Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-282/09-2/BD
z 6 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-282/09-2/BD
Data
2009.05.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja podmiotowa
obrót
opodatkowanie


Istota interpretacji
Czy środki otrzymywane przez Spółkę od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację ww. zadań w ramach poszczególnych Działań Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 563 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej (…), przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu: 2 marca 2009 r., do Biura KIP w Lesznie: 5 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania z Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania z Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jako Regionalna Instytucja Finansująca (zwana dalej RIF) jest stroną umowy wsparcia nr (…) związanej z realizacją działań w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (zwanego dalej POIG), zawartej w dniu 24 września 2008 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (…) (zwanej dalej Agencją), będącą agencją rządową. Wnioskodawca działając w charakterze RIF wykonuje zadania szczegółowo opisane w załączniku nr 1 do ww. umowy wsparcia, w szczególności:

  • przyjmuje i ocenia wnioski o dofinansowanie składane przez beneficjentów/wnioskodawców w ramach poszczególnych działań POIG,
  • zawiera umowy z beneficjentami/wnioskodawcami i nadzoruje ich realizację,
  • dokonuje czynności w zakresie rozliczenia projektów,
  • monitoruje/kontroluje realizację projektów,
  • dokonuje czynności w zakresie postępowań odwoławczych,
  • wykonuje zadania informacyjno - promocyjne.


Stosownie do zapisów zawartych w § 2 umowy o udzielenie wsparcia, na realizację zadań określonych w umowie, Agencja przekaże RIF kwotę wsparcia, której maksymalna wysokość wynika ze składowych określonych w załączniku nr 2 do umowy wsparcia. Przekazywane kwoty nie mogą przy tym przekroczyć wydatków faktycznie poniesionych przez RIF, potwierdzonych stosownymi dokumentami, określonymi w § 5 ust. 3 pkt 3 umowy wsparcia (kopie faktur, rachunków, wyciągów bankowych, przelewów lub dokumentów kw, z których wynika fakt poniesienia danego wydatku). Dokumenty te mają być dołączone do sprawozdań finansowych sporządzanych przez RIF, stanowiących podstawę wystawiania przez RIF noty księgowej (§ 5 ust. 3 pkt 2 umowy wsparcia).

Zgodnie z powyższym, otrzymywana przez Spółkę kwota wsparcia może być przeznaczona wyłącznie na pokrycie wydatków związanych bezpośrednio z realizacją zadań określonych w umowie wsparcia, przy czym zgodnie z § 2 ust. 2 umowy – mogą to być wydatki przeznaczone na:

  1. wynagrodzenie brutto osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji zadań, wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne oraz innymi składnikami, opłatami i odpisami wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa,
  2. podróże służbowe osób uczestniczących w realizacji zadań, wg stawek określonych w przepisach o wysokości i warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju,
  3. zakup towarów, w szczególności materiałów biurowych i eksploatacyjnych,
  4. zakup usług, bezpośrednio związanych z realizacją zadań, w tym obsługę księgową i usługi prawnicze,
  5. najem i eksploatację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją zadań, pod warunkiem, że odpowiadają stawkom rynkowym,
  6. naprawę wyposażenia biurowego, remonty lub adaptację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją zadań,
  7. działania promocyjne i informacyjne,
  8. ubezpieczenia, podatek od nieruchomości i inne opłaty związane z realizacją działań,
  9. wyliczone proporcjonalnie koszty ogólnego zarządu,
  10. podatek od towarów i usług zapłacony w związku z realizacją zadań, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami RIF nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.

Do zadań statutowych podatnika należy m. in. pośrednictwo w zakresie pozyskiwania źródeł finansowania w postaci pożyczek, udziałów kapitałowych, dotacji od innych podmiotów gospodarczych i organizacji, jak również wdrażanie oraz obsługa programów promocyjnych Unii Europejskiej.

Zastosowana w umowie nazwa środków otrzymywanych z tytułu jej wykonywania, tj. „kwota wsparcia” utrudnia prawidłową ocenę charakteru otrzymywanych środków a tym samym ich opodatkowanie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki otrzymywane przez Spółkę od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację ww. zadań w ramach poszczególnych Działań Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe otrzymywane przez Spółkę z tytułu wykonywania zadań określonych w załączniku nr 1 do ww. umowy wsparcia nazywane są w umowie „kwotą wsparcia”. Wsparcie nie jest pojęciem jednoznacznym na gruncie prawa podatkowego. W ocenie Spółki, kwoty uzyskane z tytułu „wsparcia” należy uznać za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje, i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z regulacją zawartą w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, np. jako pokrycie części ceny lub kompensatę z powodu obniżenia ceny, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usług i mieć bezpośredni wpływ na cenę dostarczanego towaru lub świadczonej usługi.

W przeciwieństwie do tego dofinansowanie „ogólne” – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W opinii Wnioskodawcy, kwota wsparcia ma charakter dotacji. Spółka nie osiągnie bowiem żadnego zysku z tytułu wykonywania umowy wsparcia, a zostaną jej jedynie zwrócone koszty i to tylko do określonej z góry kwoty. Ponadto w oznaczonych w umowie przypadkach (§ 8 ust. 1 umowy), kwota wsparcia może zostać obniżona. Możliwa jest więc sytuacja, gdy uzyskana od Agencji kwota nie pokryje nawet wydatków faktycznie poniesionych. Zapisy umowy z Agencją wykazują więc, że otrzymane przez RIF środki nie mają charakteru wynagrodzenia, bowiem istotą wynagrodzenia jest to, że jest ono tak skalkulowane, aby prócz pokrycia poniesionych kosztów wykonujący umowę osiągnął zysk. Ponadto wskazano, iż Spółka nie osiąga również zysku z tytułu świadczenia usług na rzecz wnioskodawców/beneficjentów, wynikających z realizacji zadań określonych umową wsparcia, bowiem nie uiszczają oni z tego tytułu na rzecz Spółki jakichkolwiek opłat (ceny). Uzyskiwana dotacja przeznaczana jest więc wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z obsługą poszczególnych Działań POIG, w tym obsługa umów zawieranych z beneficjatami/wnioskodawcami, a więc na pokrycie kosztów związanych z realizowaniem zadań statutowych podatnika. Otrzymana dotacja nie stanowi więc dopłaty do ceny we wskazanym powyżej znaczeniu, przez co – zdaniem Spółki – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ponadto stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem art. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka jako Regionalna Instytucja Finansująca, jest stroną umowy wsparcia związanej z realizacją działań w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie, będącą agencją rządową.


Wnioskodawca wykonuje zadania szczegółowo opisane w załączniku nr 1 do ww. umowy wsparcia, w szczególności:

  • przyjmuje i ocenia wnioski o dofinansowanie składane przez beneficjentów/wnioskodawców w ramach poszczególnych działań POIG,
  • zawiera umowy z beneficjentami/wnioskodawcami i nadzoruje ich realizację,
  • dokonuje czynności w zakresie rozliczenia projektów,
  • monitoruje/kontroluje realizację projektów,
  • dokonuje czynności w zakresie postępowań odwoławczych,
  • wykonuje zadania informacyjno - promocyjne.


Stosownie do zawartej umowy, Agencja przekaże RIF kwotę wsparcia, której maksymalna wysokość wynika ze składowych określonych w załączniku nr 2 do umowy wsparcia. Przekazywane kwoty nie mogą przy tym przekroczyć wydatków faktycznie poniesionych przez RIF, potwierdzonych stosownymi dokumentami, które mają być dołączone do sprawozdań finansowych, stanowiących podstawę wystawiania przez RIF noty księgowej.

Otrzymywana przez Spółkę kwota wsparcia może być przeznaczona wyłącznie na pokrycie wydatków związanych bezpośrednio z realizacją zadań określonych w umowie wsparcia, przy czym mogą to być wydatki przeznaczone na:

  1. wynagrodzenie brutto osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji zadań, wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne oraz innymi składnikami, opłatami i odpisami wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa,
  2. podróże służbowe osób uczestniczących w realizacji zadań,
  3. zakup towarów, w szczególności materiałów biurowych i eksploatacyjnych,
  4. zakup usług, bezpośrednio związanych z realizacją zadań, w tym obsługę księgową i usługi prawnicze,
  5. najem i eksploatację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją zadań, pod warunkiem, że odpowiadają stawkom rynkowym,
  6. naprawę wyposażenia biurowego, remonty lub adaptację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją zadań,
  7. działania promocyjne i informacyjne,
  8. ubezpieczenia, podatek od nieruchomości i inne opłaty związane z realizacją działań,
  9. wyliczone proporcjonalnie koszty ogólnego zarządu,
  10. podatek od towarów i usług zapłacony w związku z realizacją zadań, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami RIF nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.


Do zadań statutowych podatnika należy m. in. pośrednictwo w zakresie pozyskiwania źródeł finansowania w postaci pożyczek, udziałów kapitałowych, dotacji od innych podmiotów gospodarczych i organizacji, jak również wdrażanie oraz obsługa programów promocyjnych Unii Europejskiej.

W świetle powołanych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że otrzymane z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dofinansowanie mające charakter ogólny, nie jest przyznawane jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczone jest na dotowanie prowadzonej działalności Wnioskodawcy w związku z realizacją działań w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Tym samym dotacja ta nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zawiera się bowiem w ustawowej definicji obrotu, będącego podstawą opodatkowania, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj