Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-390/09-2/KK
z 25 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-390/09-2/KK
Data
2009.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi pomocnicze
usługi transportowe


Istota interpretacji
Czy eskortę transportu możemy uznać za usługę pomocniczą do usługi transportowej zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b Ustawy o VAT? Czy możemy w takim przypadku uznać ją, jako usługę bezpośrednio związaną z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów i wystawić faktury bez VAT-u, gdyż miejsce świadczenia usługi jest poza terytorium Polski (zgodnie z art.28 ust.3 i 4 Ustawy o VAT)? Czy kopia listu przewozowego CMR jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym, ze mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów?



Wniosek ORD-IN 328 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009r. (data wpływu 02 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. uznania za usługę pomocniczą do transportu towarów ich eskortę – jest prawidłowe
  2. miejsca świadczenia usług i stawki podatkujest prawidłowe
  3. uznania kopii dokumentu CMR jako potwierdzającego iż mamy do czynienia z wewątrzwspólnotową usługą transportu towarów - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 02 kwietnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jesteśmy firmą zajmującą się m.in. konwojowaniem wartości pieniężnych i innych przedmiotów o znacznej wartości Spółka powiązana z Anglii dostaje zlecenie od klienta na eskortę transportu przewożącego towary o wysokiej wartości z Polski do Niemiec. Nasza firma jest odpowiedzialna za eskortę TIR-a na terenie Polski do granicy z Niemcami, tam ochronę TIR-a przejmuje spółka niemiecka. My fakturę za eskortę wystawiamy na firmę z Anglii. która dlatego celu podaje nam swój numer NIP UE. Na potwierdzenie, że transport, który eskortujemy jest wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów i że towar został faktycznie wysłany za granicę mamy kopię listu przewozowego CMR oraz zlecenie od klienta na eskortę takiego transportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy eskortę transportu możemy uznać za usługę pomocniczą do usługi transportowej zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b Ustawy o VAT...
  2. Czy możemy w takim przypadku uznać ją, jako usługę bezpośrednio związaną z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów i wystawić faktury bez VAT-u, gdyż miejsce świadczenia usługi jest poza terytorium Polski (zgodnie z art. 28 ust. 3 i 4 Ustawy o VAT)...
  3. Czy kopia listu przewozowego CMR jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym, ze mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów...

Zdaniem wnioskodawcy:

Do tej pory traktowaliśmy taką eskortę, jako usługę wykonaną na terytorium kraju wystawialiśmy faktury z 22% stawką VAT. Jednak po dokładnej lekturze art. 27 oraz 28 uważamy, że taka eskorta może zostać potraktowana, jako usługa pomocnicza do usługi transportowej (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b). Jednocześnie nabywca usługi podał nam numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku na terytorium Anglii. W związku z powyższym uważamy, że możemy uznać taką usługę eskorty za bezpośrednio związaną z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, której miejsce świadczenia zgodnie z art. 28 ust. 4 jest poza terytorium naszego kraju i wystawiać faktury bez podatku VAT. Na potwierdzenie, że jest to transport wewnątrzwspólnotowy i towar został faktycznie wysłany do Niemiec mamy kopię listu przewozowego CMR oraz zlecenie od klienta na eskortę takiego transportu.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się co następuje:

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ww. ustawy). Z powyższego wynika, iż koniecznym warunkiem uznania czynności za podlegającą opodatkowaniu jest, aby miejsce jej świadczenia przypadało na terytorium kraju, a więc terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zasady ustalania dla potrzeb podatku od towarów i usług miejsca świadczenia przy świadczeniu usług określone zostały w art. 27 i 28 ustawy.

W myśl reguły wyrażonej w ust. 1 art. 27 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności, miejscem świadczenia jest - w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy - miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Odrębne zasady ustalania miejsca świadczenia dla ww. usług przewidziane zostały w sytuacji, gdy są one bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, zdefiniowaną w art. 28 ust. 1 ustawy. W myśl postanowień powołanego wyżej przepisu, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów”, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. Natomiast zgodnie z treścią ust. 3 powołanego artykułu, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Przepis ten stosuje się również odpowiednio do usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b), jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów (art. 28 ust. 4 ustawy).

Odnośnie usług pomocniczych - zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit b) ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy o VAT przepis zgodnie z którym, w przypadku gdy nabywca wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, stosuje się również do usług pomocniczych jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Z treści złożonego wniosku wynika, że przewoźnik z Anglii świadczy wewnątrzwspólnotwą usługę transportu towarów. W związku z faktem, iż przewożony jest towar o znacznej wartości, powiązana Spółka zwróciła się do wnioskodawcy o eskortę przewożonego towaru na terytorium kraju do granicy z Niemcami.

W opinii tutejszego organu eskorta towarów, która wynika z dużej wartości przewożonego ładunku może być uznana za usługę pomocniczą do świadczonej przez przewoźnika wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów,

Odnosząc się do sformułowanych we wniosku kwestii dotyczących opodatkowania przedmiotowych usług na terytorium Anglii oraz posiadania dokumentów potwierdzających, iż mamy do czynienia z wewnątrzwspolnotwą usługą transportu towarów, podkreślić należy, że dyspozycja art. 28 ust. 4 ustawy nie uzależnia możliwości opodatkowania usług pomocniczych na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi numer dla potrzeb podatku od wartości dodanej od tego, czy istnieje tożsamość pomiędzy podmiotem świadczącym wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów oraz podmiotem świadczącym usługi pomocnicze do wskazanej usługi, ani też od posiadanych dokumentów. Jeżeli zatem świadczone są na zlecenie przewoźnika, jedynie usługi pomocnicze związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów na terytorium kraju (którą to usługę realizuje inny podmiot - ww. przewoźnik), to w sytuacji, gdy usługobiorca podał swój numer nadany w Anglii - usługi pomocnicze opodatkowane będą na terytorium tego państwa. Natomiast kopia międzynarodowego listu przewozowego CMR przekazana przez przewoźnika, z której wynikać będzie, że rozpoczęcie i zakończenie transportu towarów miało miejsce na terenie dwóch różnych państw członkowskich, może - w powiązaniu z innymi dokumentami (np. korespondencja handlowa, zawarte umowy itp.) potwierdzić fakt wykonania usług pomocniczych do usługi transportowej, nie mniej jednak dla prawidłowego ustalenia miejsca świadczenia istotny jest numer, jakim posłuży się zleceniodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj