Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-921/12/ESZ
z 6 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 02 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 22 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego wsparcia finansowego w części odpowiadającej podatkowi od towarów i usług, związanemu ze sfinansowanymi z tych środków wydatkami - jest prawidłowe,
  • podstawy prawnej ww. zwolnienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z otrzymanego wsparcia finansowego w części odpowiadającej podatkowi od towarów i usług, związanemu ze sfinansowanymi z tych środków wydatkami. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 08 października 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-921/12/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 22 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 20 marca 2012 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę na "Otrzymanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości". Jest podatnikiem podatku VAT. Ponoszone wydatki, zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym, Wnioskodawczyni zapisuje w rejestrach zakupu VAT i odlicza od nich VAT na zasadach ogólnych. Zgodnie z umową, wsparcie finansowe obejmuje określone wydatki w kwotach brutto. Częścią kwoty brutto jest VAT, który również obejmuje finansowanie zgodnie z umową. Ten zrefinansowany "wsparciem

finansowym" VAT, po odliczeniu go w deklaracji składanej kwartalnie Wnioskodawczyni traktuje jako część zwolnioną z podatku dochodowego.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 17 października 2012 r., Wnioskodawczyni wskazała m.in., iż:

  • ww. projekt realizowany jest w ramach Działania 6.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”,
  • podstawą prawną otrzymania ww. środków finansowych jest umowa Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej z Wojewódzkim Urzędem Pracy oraz umowa Wnioskodawczyni z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej,
  • środki zostały otrzymane w dniu 31 marca 2012 r., a wydatkowane były w miesiącach marzec, kwiecień, maj 2012 r.

Jak wynika z załączonej do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej „umowy na otrzymanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości” Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej jest „Beneficjentem” środków finansowych pochodzących z projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, natomiast Wnioskodawczyni jest „Beneficjentką Pomocy”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni postępuje prawidłowo nie zaliczając odliczonego VAT-u, pokrytego "wsparciem finansowym" do przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 46 i 46b, kwota odliczonego VAT-u, pokrytego "wsparciem finansowym" jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu, należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w ramach której zawarła umowę na "Otrzymanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości" w ramach Działania 6.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”. Jest podatnikiem podatku VAT. Ponoszone wydatki, zgodnie z harmonogramem rzeczowo finansowym, Wnioskodawczyni zapisuje w rejestrach zakupu VAT i odlicza od nich VAT na zasadach ogólnych. Zgodnie z umową wsparcie finansowe obejmuje określone wydatki w kwotach brutto. Częścią kwoty brutto jest VAT, który również obejmuje finansowanie zgodnie z umową.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Wsparcie finansowe - dotacja - jest dofinansowaniem wartości brutto wydatków poniesionych w związku z nabyciem wyposażenia, remontem oraz nabyciem środków trwałych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. nr 28, poz. 146).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż otrzymane środki finansowe w części przeznaczonej na zakup składników majątku nie będących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi, również w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, odliczonego w tym podatku, stanowią przychód podatkowy w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast otrzymana dotacja, w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, co do zasady nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zauważyć należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego, wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem odliczony podatek VAT nie zwiększa wartości początkowej tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 22g ust. 3 ww. ustawy.

W myśl bowiem tego przepisu, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym zakresie, naliczony podatek VAT, odliczony w tym podatku, stanowi zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który jednak korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, kwota podatku VAT naliczonego, której dotyczy niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, stanowi dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, jednakże zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednakże podstawą prawną tego zwolnienia nie są powołane we wniosku przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46 i 46b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego wsparcia finansowego w części odpowiadającej podatkowi od towarów i usług, związanemu ze sfinansowanymi z tych środków wydatkami - jest prawidłowe,
  • podstawy prawnej ww. zwolnienia - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj