Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-449/09/KG
z 13 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-449/09/KG
Data
2009.07.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budowa
gmina
odliczenie częściowe
proporcja
urząd miejski
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina ma w części prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową domu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 29 kwietnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2009r. (data wpływu 18 czerwca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „Budowa Domu Pamięci.” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji operacji pn. „Budowa Domu Pamięci.”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 czerwca 2009r. (data wpływu 18 czerwca 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-449/09/KG z dnia 5 czerwca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 1996r. podatnikiem zarejestrowanym był Urząd Miejski w C. z siedzibą w C., posiadający numer identyfikacji podatkowej NIP: X. W sierpniu 2004r. dokumentem VAT-Z Urząd Miejski w C. zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i od września 2004r. podatnikiem zarejestrowanym była Gmina C. z siedzibą w C., posiadająca numer identyfikacji podatkowej NIP: Y. W miesiącu wrześniu 2006r. dokumentem VAT-Z zgłoszono o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Gminę C., a dokumentem VAT-R zgłoszono rejestrację w zakresie podatku od towarów i usług podatnika Gmina C. – Urząd Miejski w C. z siedzibą C., posiadającego numer identyfikacji podatkowej X.

W latach 2004-2006 Gmina C. realizowała projekt pod nazwą „Rozwój Miejskiej Strefy Aktywności Gospodarczej w C.” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W kosztach projektu Gmina ujęła podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany i otrzymała refundację środków w 2006r. ww. projekt składał się z trzech zadań inwestycyjnych:

  1. „Budowa Domu Pamięci.”
  2. „Utworzenie Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego dla osób zagrożonych bezrobociem”
  3. „Modernizacja układu dróg dojazdowych do strefy aktywności gospodarczej”

Zad. 1 „Budowa Domu Pamięci.”, który składa się z dwóch segmentów, tj. Domu Pamięci i Remizy OSP. Zakres robót obejmował budowę budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą zawierającego salę wielofunkcyjną muzeum, pomieszczenia dla organizacji społeczności lokalnej, pomieszczenia zaplecza socjalnego oraz dwa boksy dla samochodów pożarniczych. Do ww. projektu zaliczona została tylko część tego zadania inwestycyjnego, a mianowicie tylko segment Domu Pamięci.

Budynek Domu Pamięci dnia 1 września 2006r. na podstawie umowy o administrowanie nieruchomością zabudowaną został oddany w administrowanie Ochotniczej Straży Pożarnej w C. Za wykonywanie czynności związanych z administrowaniem OSP przysługuje możliwość bezpłatnego korzystania z budynku, w tym także z segmentu Remiza OSP, gdzie prowadzi swoją działalność statutową.

Drugi segment budynku tj. Remiza OSP nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT.

Pomieszczenia dla organizacji społeczności lokalnej oraz część pomieszczeń zaplecza socjalnego znajdują się na I piętrze budynku Dom Pamięci Umową użyczenia zostały one oddane do bezpłatnego używania Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji. Czas trwania umowy biegnie od 1 września 2006 do 31 sierpnia 2015r. Pomieszczenia te nie są wykorzystywane do wykonywania czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT. Część pomieszczeń zaplecza socjalnego znajduje się na parterze ww. budynku. W związku z tym, że cały budynek oddany jest w administrowanie OSP w zamian za bezpłatne korzystanie z budynku Gmina nie wykorzystuje tych pomieszczeń do wykonywania czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT.

Muzeum to pomieszczenie mieszczące się na I piętrze budynku Dom Pamięci oddane do bezpłatnego używania umową użyczenia dla MOKSiR.

Towary i usługi nabywane w związku z budową budynku (całą inwestycją – obydwoma segmentami) związane są w części z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jest wynajem sali wielofunkcyjnej znajdującej się na parterze budynku w segmencie „Dom Pamięci”. Powierzchnia użytkowa sali wynosi 154,1 m2, a powierzchnia całego segmentu 850,7 m2.

