Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-658/09-4/PR
z 26 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-658/09-4/PR
Data
2009.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
korekta podatku
obowiązek podatkowy
odszkodowania
podatek należny
zadatek


Istota interpretacji
określenie momentu powstawania obowiązku podatkowego w związku z otrzymaniem zaliczki na poczet wykonania usług oraz możliwości dokonania korekty podatku w związku z rezygnacją z nabycia usług



Wniosek ORD-IN 787 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2009r. (data wpływu 06.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstawania obowiązku podatkowego w związku z otrzymaniem zaliczki na poczet wykonania usług oraz możliwości dokonania korekty podatku w związku z rezygnacją z nabycia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.07.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstawania obowiązku podatkowego w związku z otrzymaniem zaliczki na poczet wykonania usług oraz możliwości dokonania korekty podatku w związku z rezygnacją z nabycia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym stanie faktycznym:

  1. Spółka, prowadzi w Polsce działalność hotelową
  2. W ramach prowadzonej działalności hotelowej, Spółka świadczy w Hotelach na rzecz zorganizowanych grup oraz gości indywidualnych („Klienci”) usługi obejmujące w szczególności usługi noclegowe, usługi gastronomiczne i usługi konferencyjne („Usługi”);
  3. Zgodnie z umowami zawieranymi przez Spółkę w związku z powyższymi Usługami („Umowy”):
    1. Klient zobowiązany do zapłaty na rzecz Spółki zadatku / zaliczki na poczet nabywanych Usług w uzgodnionej wysokości („Zadatek”);
    2. w przypadku rezygnacji przez Klienta z nabycia Usług, w związku z którymi wpłacony został Zadatek (a zatem, w sytuacji nie dojścia Umowy do skutku z winy Klienta), Spółka ma prawo zatrzymać całość lub część otrzymanego Zadatku jako zryczałtowane odszkodowanie.
  4. Spółka dokumentuje sprzedaż Usług wystawiając faktury VAT.
  5. Spółka rozlicza podatek VAT na zasadach miesięcznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W związku z powyższym stanem faktycznym, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy z chwilą otrzymania Zadatku na poczet wykonania Usług powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT, w związku z czym Spółka jest zobowiązana wykazania podatku VAT należnego i do wystawienia faktury (przy czym obowiązek wystawienia faktury nie dotyczy sytuacji otrzymania Zadatku z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o ile osoby te nie zażądały wystawienia faktury)...
  2. Czy w przypadku zatrzymania przez Spółkę Zadatku jako odszkodowania związanego z rezygnacją Klienta z nabycia Usług, Spółka ma prawo do potraktowania zatrzymanego Zadatku jako kwoty niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i w konsekwencji do skorygowania kwoty podatku VAT należnego wykazanego z chwilą otrzymania Zadatku...
  3. W którym momencie - w przypadku zatrzymania przez Spółkę Zadatku (jako odszkodowania związanego z rezygnacją Klienta z nabycia Usług) - Spółka nabywa prawo do wystawienia faktury korygującej VAT dotyczącej faktury VAT wystawionej uprzednio w związku z otrzymaniem Zadatku...
  4. W rozliczeniu za który okres Spółka ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego w związku z wystawieniem faktury korygującej VAT dotyczącej faktury VAT wystawionej uprzednio w związku z otrzymaniem Zadatku...


Spółka stoi na stanowisku, że:

  1. Z chwilą otrzymania Zadatku na poczet wykonania Usług powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT, w związku z czym Spółka jest zobowiązana do wykazania podatku VAT należnego i do wystawienia faktury (przy czym obowiązek wystawienia faktury nie dotyczy sytuacji otrzymania Zadatku z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o ile osoby te nie zażądały wystawienia faktury).
  2. W przypadku zatrzymania przez Spółkę Zadatku jako odszkodowania związanego z rezygnacją Klienta z nabycia Usług, Spółka ma prawo do potraktowania zatrzymanego Zadatku jako kwoty niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i w konsekwencji do skorygowania kwoty podatku VAT należnego wykazanego z chwilą otrzymania Zadatku.
  3. Spółka nabywa prawo do wystawienia faktury korygującej VAT dotyczącej faktury VAT wystawionej uprzednio w związku z otrzymaniem Zadatku z chwilą zatrzymania przez Spółkę Zadatku jako odszkodowania związanego z rezygnacją Klienta z nabycia Usług.
  4. Spółka ma prawo do dokonania korekty podatku VAT należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym:
  1. Klient otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą VAT należny pod warunkiem, że Spółka posiada, przed upływem 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Klient otrzymał fakturę korygującą potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez tego Klienta,
  2. Spółka uzyskała potwierdzenie otrzymania przez Klienta faktury korygującej zmniejszającej VAT należny, w przypadku otrzymania tego potwierdzenia po upływie 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Klient otrzymał fakturę korygującą.


SZEGÓŁOWE UZASADNIENIE STANOWISKA PODATNIKA W SPRAWIE

Pytanie nr 1

Zdaniem Spółki, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.; zwanej dalej „UPod VAT”):

  1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1).
  2. Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1).
  3. Obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1), przy czym jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej - części (19 ust. 11).
  4. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2).
  5. Co do zasady, podatnicy są obowiązani wystawiać faktury stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1). Obowiązek taki nie występuje w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o ile nie zgłosiły one żądania wystawienia przez podatnika faktury (art. 106 ust. 4)


Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 listopada 2008 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (zwanym dalej „Rozporządzeniem Wykonawczym”), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się co do zasady nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy ( § 10 ust. 1).

Zdaniem Spółki, zgodnie z literalnym brzmieniem powyższych przepisów:

  1. Obowiązek podatkowy powstaje m.in. z chwilą otrzymania Zadatku na poczet wykonania Usługi, w związku z czym Spółka ma obowiązek wykazania podatku VAT należnego. W takiej sytuacji fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od otrzymania Zadatku.
  2. Spółka nie ma obowiązku wystawiania faktur z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; jednakże ustawa nie zabrania dokumentowania takiej sprzedaży fakturami; konsekwentnie, Spółka może dokumentować sprzedaż Usług wystawianymi przez siebie fakturami VAT niezależnie od tego, kto jest nabywcą tych Usług.


W konsekwencji, w analizowanej sprawie, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez Spółkę Zadatku na poczet wykonania Usług, w związku z czym Spółka jest zobowiązana do wykazania podatku VAT należnego i do wystawienia faktury (przy czym obowiązek wystawienia faktury nie dotyczy sytuacji otrzymania Zadatku z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej o ile osoby te nie zażądały wystawienia faktury).

    2. Potwierdzenie stanowiska Spółki w interpretacjach organów podatkowych

Argumenty powołane przez Spółkę znajdują pełne oparcie w interpretacjach organów podatkowych, w tym w szczególności:

  1. Zgodnie z interpretacją Dyrektora IS Bydgoszczy z dnia 28 grudnia 2007 roku (nr ITPP1/443-510A/07/MN) „Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w określonym terminie pobiera zadatki jako rezerwację na poczet świadczenia usług hotelowych w określonym terminie. Zatem z założenia pobierany jest on w związku z planowanym świadczeniem skonkretyzowanych usług. W momencie poboru zadatku Spółka nie ma możliwości określenia, czy dany zadatek zostanie zaliczony na poczet wynagrodzenia za wykonanie usługi, czy też będzie zatrzymany jako rekompensata za niewykonanie usługi z winy klienta, czy zostanie zwrócony klientowi w podwójnej wysokości, w przypadku niewykonania Umowy przez Spółkę. Zatem respektując zapis regulacji art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy w zakresie zadatku powstaje w momencie jego otrzymania.”
  2. Zgodnie z interpretacją Dyrektora IS w Katowicach z dnia 9 stycznia 2008 roku (nr lBPP2/443-188a/07/BWo): „Z powołanego powyżej stanu prawnego jasno wynika, że otrzymanie zadatku na poczet rezerwacji miejsc hotelowych rodzi obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług. Zadatek nie jest wpłacany na poczet nieokreślonej usługi, lecz jest związany ze ściśle określoną konkretną usługą objętą umową”.
  3. Zgodnie z interpretacją Dyrektora IS w Katowicach z dnia 15 stycznia 2008 roku (nr IBPP2/443-205/07/EJ) „W świetle obowiązującego przepisu art. 19 ust. 11 ustawy o podatku VAT każde przyjęcie zadatku w chwili zawarcia umowy (w przedmiotowej sytuacji umowy o dostawę urządzeń specjalistycznych z wyposażeniem dostosowanym do indywidualnych potrzeb nabywcy) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a obowiązek podatkowy w zakresie tej płatności powstaje w momencie jej otrzymania”.


Pytanie nr 2

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z UPod VAT:

  1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1).
  2. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1), przy czym przez towary rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).
  3. Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1).


Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji:

  1. W momencie rezygnacji przez Klienta z nabycia Usługi, Zadatek zmienia swój charakter prawny i staje się zryczałtowanym odszkodowaniem uzyskiwanym przez Spółkę z tytułu niewykonania Umowy.
  2. Odszkodowanie otrzymane w związku z niewykonaniem Umowy nie może być uznane za zapłatę za dostawę towaru, ani za świadczenie usług, wobec czego nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem VAT.


W konsekwencji, w przypadku zatrzymania przez Spółkę Zadatku jako odszkodowania związanego z rezygnacją Klienta z nabycia Usług, Spółka ma prawo do potraktowania zatrzymanego Zadatku jako kwoty niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i w konsekwencji do skorygowania kwoty podatku VAT należnego wykazanego z chwilą otrzymania Zadatku.

2. Potwierdzenie stanowiska Spółki w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości sadów administracyjnych oraz interpretacjach organów podatkowych

Argumenty powołane przez Spółkę znajdują pełne oparcie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, sądów administracyjnych oraz interpretacjach organów podatkowych, w tym w szczególności:

  1. Zgodnie z wyrokiem ETS z dnia 18 lipca 2007 roku (C-277/05) „kwoty zapłacone tytułem zadatku w ramach umów dotyczących świadczenia usług hotelarskich podlegających podatkowi VAT, w przypadku, gdy klient skorzysta z uprawnienia do odwołania rezerwacji, a kwoty te są zatrzymywane przez przedsiębiorstwo hotelarskie, należy uznać za odszkodowanie ryczałtowe płacone w celu naprawienia szkody poniesionej w następstwie niewykonania umowy przez klienta, bez bezpośredniego związku z jakąkolwiek odpłatnie świadczoną usługą które jako takie nie podlega opodatkowaniu”.
  2. Zgodnie z wyrokiem WSA w Warszawie z dnia 22 lipca 2008 roku (sygn. akt III SA/Wa 609/08) „Należy podkreślić, że w stanie faktycznym powołanym w orzeczeniu z dnia 18 lipca 2007 r. sygnatura C-277/05 część ceny usługi pobrana przed wykonaniem usługi ulegała następnie przekształceniu w inne świadczenie niż cena za wykonie usługi tj. w odszkodowanie za niewykonanie umowy i właśnie to przekształcenie pierwotnego świadczenia z tytułu sprzedaży usługi w świadczenie odszkodowawcze decydowało o tym, że świadczenie po zmianie jego istoty nie podlegało opodatkowaniu, gdyż podatkowi od towarów i usług nie podlegają odszkodowania”.
  3. Zgodnie z interpretacją Dyrektora IS Bydgoszczy z dnia 28 grudnia 2007 roku (nr ITPP1/443-510A/07/MN): „W przypadku, kiedy umowa nie dojdzie do skutku z winy klienta, zadatek zostaje zatrzymany przez Spółkę, pełniąc funkcję odszkodowawczą co daje Spółce uprawnienie do odpowiedniej korekty uprzednio opodatkowanego zadatku. Natomiast, w sytuacji, kiedy nie dojdzie do wykonania umowy z winy Spółki, zadatek podlega zwrotowi na rzecz klienta w podwójnej wysokości. Zwrot zadatku również uprawnia Spółkę do dokonania odpowiedniej korekty uprzednio opodatkowanego zadatku”.
  4. Zgodnie z interpretacją Dyrektora IS w Katowicach z dnia 9 stycznia 2008 roku (nr IBPP2/443-188a/07/BWo): „Dalszej analizy wymagają jednak sytuacje, kiedy kwota zadatku zostaje zatrzymana przez Wnioskodawcę, bądź zwracana jest w podwójnej wysokości klientowi przez Wnioskodawcę, w przypadku niewykonania usługi. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Celem zadatków funkcjonujących w sektorze hotelarskim jest nakłonienie do wykonania umowy oraz ewentualne odszkodowanie ryczałtowe. Takie odszkodowanie wówczas nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie ani części podstawy opodatkowania VAT. Nie zmienia tego fakt, że wartość szkody nie jest równa kwocie zadatku. Jest to bowiem normalna konsekwencja ustalenia odszkodowania w formie zryczałtowanej. Z wniosku wynika, że zadatek zostaje zatrzymany lub zwrócony klientowi w momencie kiedy nie dochodzi do wykonania usługi, czyli w momencie, w którym jasne będzie, że zarezerwowane świadczenie nie zostało i nie będzie wykonane. Wówczas zadatek nie jest ekwiwalentem za świadczoną przez Wnioskodawcę usługę i nie dochodzi do świadczenia usługi przez Podatnika. Zatrzymany zadatek przez Wnioskodawcę nie stanowi wynagrodzenia za świadczoną usługę, Lecz pełni funkcje odszkodowawczą. W konsekwencji, w przypadku gdy usługa nie zostaje wyświadczona Wnioskodawcy winien skorygować swoje rozliczenia w zakresie wcześniej pobranych i opodatkowanych zadatków.”
  5. Zgodnie z interpretacją Dyrektora IS w Katowicach z dnia 15 stycznia 2008 roku (nr IBPP2/443-205/07/EJ) „Zasadne jest jednak stanowisko Wnioskodawcy odnośnie braku konieczności opodatkowania otrzymanej kwoty zadatku w sytuacji, kiedy nie doszło do wykonania zawartej umowy. W przypadku odstąpienia od umowy zadatek, który w momencie otrzymania podlegał opodatkowaniu na podstawie art. 19 ust. 11 ustawy, nie wypełnia jednak dyspozycji art. 5 ustawy o podatku VAT, bowiem nie doszło do odpłatnej dostawy towaru lub odpłatnego świadczenia usługi. Stanowi on tylko kwotę odszkodowania za niedopełnienie warunków zawartej z kontrahentem umowy. Czynność przekazania kwot pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji w przypadku, gdy nie dojdzie do realizacji umowy - dostawy towarów, Wnioskodawca winien skorygować swoje rozliczenie w podatku VAT w zakresie wcześniej pobranego i opodatkowanego zadatku.”


