Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-52/09-4/EN
z 9 kwietnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-52/09-4/EN
Data
2009.04.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
agent
komis
świadczenie usług
usługi
Istota interpretacji
Czy w ramach nowych elementów wprowadzanych do działalności, polegających na sprzedaży samochodów w okresach międzyaukcyjnych przez Wnioskodawcę działającego jako agent dostawcy samochodów, ale w trybie pozaaukcyjnym, bądź w razie zawarcia umowy sprzedaży dzięki staraniom innej Spółki, która będzie działać na podstawie umowy zlecenia zawartej z Wnioskodawcą, ale w imieniu i na rzecz dostawcy samochodów, nie zaistnieje ryzyko kwalifikowania transakcji sprzedaży samochodów w trybie pozaaukcyjnym (dokonanej bądź przez Wnioskodawcę, bądź przez inną Spółkę) jako komisu samochodów, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług?
Wniosek ORD-IN 435 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na sprzedaży pojazdów w systemie tak zwanych aukcji. Samochody są dostarczane przez podmioty krajowe będące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. System sprzedaży polega na tym, że w ramach prowadzonych aukcji Zainteresowany występuje w stosunku do nabywcy samochodu jako podmiot działający w imieniu i na rzecz sprzedawcy samochodu. Licytację prowadzoną przez niego wygrywa ten podmiot, którego oferta zostanie wywołana trzykrotnie i nie zostanie zgłoszona nowa oferta z kolejnym przystąpieniem (czyli z wyższą ceną). W rezultacie, podmiot taki otrzymuje przybicie, a wszystkie płatności stają się dla tego podmiotu natychmiast wymagalne. Prawo własności samochodu przechodzi na taki podmiot po zapłaceniu ceny. Po zakończeniu licytacji jest on zobowiązany do podpisania umowy sprzedaży samochodu. Umowę sprzedaży zawiera Wnioskodawca działający w imieniu i na rzecz dostawcy danego samochodu, jako jego pełnomocnik. Podstawą współpracy między Spółką a dostawcą samochodu jest umowa agencyjna, na mocy której posiada ona pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży samochodu w imieniu i na rzecz dostawcy z tym z uczestników aukcji, który zaproponuje najwyższą cenę. Na podstawie umowy agencyjnej zawieranej każdorazowo z dostawcą samochodu, Zainteresowany jest upoważniony do wystawienia faktury VAT w imieniu dostawcy z tytułu dokonanej na aukcji w wyniku przybicia ceny sprzedaży samochodu przez dostawcę na rzecz podmiotu, który wylicytował najwyższą cenę. Faktura taka określa jako dostawcę (sprzedawcę) podmiot, który wystawia samochód na aukcję. Wnioskodawca określony został w treści wzoru faktury jako podmiot, który wystawił fakturę. Do tak funkcjonującego modelu Wnioskodawca planuje wprowadzić nowe elementy, które stanowią podstawę do sformułowania wątpliwości prawnych będących przedmiotem zapytania. Specyfika sprzedaży aukcyjnej powoduje, że w wyniku przeprowadzenia aukcji nie zawsze udaje się znaleźć nabywcę na wystawione samochody za cenę, którą chciałby uzyskać dostawca samochodów. W okresach między jedną a drugą aukcją samochody znajdują się na placu należącym do Wnioskodawcy i czekają na kolejne aukcje. Możliwe jest jednak, że w okresie między jedną a drugą aukcją pojawi się podmiot, który będzie chciał nabyć dany samochód. To powoduje, że Wnioskodawca chciałby zawierać z dostawcami umowy agencyjne, które dodatkowo dopuszczałyby możliwość sprzedaży danego samochodu za cenę w umowie określoną także między poszczególnymi aukcjami. W takim wypadku nadal będzie on działał jako agent dostawcy, w imieniu i na jego rzecz (faktura sprzedaży zostanie wystawiona przez Wnioskodawcę z oznaczeniem dostawcy jako sprzedawcy, a Wnioskodawcy jako wystawcy faktury). Zainteresowany planuje także zawarcie umowy zlecenia z inną Spółką. Na mocy tej umowy (której dopuszczalność zostałaby przewidziana w umowie między pierwotnym dostawcą samochodu a Wnioskodawcą) inna Spółka występowałby w imieniu i na rzecz dostawcy samochodu działając jako jego agent. Umowa między Zainteresowanym a inną Spółką przewidywać będzie, że wynagrodzenie prowizyjne z tytułu sprzedaży zrealizowanej przez nią jako przyjmującego zlecenie Zainteresowanego, dzielone będzie między oba podmioty: Wnioskodawcę i Spółkę. Oznacza to, iż Spółce będzie przysługiwać wynagrodzenie równe 50% wynagrodzenia prowizyjnego przewidzianego w podstawowej umowie agencyjnej między dostawcą samochodu a Wnioskodawcą. Zainteresowanemu natomiast przysługiwać będzie drugie 50% wynagrodzenia prowizyjnego przewidzianego w umowie między nim a dostawcą samochodu. Sposób fakturowania tego wynagrodzenia byłby następujący: Spółka fakturowałby na Wnioskodawcę kwotę wynagrodzenia za wykonaną przez siebie usługę w wysokości 50% prowizji należnej Zainteresowanemu od dostawcy samochodu na podstawie umowy agencyjnej. Z kolei Wnioskodawca fakturowałby na dostawcę samochodu kwotę równą pełnej prowizji należnej mu na podstawie umowy agencyjnej zawartej z dostawcą samochodu (a więc sumę kwoty stanowiącej równowartość kwoty wynagrodzenia wynikającego z faktury wystawionej przez Spółkę i kwoty równej temu wynagrodzeniu – czyli dwukrotność wynagrodzenia prowizyjnego Spółki).
Czy w ramach nowych elementów wprowadzanych do działalności, polegających na sprzedaży samochodów w okresach międzyaukcyjnych przez Wnioskodawcę działającego jako agent dostawcy samochodów, ale w trybie pozaaukcyjnym, bądź w razie zawarcia umowy sprzedaży dzięki staraniom innej Spółki, która będzie działać na podstawie umowy zlecenia zawartej z Wnioskodawcą, ale w imieniu i na rzecz dostawcy samochodów, nie zaistnieje ryzyko kwalifikowania transakcji sprzedaży samochodów w trybie pozaaukcyjnym (dokonanej bądź przez Wnioskodawcę, bądź przez inną Spółkę) jako komisu samochodów, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług... Zdaniem Wnioskodawcy, samo znajdowanie się samochodów na placu należącym do niego w okresach międzyaukcyjnych nie może przesądzić o zakwalifikowaniu tego stanu jako komisu, będącego dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ale wydania samochodu przez dostawcę Zainteresowanemu na podstawie umowy agencyjnej zawartej między Zainteresowanym a dostawcą. Umowa agencyjna będzie wyraźnie przewidywać możliwość sprzedaży danego samochodu także w okresach między aukcjami, a także możliwość sprzedaży na rzecz podmiotu, który znajdzie inna Spółka działająca w imieniu i na rzecz dostawcy samochodów, na podstawie umowy zlecenia zawartej przez Wnioskodawcę z inną Spółką, której zawarcie wyraźnie dopuszczać będzie umowa agencyjna między dostawcą samochodu a Zainteresowanym. Wydanie samochodu następować będzie bowiem w wykonaniu umowy agencyjnej, a nie w wykonaniu umowy komisu. Zatem nie będzie podstaw do kwalifikowania takiego stanu faktycznego jako stanowiącego dostawę towaru, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i aktualizującego obowiązek wystawienia przez dostawcę towarów faktury z tytułu komisu. Zawarcie umowy agencyjnej między dostawcą a Wnioskodawcą oraz umowy zlecenia między nim a inną Spółką przesądza, że nie można w takim wypadku mówić o dostawie towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży samochodu powstanie w momencie przybicia (w razie gdy sprzedaż nastąpi w trybie aukcyjnym), bądź w momencie zawarcia umowy sprzedaży przez Zainteresowanego lub przez inną Spółkę, działających w imieniu i na rzecz dostawcy samochodów w okresach między jedną a drugą aukcją.
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Umowa agencyjna zgodnie z art. 758 ustawy z dnia 18 maja 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), stanowi umowę cywilnoprawną, w wyniku której przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do stałego pośrednictwa za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. Do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie oraz do odbierania dla niego oświadczeń agent jest uprawniony tylko wtedy, gdy ma do tego umocowanie. Zatem kodeks wprowadza dwa rodzaje agencji: agencję pośredniczą (jeżeli przedmiotem usług jest pośredniczenie przy zawieraniu umów) oraz agencję przedstawicielską (jeżeli przedmiotem usług jest dokonywanie przez agenta czynności prawnych w imieniu dającego zlecenie). Generalnie zaś umowa agencyjna jest umową o świadczenie usług. Natomiast instytucję umowy komisu regulują przepisy art. 765-773 ustawy Kodeks cywilny. Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym. Z przedłożonego wniosku wynika, iż Zainteresowany prowadzi działalność polegającą na sprzedaży pojazdów w systemie tak zwanych aukcji. Samochody są dostarczane przez podmioty krajowe będące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. System sprzedaży polega na tym, że w ramach prowadzonych aukcji Zainteresowany występuje w stosunku do nabywcy samochodu jako podmiot działający w imieniu i na rzecz sprzedawcy samochodu. Podstawą współpracy między Wnioskodawcą a dostawcą samochodu jest umowa agencyjna, na mocy której posiada on pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży samochodu w imieniu i na rzecz dostawcy z tym z uczestników aukcji, który zaproponuje najwyższą cenę. Na podstawie umowy agencyjnej Zainteresowany jest upoważniony również do wystawienia faktury VAT w imieniu dostawcy z tytułu dokonanej sprzedaży samochodu przez dostawcę na rzecz podmiotu, który wylicytował najwyższą cenę. Jednakże specyfika sprzedaży aukcyjnej powoduje, że w wyniku przeprowadzenia aukcji nie zawsze udaje się znaleźć nabywcę na wystawione samochody za cenę, którą chciałby uzyskać dostawca samochodów. W związku z tym w okresach między jedną a drugą aukcją samochody znajdują się na placu należącym do Wnioskodawcy i czekają na kolejne aukcje. Możliwe jest więc, że w okresie między jedną a drugą aukcją pojawi się podmiot, który będzie chciał nabyć dany samochód. W związku z tym, Wnioskodawca chciałby zawierać z dostawcami umowy agencyjne, które dodatkowo dopuszczałyby możliwość sprzedaży danego samochodu za cenę określoną w umowie także między poszczególnymi aukcjami. W takim wypadku nadal będzie on działał jako agent dostawcy, w imieniu i na jego rzecz (faktura sprzedaży zostanie wystawiona przez Wnioskodawcę z oznaczeniem dostawcy jako sprzedawcy a Wnioskodawcy jako wystawcy faktury). Ponadto, Zainteresowany planuje także zawarcie umowy zlecenia z inną Spółką. Na mocy tej umowy (której dopuszczalność zostałaby przewidziana w umowie między pierwotnym dostawcą samochodu a Wnioskodawcą) inna Spółka występowałby w imieniu i na rzecz dostawcy samochodu działając jako jego agent. Mając na uwadze analizę powołanych przepisów oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca oraz inna Spółka dokonując transakcji sprzedaży samochodu poza aukcjami będą występować jako agenci działający w imieniu i na rzecz dostawcy samochodu, tym samym dla tych czynności nie znajdzie zastosowania przepis art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, mówiący o wydaniu towaru na podstawie umowy komisu. Dodatkowo tut. Organ informuje, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którą Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania usług agenta. Natomiast w kwestii dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie dokumentowania wynagrodzenia za świadczone usługi zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-52/09-5/EN z dnia 9 kwietnia 2009 r.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.