Gmina nie jest w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego z poszczególnymi kategoriami czynności tj. odrębnie z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie dla czynności niepodlegających opodatkowaniu. Wykonawca inwestycji wystawiał faktury na roboty ogólnobudowlane z podziałem na segmenty, tj. odrębne faktury dla segmentu Remiza OSP i odrębne faktury dla segmentu Dom Pamięci. Na roboty ogólnobudowlane składały się następujące prace, roboty budowlane, instalacje elektryczne, co., wodno-kanalizacyjne, kanalizacja deszczowa i ogólnospławna, przyłącze wodociągowe.

Dom Pamięci został przyjęty na majątek Gminy w lipcu 2006r. Proporcja za poszczególne lata podatkowe obliczona zgodnie z art. 90 przekroczyła 2 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prowadzonymi inwestycjami na terenie Gminy C. przysługiwało Gminie jako podatnikowi czynnemu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących dzierżawy, najmu, mienia komunalnego oraz jego sprzedaży. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

Inwestycja opisana w zadaniu 1 jest wykorzystywana do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Nadmieniamy, iż faktury potwierdzające wykonanie zadania wystawiane były na Urząd Miejski z NIP-em: X, a deklaracje miesięczne VAT-7 składała Gmina C. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenie kwoty podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. W związku z czym Gmina nie mogła skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przypadku tej inwestycji trudno o uzyskanie proporcji o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, ponieważ faktury wystawiane były na roboty ogólnobudowlane dot. Budowy Domu Pamięci.

Protokoły zaawansowania robót dzielą roboty ogólnobudowlane na:

  • roboty budowlane,
  • kotłownia,
  • instalacja centralnego ogrzewania,
  • przyłącze wodociągowe,
  • instalacja wodno-kanalizacyjna,
  • kanalizacja deszczowa i ogólnospławna,
  • instalacja elektryczna

i trudno wyliczyć kwotę podatku naliczonego związanego z budową przedmiotowej sali. Gmina stoi na stanowisku, iż nie mogła skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Należy podkreślić, iż cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT reguluje podstawową zasadę odliczenia podatku naliczonego. Tak więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy w sposób precyzyjny wskazuje na fakt, iż dokonane przez podatnika podatku VAT zakupy muszą być wykorzystywane w jego działalności opodatkowanej. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku natomiast, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy, art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, a nie Urząd Gminy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020) urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno organizacyjnej te osoby prawne. Urząd Gminy jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, w żadnym zaś przypadku Urząd Gminy.

Jak już podano na wstępie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle powyższego przepisu jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. – o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP. Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT – 7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy.

Z treści wniosku wynika, iż w okresie od 1996r. do sierpnia 2004r. zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miejski w C. (NIP: X), w okresie od września 2004r. do września 2006r. podatnikiem zarejestrowanym była Gmina C. (NIP: Y), natomiast od września 2006r. zgłoszono dokumentem VAT-R jako podatnika Gminę C. – Urząd Miejski w C. (NIP: X).

Przedstawiając opis stanu faktycznego wskazano, iż w latach 2004-2006 Gmina C. realizowała projekt pod nazwą „Rozwój Miejskie strefy Aktywności Gospodarczej w C.” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W treści wniosku wskazano, iż faktury potwierdzające wykonanie zadania wystawione były na Urząd Miejski (NIP: X).

W kosztach projektu Gmina ujęła podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany i otrzymała refundację środków w 2006r. ww. projekt składał się między innymi z zadania inwestycyjnego pn. „Budowa Domu Pamięci.”.

Obiekt powstały w wyniku inwestycji pn. „Budowa Domu Pamięci.”, składa się z dwóch segmentów, tj. Domu Pamięci i Remizy OSP. Zakres robót obejmował budowę budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą zawierającego salę wielofunkcyjną muzeum, pomieszczenia dla organizacji społeczności lokalnej, pomieszczenia zaplecza socjalnego oraz dwa boksy dla samochodów pożarniczych.

Budynek Domu Pamięci dnia 1 września 2006r. na podstawie umowy o administrowanie nieruchomością zabudowaną został oddany w administrowanie Ochotniczej Straży Pożarnej w C.

Pomieszczenia dla organizacji społeczności lokalnej oraz część pomieszczeń zaplecza socjalnego znajdują się na I piętrze budynku Dom Pamięci. Umową użyczenia zostały one oddane do bezpłatnego używania Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji.

Towary i usługi nabywane w związku z budową budynku (całą inwestycją – obydwoma segmentami) związane są w części z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jest wynajem sali wielofunkcyjnej znajdującej się na parterze budynku w segmencie „Dom Pamięci.”.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż nie jest w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego z poszczególnymi kategoriami czynności tj. odrębnie z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie dla czynności niepodlegających opodatkowaniu, natomiast proporcja za poszczególne lata podatkowe obliczona zgodnie z art. 90 przekroczyła 2 %.

Z treści cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do transakcji opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zatem ze względu na związek poniesionych wydatków w części z czynnościami opodatkowanymi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Prawo to w zasadzie przysługuje Gminie, bowiem podatnikiem podatku od towarów i usług od samego początku powinna być Gmina, a nie Urząd Gminy.

Jednakże zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku, jak to już wskazano wyżej wynika, że w chwili obecnej (od września 2006r.) jako podatnik zarejestrowane jest Gmina C. – Urząd Miejski w C., który posiada NIP X i pod tym nr się rozlicza. Natomiast w okresie od września 2004r. do września 2006r. jako podatnik zarejestrowana była Gmina C. posiadająca NIP: Y, a w okresie jeszcze wcześniejszym tj od 1996r. do sierpnia 2004r. podatnikiem zarejestrowanym był Urząd Miejski w C. posiadający NIP: X. Faktury dotyczące zakupu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wystawiane w okresie realizacji przedmiotowego projektu (tj. lata 2004-2006) wystawione były na Urząd Miejski NIP: X, natomiast deklaracje VAT-7 składa Gmina C.

Brak rejestracji w zakresie podatku VAT uniemożliwia identyfikację Gminy jako podatnika VAT, a zatem uniemożliwia skorzystanie przez Gminę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT. Jednocześnie ze względu na to, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy w związku z czym Gmina i Urząd Miasta nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle ze sobą związane podmioty. Urząd Miasta nie jest uprawniony do wystawiania, otrzymywania faktur VAT oraz składania deklaracji w imieniu własnym (tj. używając własnej nazwy oraz własnego NIP) w ramach realizacji zadań Gminy. Wszelkie bowiem dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez urząd dotyczące czynności przypisanych prawnie gminom, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP gminy.

Jednakże art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, wskazuje na to, że decydującym o prawie podatnika do skorzystania z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do podatku podlegającego odliczeniu oraz związek zakupu z działalnością opodatkowaną, przy spełnieniu warunków formalnych związanych z realizacją tego prawa.

W świetle powyższego, biorąc pod uwagę fakt, że Urząd Miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań Gminy (Miasta) i jak wykazano powyżej nie występuje odrębna od podmiotowości Gminy (Miasta) podmiotowość Urzędu Miasta, to w sytuacji gdy Miasto (Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT (a taka sytuacja ma miejsce w omawianym przypadku), nie można odmówić prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych dla Urzędu Miejskiego, a dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Gminę.

Niemniej należy podkreślić, że jedynie Gmina, wykonująca zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, ma prawo do wystawiania, otrzymywania faktur VAT oraz składania deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa Domu Pamięci.” ponosił wydatki dotyczące zakupu towarów i usług, które w części związane były z wykonywaniem czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż nie jest w stanie określić odrębnie kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi kategoriami czynności tj. odrębnie z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie dla czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane były ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 i 91 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest więc do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

Reasumując Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego „Budowa Domu Pamięci.” w zakresie, w jakim zakupy te związane były ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z unormowaniami przepisów art. 86, art. 87 oraz art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj