Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-439/09-2/PW
z 7 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-439/09-2/PW
Data
2009.07.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
telefon
usługi finansowe
usługi pomocnicze
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy świadczona przez Spółkę na rzecz banku usługa organizacji i obsługi centrum telefonicznego usług finansowych będzie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 Załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniona z opodatkowania tym podatkiem?



Wniosek ORD-IN 517 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16.04.2009r. (data wpływu 21.04.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pomocniczych do usług finansowych polegających na organizacji i obsłudze centrum telefonicznego usług finansowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pomocniczych do usług finansowych polegających na organizacji i obsłudze centrum telefonicznego usług finansowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej jako „Spółka”) zamierza świadczyć na rzecz banku z siedzibą w Polsce usługę polegającą na prowadzeniu centrum telefonicznego usług finansowych świadczonych przez bank (ang. call center). Zadaniem takiego centrum telefonicznego będzie wspieranie klientów banku w zakresie korzystania z usług świadczonych przez bank na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.

W ramach świadczonych przez Spółkę usług organizacji i obsługi centrum telefonicznego usług finansowych, pracownicy Spółki będą zajmowali się telefoniczną obsługą klientów banku. W szczególności, w ramach świadczonych usług zatrudnieni w centrum telefonicznym pracownicy Spółki będą przyjmowali od klientów banku telefonujących do prowadzonego przez Spółkę centrum telefonicznego polecenia/dyspozycje m in.:

  • aktywacji, zastrzeżenia kart płatniczych/kredytowych oraz dokonania innych czynności związanych z obsługą tych kart,
  • realizacji przelewów krajowych i zagranicznych,
  • aktywacji, zastrzeżenia oraz innych czynności związanych z obsługą elektronicznych kanałów dostępu do świadczonych przez bank usług bankowych,
  • dokonania określonych czynności związanych z obsługą lokat oferowanych przez bank,
  • wystawienia dokumentów bankowych,
  • dokonania wcześniejszej spłaty kredytu.

Ponadto, pracownicy Spółki obsługujący centrum telefoniczne będą także:

  • przyjmowali od klientów banku zgłoszenia wypłaty pieniężnej w oddziale banku,
  • przyjmowali od klientów banku dyspozycje zastrzeżenia/anulowania zastrzeżenia dokumentu tożsamości klienta,
  • przyjmowali dyspozycje zmiany danych osobowych klienta banku,
  • oddzwaniali do klienta banku z wyjaśnieniem wcześniej zgłoszonej przez niego sprawy,
  • udzielali klientowi banku żądanych przez niego informacji lub uzyskiwali od niego informacje niezbędne do przeprowadzenia przez bank operacji bankowych,
  • przyjmowali od klienta banku potwierdzenie złożonej przez niego dyspozycji przeprowadzenia przez bank określonej operacji bankowej,
  • potwierdzali z klientem banku transakcje co do których zachodzą wątpliwości, iż mogą być przedmiotem oszustwa,
  • udzielali klientom banku informacji o produktach i usługach banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczona przez Spółkę na rzecz banku usługa organizacji i obsługi centrum telefonicznego usług finansowych będzie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 Załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniona z opodatkowania tym podatkiem...

Zdaniem wnioskodawcy

Zdaniem Spółki świadczone przez nią usługi centrum telefonicznego usług finansowych, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 Załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.); dalej jako: „ustawa o VAT”, powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Centrum telefoniczne usług finansowych prowadzone przez Spółkę na rzecz banku będzie pozwalało bankowi na sprawne wykonywanie usług bankowych. Polecenia/dyspozycje przyjmowane przez pracowników Spółki i przekazywane następnie odpowiednim jednostkom banku będą umożliwiały bankowi natychmiastowe rozpoczęcie realizacji dyspozycji złożonej przez klienta banku.

Czynności wykonywane przez Spółkę, w ramach świadczenia usług centrum telefonicznego będą służyły sprawnemu wykonywaniu przez bank świadczonych przez bank usług bankowych, będą one bowiem usprawniały realizację przez bank czynności bankowych na rzecz klientów banku. Usługi świadczone przez Spółkę można zatem uznać za specyficzne dla usług świadczonych przez bank i za stanowiące istotny element w procesie wykonywania czynności bankowych, w związku z czym, zdaniem Spółki, usługi te, jako usługi pomocnicze do usług pośrednictwa finansowego świadczonych przez bank, powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Takie stanowisko znajduje także odzwierciedlenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego, w interpretacji z 30 czerwca 2005 roku (sygn. PV/443-161/IV/2005/DB) uznał, za prawidłowe stanowisko podatnika, który twierdził, iż świadczone przez niego usługi prowadzenia centrum telefonicznego podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, mieszczą się one bowiem w zakresie usług finansowych zwolnionych z VAT, wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o VAT.

Ponadto Spółka wskazuje, iż w odniesieniu do usług organizacji i obsługi centrum telefonicznego usług finansowych, które Spółka zamierza świadczyć na rzecz banku, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego na wniosek Spółki wydał opinię klasyfikacyjną z dnia 3 marca 2009 r. (znak), w której na podstawie stosowanego nadal dla celów podatku od towarów i usług Rozporządzenia Ministra Finansów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz.264, z późn. zm.), zaklasyfikował te usługi do grupowania PKWiU 67.13.10-00 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi organizacji i prowadzenia centrum telefonicznego usług finansowych, które to centrum będzie usprawniało wykonywanie świadczonych przez bank usług bankowych poprzez umożliwienie klientom telefonicznego składania poleceń, dyspozycji oraz innych zgłoszeń dotyczących usług świadczonych przez bank, powinny na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT, podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj