Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-957/12-2/AJ
z 10 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 12 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zainteresowana planuje nabyć grunt rolny niezabudowany o powierzchni ok. 10 ha wchodzący w skład gospodarstwa rolnego. Przedmiotowy grunt nie stanowił, nie stanowi i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Ponadto, Wnioskodawczyni jest w posiadaniu informacji‚ że w stosunku do nieruchomości, którą zamierza nabyć toczy się postępowanie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, a po jego zakończeniu zbywca zamierza wystąpić o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę fermy norek wraz z budynkami socjalnymi i magazynowymi.

Planowane jest, iż grunt jaki nabędzie Wnioskodawczyni zostanie przeznaczony pod budowę fermy norek, co zostanie odpowiednio udokumentowane właściwymi zezwoleniami. W dniu dokonania nabycia nieruchomości będzie miała ona charakter rolny, co zostanie potwierdzone w akcie notarialnym dokumentującym kupno, a więc w wyniku transakcji kupna gruntu rolnego przez Wnioskodawczynię nie utraci on charakteru rolnego. Ponadto, planowane jest, że w momencie dokonania transakcji sprzedaży nieruchomości zbywca dokona przeniesienia pozwolenia na budowę na Wnioskodawczynię.

Jednocześnie Wnioskodawczyni nie wyklucza, iż w przyszłości zakupiony przez Nią grunt rolny (o którym mowa powyżej) może następnie sprzedać nawet w okresie krótszym niż 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego gruntu. Zainteresowana zakłada przy tym (ze względu na przeznaczenie gruntu pod budowę fermy norek), iż po nabyciu przez osobę trzecią przedmiotowego gruntu wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego nie utraci on charakteru rolnego, co zostanie potwierdzone w akcie notarialnym dokumentującym sprzedaż. Dodatkowo, gdyby doszło w przyszłości do transakcji zbycia przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawczyni dokona przeniesienia pozwolenia na budowę na nabywcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany z planowanej sprzedaży gruntu rolnego będzie podlegać opodatkowaniu PDOF?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku, gdy planowana sprzedaż gruntu rolnego nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego gruntu, brak będzie jakiegokolwiek opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie Zainteresowanej. Natomiast w sytuacji, gdy przedmiotowa nieruchomość zostanie sprzedana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego gruntu, przychód uzyskany w wyniku przeprowadzenia transakcji sprzedaży tego gruntu, w opinii Wnioskodawczyni, będzie podlegać zwolnieniu z tego podatku w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOF.

Wnioskodawczyni pragnie zaznaczyć, iż w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest jakichkolwiek wątpliwości, iż w sytuacji, gdy odpłatne zbycie gruntu rolnego nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej i nie zostanie dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, przychód uzyskany ze sprzedaży takiego gruntu nie będzie podlegał opodatkowaniu PDOF.

W przypadku zaś, gdyby transakcja sprzedaży doszła do skutku przed upływem wspomnianego powyżej okresu, w opinii Zainteresowanej, zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOF.

I tak w myśl tego przepisu, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Jednocześnie, w myśl art. 2 ust. 4 ustawy o PDOF, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, tj. grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Ponadto, w oparciu o § 68 ust. 1 Rozporządzenia oraz załącznika Nr 6 do tego Rozporządzenia, do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Mając na uwadze powyższe należy zaznaczyć, iż aby przedmiotowe zwolnienie z PDOF miało zastosowanie w omawianej kwestii istotne jest spełnienie następujących przestanek:

  1. musi zostać zrealizowana transakcja zbycia całości lub części przedmiotowej nieruchomości,
  2. nieruchomość musi stanowić grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, co oznacza, iż nieruchomość musi stanowić grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy,
  3. nieruchomość musi wchodzić w skład gospodarstwa rolnego,
  4. nieruchomość nie może być wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,
  5. w wyniku realizacji transakcji sprzedaży nieruchomości nie utraci ona charakteru rolnego.

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawczyni pragnie wskazać, iż w odniesieniu do przedmiotu planowanej transakcji sprzedaży, spełnione są wszystkie ww. przesłanki, tj. zarówno przesłanki pozytywne (nastąpi transakcja sprzedaży gruntu rolnego, przedmiotowy grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne w rozumieniu odpowiednich przepisów, charakter nieruchomości będzie niewątpliwie rolny), jak i przesłanki negatywne (grunt nie będzie zajęty na prowadzanie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, a w związku z planowaną sprzedażą grunt nie utraci charakteru rolnego, co zostanie potwierdzone w akcie notarialnym).

Wnioskodawczyni pragnie jednocześnie podkreślić, iż pomimo faktu, że grunt ten nie będzie zabudowany, będzie on wchodził w skład gospodarstwa rolnego. Z definicji bowiem zawartej w ustawie o podatku rolnym cytowanej powyżej wynika, iż gospodarstwo rolne to obszar gruntów, tj. gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Tym samym, zdaniem Wnioskodawczyni, brak jest jakichkolwiek okoliczności/czynników/przeciwwskazań uniemożliwiających zastosowanie przedmiotowego zwolnienia z PDOF.

Podsumowując, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że planowana sprzedaż gruntu nie będzie podlegać opodatkowaniu PDOF w przypadku, gdy planowana transakcja zbycia zostanie zrealizowana po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego gruntu. Jednocześnie, gdy przedmiotowa nieruchomość zostanie sprzedana przed upływem wspomnianego okresu, przychód uzyskany w wyniku przeprowadzenia transakcji sprzedaży tego gruntu będzie podlegać zwolnieniu z PDOF w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOF, jako że zostaną spełnione wszystkie przestanki uprawniające do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, że przedstawiając własne stanowisko, Wnioskodawczyni podała art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przepis, zgodnie z którym w sytuacji gdy odpłatne zbycie gruntu rolnego nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej i nie zostanie dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, przychód uzyskany ze sprzedaży takiego gruntu nie będzie podlegał opodatkowaniu. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tut. Organ zrozumiał, iż Wnioskodawczyni miała na uwadze treść art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj