Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1025/12-2/AP
z 28 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania zbiorczych faktur korygujących - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania zbiorczych faktur korygujących.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się przede wszystkim dystrybucją - sprzedażą gier (komputerowych, konsolowych) i filmów. Głównymi odbiorcami wyżej wymienionych towarów są sieci handlowe. Z uwagi na konieczność przyjęcia zwrotów Spółka w bardzo licznych przypadkach koryguje wielkość sprzedaży wystawiając faktury korygujące. Spółka również wystawia faktury korygujące do faktur sprzedaży towarów w sytuacji udzielenia rabatów, stwierdzenia pomyłek, podwyższenia ceny czy zwrotu zaliczek.

Obecnie faktury korygujące wystawiane są oddzielnie każda do konkretnej faktury sprzedaży dla danego odbiorcy. Każda z wystawionych przez Spółkę faktur korygujących bez względu na przyczynę jej wystawienia spełnia kryteria określone w § 13 ust. 2, 4, 8, § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług. Ilość generowanych obecnie dokumentów jest ogromna.

W celu uproszczenia i zmniejszenia ilości wystawianych dokumentów, Spółka rozważa możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących dotyczących wielu faktur wystawionych danemu kontrahentowi w danym okresie rozliczeniowym (np. w miesiącu) z tytułu zwrotu towarów.

Zbiorcze faktury korygujące będą wystawiane kontrahentom Spółki, którzy są podatnikami VAT i dotyczą dostaw towarów na terytorium kraju. Faktury takie nie będą wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Zbiorcze faktury korygujące nie będą dotyczyły czynności zwolnionych z podatku. W przeważającej większości będą dotyczyły towarów opodatkowanych podstawową stawką VAT, która obecnie wynosi 23%. Mogą również dotyczyć sprzedaży opodatkowanej niższymi stawkami VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka może wystawiać zbiorcze faktury korygujące dotyczące wielu faktur sprzedaży wystawionych na danego odbiorcę w przypadku zwrotu towarów i jakie elementy powinna zawierać taka faktura korygująca, aby spełniała kryteria określone w rozporządzeniu MF z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy


Szczegółowe zasady wystawiania faktur, w tym faktur korygujących uregulowane zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, Spółka może wystawiać zbiorcze faktury korygujące dotyczące wielu faktur sprzedaży wystawionych danemu kontrahentowi w przypadku otrzymania zwrotów towarów.


W przypadku przyjęcia przez podatnika zwrotu towarów obowiązek wystawienia faktury korygującej wynika z § 13 ust. 5 rozporządzenia. W takim przypadku odpowiednie zastosowanie znajduje § 13 ust. 1 rozporządzenia, dotyczący faktur korygujących wystawianych w przypadku udzielenia rabatu. Faktury korygujące wystawiane na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia muszą spełniać przesłanki określone w ust. 2, 4, 6 oraz 8 wskazanego przepisu. Stosownie do § 13 ust. 2, zbiorcza faktura korygująca dotycząca zwrotu towarów powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę wystawienia
  2. dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
      1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4 tj.
        • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
        • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;
        • numer kolejny faktury oznaczonej jak FAKTURA VAT;
        • dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
      2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętej rabatem (w przypadku dokonania zwrotu nazwę (rodzaj) towaru, którego dotyczy zwrot);
    1. kwotę i rodzaj udzielnego rabatu (w przypadku zwrotów towarów ich ilość i wartość);
    2. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

    Stosownie do § 13 ust. 4, jeżeli faktura korygująca będzie dotyczyła sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę zmniejszenia podatku należnego podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Zgodnie z § 13 ust. 8 faktury korygujące powinny zawierać wyraz KOREKTA albo wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA.

    Zbiorcze faktury korygujące wystawiane w przyszłości przez Spółkę powinny zawierać wyżej wymienione elementy. Słuszność stanowiska Spółki potwierdza m.in. interpretacja indywidualna IPPP1/443-156/10-2/AW z dnia 25 marca 2010 r.


    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


    Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

    Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b – art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

    Stosownie do art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

    Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ust. 8 ww. artykułu, Minister Finansów wydał, obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011 r., rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360), regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.


    Na podstawie § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.


    W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

    1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
    2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
    3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
    4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
    5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
    6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
    7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
    8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
    9. stawki podatku;
    10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
    11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
    12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


    Z kolei, stosownie do § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” (§ 13 ust. 8).


    Zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

    1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
    2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
        1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4
        2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
      1. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
      2. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

      Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku - § 13 ust. 4 ww. rozporządzenia.


      W myśl ust. 5 pkt 1 ww. paragrafu 13, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.


      Jak wynika z powyższych regulacji aktu wykonawczego, fakturę korygującą wystawia się m.in. w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.


      Wskazać należy, iż istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży, na skutek zaistnienia okoliczności wymienionych w ww. przepisach ustawy i rozporządzenia.

      Wnioskodawca, w opisie zdarzenia przyszłego wskazuje, iż z uwagi na konieczność przyjęcia zwrotów sprzedawanych przez siebie towarów (gier i filmów) Spółka koryguje wielkość sprzedaży wystawiając faktury korygujące. Jednakże w związku z dużą ilością dokumentów oraz w celu uproszczenia i zmniejszenia ich ilości, Spółka rozważa możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących dotyczących wielu faktur wystawionych danemu kontrahentowi w danym okresie rozliczeniowym (np. w miesiącu) z tytułu zwrotu towarów.

      Zaznaczyć należy, iż przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, lecz wystawienie takiego dokumentu, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane dla faktury korygującej elementy, należy uznać za prawidłowe. Dlatego też nie ma przeszkód, by wystawiać zbiorczą fakturę korygującą do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż. Na takiej fakturze powinny być podane jednak wszystkie informacje dotyczące faktur pierwotnych, które pozwolą jednoznacznie stwierdzić, których faktur pierwotnych przedmiotowa faktura korygująca dotyczy, wskazywać których towarów i usług korekta dotyczy oraz wymieniać elementy kwotowe związane z korektą. A zatem, dopuszczalne jest udokumentowanie zwrotu towaru za pomocą zbiorczej faktury korygującej, pod warunkiem, że faktura ta spełnia warunki określone dla faktur korygujących, wynikające z § 13 rozporządzenia.

      Analizując przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe w kontekście powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że celem wystawienia faktury korygującej jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości, w przypadku zwrotu towaru przez nabywcę Spółka może wystawiać zbiorcze faktury korygujące dotyczące wielu faktur dokumentujących sprzedaż ww. towaru. Na takich fakturach korygujących powinny być podane wszelkie informacje, o których mowa w cyt. powyżej § 13 ust. 2 i ust. 8 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. Przy czym, w przypadku, gdy faktura korygująca będzie dotyczyła sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami - kwotę zmniejszenia podatku należnego Spółka powinna podać w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.


      Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


      Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego wyłącznie w zakresie wystawiania zbiorczych faktur korygujących w przypadku zwrotu towarów przez nabywcę i nie rozstrzyga w kwestii wystawiania faktur zbiorczych w przypadku udzielenia rabatów, stwierdzenia pomyłek, podwyższenia ceny czy zwrotu zaliczek, bowiem kwestia ta nie była objęta przedmiotem złożonego wniosku.


      Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

      Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

      doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

      Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
      Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

      Reklama

      Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

      czytaj

      O nas

      epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

      czytaj

      Regulamin

      Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

      czytaj