Pytanie nr 3

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie z UPodVAT:

  1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1)
  2. Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy (art. 8 ust. 1).
  3. Obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1), przy czym jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (19 ust. 11).
  4. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2).
  5. Co do zasady, podatnicy są obowiązani wystawiać faktury stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1). Obowiązek taki nie występuje w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o ile nie zgłosiły one żądania wystawienia przez podatnika faktury (art. 106 ust. 4)


Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji, skoro w momencie otrzymania informacji od Klienta dotyczącej odstąpienia od Umowy (a zatem rezygnacji z nabycia Usługi) Zadatek zmienia swój charakter prawny i staje się zryczałtowanym odszkodowaniem uzyskiwanym przez Spółkę z tytułu niewykonania umowy, to z tą chwilą Spółka zobowiązana jest skorygować wystawioną uprzednio fakturę VAT z tytułu Zadatku.

W konsekwencji, Spółka nabywa prawo do wystawienia faktury korygującej VAT dotyczącej faktury VAT wystawionej uprzednio w związku z otrzymaniem Zadatku z chwilą zatrzymania przez Spółkę Zadatku jako odszkodowania związanego z rezygnacją Klienta z nabycia Usług.

Pytanie nr 4

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z UPod VAT:

  1. W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29 ust. 4a).
  2. Co do zasady, podatnicy są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (art. 99 ust. 1).


Zdaniem Spółki, jako że Spółka rozlicza VAT na zasadach miesięcznych, zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami, ma ona prawo do dokonania korekty podatku VAT należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym:

  1. Klient otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą VAT należny - pod warunkiem, że Spółka posiada, przed upływem 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Klient otrzymał fakturę korygującą potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez tego Klienta,
  2. Spółka uzyskała potwierdzenie otrzymania przez Klienta faktury korygującej zmniejszającej VAT należny - w przypadku otrzymania tego potwierdzenia po upływie 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Klient otrzymał fakturę korygującą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj