołanej ustawy o odpadach. Zatem kolejne przekazywanie odpadów odbywa się na podstawie szczegółowych wskazań ustawy. Posiadacz odpadów zgodnie z art. 7 powołanej ustawy o odpadach jest obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami, wymaganiami środowiska i planami gospodarowania odpadami. Odpady, których nie udało się poddać odzyskowi, powinny być zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami unieszkodliwiane zgodnie z wymogami ochrony środowiska (art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o odpadach). Wytwórca odpadów może zlecić wykonanie obowiązku zagospodarowania odpadami innemu posiadaczowi odpadów, który ma zezwolenie właściwego organu na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania tymi odpadami (art. 25 ustawy o odpadach). Wnioskodawcy udzielone zostało pozwolenie zintegrowane na wytwarzanie odpadów w instalacji do unieszkodliwiania odpadów oraz na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, unieszkodliwiania, zbierania i transportu odpadów. Wnioskodawca w trybie art. 25 powołanej ustawy o odpadach, nabywa do zagospodarowania odpad w postaci tłuszczu utylizacyjnego kategorii pierwszej oznaczonego kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209, który jest termicznie przekształcany - spalany wraz z odpadem w postaci maczki mięsno kostnej.

Spółka wskazuje, iż Wojewódzki Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 27 listopada 2007 r. uchylił decyzję Izby Celnej oraz poprzedzające je postanowienie Urzędu Celnego z dnia 27 marca 2007, podzielając stanowisko Wnioskodawcy, że unieszkodliwianie odpadów w postaci tłuszczu utylizacyjnego oraz mączki mięsno-kostnej, a następnie wykorzystywanie powstającego w trakcie ich spalania w instalacji spółki ciepła odpadowego na potrzeby własne nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. WSA podkreślił, że uzyskanie ciepła jest wynikiem znormalizowanego procesu technologicznego. Sąd stwierdził, że tłuszcz, który podlega dalszemu zniszczeniu, nie mieści się w definicji olejów opałowych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Spółka ponadto wskazuje, iż ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie dokonano zmian w przepisach ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. Zdaniem Zainteresowanego zwierzęcy tłuszcz utylizacyjny oznaczony kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209 zdefiniowany w powołanym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie katalogu odpadów jako odpad, w dalszym ciągu powinien być poddawany unieszkodliwianiu, zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, przez wyroby akcyzowe należy rozumieć: wyroby energetyczne, energie elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 3 powołanej ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się tłuszcze i oleje objęte pozycjami CN od 1507 do 1518, jeżeli przeznaczone są do celów opałowych lub napędowych, natomiast paliwami opałowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. Zgodnie z art. 87 ust. 1 powołanej ustawy o podatku akcyzowym produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych. Odpad w postaci tłuszczu utylizacyjnego powstały w instalacji Wytwórcy odpadów a dostarczany Wnioskodawcy nie powstał w wyniku celowego działania zmierzającego do wytworzenia określonego dobra mającego cechy użytkowe.

Zdaniem Spółki ustawa o podatku akcyzowym w art. 1 określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Wnioskodawca jako posiadacz tłuszczu utylizacyjnego w rozumieniu przepisów powołanej ustawy o odpadach, oznaczonego kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209 jest zmuszony na podstawie art. 8 powołanej ustawy o odpadach do postępowania zgodnego z zasadami gospodarowania odpadami. Zatem przeznaczeniem tłuszczu utylizacyjnego jest unieszkodliwianie w instalacji wytwórcy odpadów lub wytwórca odpadów może zlecić wykonanie obowiązku zagospodarowania odpadów innemu posiadaczowi odpadów. Tłuszcz utylizacyjny jest dostarczany wnioskodawcy przez wytwórcę odpadów w trybie art. 25 powołanej ustawy o odpadach czyli zlecenia wykonania obowiązku unieszkodliwienia. Organizacja obrotem odpadami będących przedmiotem niniejszego zapytania podlega wyłącznie przepisom powołanej ustawy o odpadach. W tym stanie sprawy oraz mając na względzie powołane orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wnioskodawca uważa, że nie istnieje obowiązek akcyzowy z tytułu nabycia tłuszczu utylizacyjnego kategorii pierwszej z mocy przepisów prawa przeznaczonego do spalenia, oznaczonego kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209, który w procesie jego unieszkodliwiania wywołuje i stabilizuje proces termicznego przekształcania - spalania odpadu w postaci mączki mięsno-kostnej i bez znaczenia jest dla obowiązku akcyzowego z tytułu nabycia tłuszczu opisanego we wniosku jest wykorzystanie ciepła powstałego w procesie termicznego przekształcania, w działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu odnawialnej energii elektrycznej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na unieszkodliwianiu odpadów, w tym nabywanego tłuszczu zwierzęcego oraz mączki mięso – kostnej. W procesie unieszkodliwiania odpadów wydziela się ciepło, które Spółka wykorzystuje do produkcji energii elektrycznej. Spółka wnosi o udzielenie informacji, czy nabycie przedmiotowego tłuszczu utylizacyjnego podlega opodatkowaniu akcyzą jako nabycie wyrobu akcyzowego. Zainteresowany wskazuje, iż wyrób będący przedmiotem nabycia klasyfikuje się do symbolu PKWIU 15.11.30 i pozycji CN 1507 do 1518.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwanej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:


  • objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  • objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  • oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycją CN 3403;
  • objęte pozycją CN 3811;
  • objęte pozycją CN 3817;
  • oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  • pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.


Zgodnie z art. 86 ust. 3 wymienionej ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, czyli wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych.

Zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z treścią cytowanych przepisów ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu tej ustawy, zalicza się, między innymi, wyroby objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Natomiast z treści wniosku wynika, iż Spółka przeznacza nabywany tłuszcz zwierzęcy do utylizacji odpadów, zatem przedmiotowe wyroby nie mogą być zaliczone do wyrobów energetycznych, gdyż nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych, a celem opisanego procesu jest niszczenie odpadu mączki mięsno - kostnej i tłuszczu utylizacyjnego. Należy także zaznaczyć, iż, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy, wymienione wyroby podlegają opodatkowaniu akcyzą dopiero po stwierdzeniu przez właściwy organ w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego, iż od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Końcowo zaznacza się także, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie zaś z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Reasumując, należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż nabycie tłuszczu utylizacyjnego przeznaczonego do niszczenia odpadów w procesie termicznym w opisanym stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu akcyzą.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj