Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-124/09-2/PS
Data
2009.06.08
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
dochód
koszty uzyskania przychodów
Luksemburg
oddział
odsetki
przychód
różnica
różnice kursowe
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zakład
zwolnienie
Istota interpretacji
CIT - w zakresie art. 5 i 7 konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania
Wniosek ORD-IN
631 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 03.03.2009r. (data wpływu 16.03.2009r.) w zakresie art. 5 i 7 konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527; dalej: umowy polsko – luksemburska) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16.03.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 5 i 7 umowy polsko – luksemburskiej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W analizowanej sytuacji:
- Spółka rozważa rozpoczęcie działalności gospodarczej obejmującej m.in. finansowanie działalności innych podmiotów, w szczególności poprzez udzielanie oprocentowanych pożyczek.
- Na potrzeby przyszłej działalności Spółka planuje założenie oddziału w Wielkim Księstwie Luksemburga („Oddział”).
- Oddział będzie stanowić wyodrębnioną jednostkę organizacyjną Spółki, która nie będzie posiadała odrębnej osobowości prawnej (z prawnego punktu widzenia Oddział i Spółka będą stanowić jeden podmiot).
- Oddział będzie prowadził działalność w zakresie finansowania innych podmiotów (w szczególności, przedmiotem działalności Oddziału będzie udzielanie oprocentowanych pożyczek), przy czym:
a) finansowane będą mogły być zarówno podmioty powiązane jak i niepowiązane ze Spółką; b) finansowanie będzie udzielane w walutach obcych, choć nie jest wykluczone, że również w PLN. - W konsekwencji, przychodami Oddziału będą głównie odsetki związane z finansowaniem innych podmiotów. Oddział będzie dysponował aktywami niezbędnymi do powstania i funkcjonowania Oddziału zgodnie z przepisami prawa luksemburskiego (np odpowiednią powierzchnią biurową oraz sprzętem biurowym usytuowanymi w Luksemburgu). W bieżącą działalność Oddziału będzie zaangażowana co najmniej jedna osoba zatrudniona przez Oddział w charakterze menadżera (tzw. menadżer Oddział najprawdopodobniej w niepełnym wymiarze czasu pracy.
- Spółka wyposaży Oddział w aktywa finansowe niezbędne do prowadzenia działalności (środki pieniężne lub wierzytelności z tytułu pożyczek). W miarę potrzeb Oddział będzie finansować swoją działalność również poprzez zaciąganie zobowiązań od innych podmiotów. Aktywa finansowe znajdujące się w dyspozycji Oddziału będą gromadzone na kontach w Luksemburgu.
- Aktywa finansowe (tj. środki pieniężne lub wierzytelności z tytułu pożyczek) zostaną przekazane Oddziałowi na podstawie uchwały zarządu Spółki. Uchwała będzie przewidywać, że w odniesieniu do środków pieniężnych przekazanie ma charakter czasowy i środki te będą podlegać zwrotowi z Oddziału w przyszłości.
- Oddział będzie wykonywał funkcje (i ponosił odpowiadające wykonywanym funkcjom koszty) związane ze swoją działalnością, szczególności Oddział będzie zasadniczo wykonywał wszelkie funkcje związane z finansowaniem innych podmiotów (np. podejmowanie decyzji w przedmiocie udzielenia oraz warunków udzielenia pożyczek, prowadzenie księgowości, zarządzania personelem, zapewnianie obsługi technicznej). Natomiast funkcje realizowane przez Spółkę (i ponoszone przez nią odpowiednie koszty) będą ograniczone do:
(I) ustalenia i utworzenia ogólnej struktury prawnej Oddziału, (II) wyposażenia Oddziału w aktywa finansowe niezbędne do prowadzenia działalności, (III) ogólnego zarządu Oddziałem, (IV) tworzenia ogólnych zasad polityki kredytowej Oddziału, (V) zarządzania sprawami pracowniczymi Oddziału. - Mając na względzie wskazany wyżej podział funkcji pomiędzy Spółką a Oddziałem, Oddział będzie ponosił zasadnicze ryzyko gospodarcze związane ze swoją działalnością, natomiast Spółka, jako podmiot zapewniający środki Oddziałowi, będzie ponosiła ryzyko jedynie w sposób pośredni.
- Ponadto, nie można wykluczyć, że w przypadku, gdy działalność Oddziału nie będzie uzasadniona ekonomicznie, Spółka dokona likwidacji Oddziału, wskutek której wszelkie znajdujące się w dyspozycji Oddziału aktywa zostaną przekazane do Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy Oddział będzie stanowił zakład w rozumieniu polsko - luksemburskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ...
- Czy wyposażenie Oddziału przez Spółkę w aktywa niezbędne do utworzenia Oddziału w postaci środków pieniężnych nie będzie prowadziło do powstania przychodu (kosztu uzyskania przychodów) na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych („CIT”) W Polsce ...
- Czy wyposażenie Oddziału przez Spółkę w aktywa niezbędne do utworzenia Oddziału w postaci wierzytelności z tytułu pożyczek nie będzie prowadziło do powstania przychodu (kosztu uzyskania przychodów) na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych („CIT”) w Polsce...
- Czy dochody Oddziału będą zwolnione z opodatkowania CIT w Polsce ...
- Czy dochody Oddziału zwolnione z opodatkowania CIT w Polsce wskazane w pytaniu nr 4 będą obejmować w szczególności dochody postaci odsetek uzyskiwanych przez Oddział w związku z finansowaniem innych podmiotów, dochody z tytułu prowizji pobieranych przez Oddział w związku z finansowaniem innych podmiotów oraz ewentualne dochody z tytułu różnic kursowych powstających w związku finansowaniem innych podmiotów ...
- Czy w związku z wyposażeniem Oddziału przez Spółkę w środki pieniężne o charakterze zwrotnym Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu w postaci odsetek ...
- Czy przy określaniu wielkości dochodu Oddziału, który podlega opodatkowaniu wyłącznie na Wielkim Księstwie Luksemburga, należy wziąć pod uwagę funkcje pełnione odpowiednio przez Oddział i przez Spółkę, a mając na uwadze charakter tych funkcji, uzasadnione ekonomicznie jest opodatkowanie pewnej części zysku wygenerowanego przez Oddział w Polsce zgodnie z metodą rozsądnej marży (koszt plus)...
- Czy wartość aktywów przekazanych z Oddziału do Spółki nie będzie stanowiła przychodu na gruncie CIT w Polsce zarówno w trakcie istnienia Oddziału, jak również w przypadku ewentualnej likwidacji Oddziału ...
Stanowisko Spółki
Ad 1. Zdaniem Spółki Oddział będzie stanowił zakład w rozumieniu polsko – luksemburskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania („Umowa polsko - luksemburska”).
W analizowanej sytuacji:
- Zgodnie z art. 5 ust. 1 umowy polsko –luksemburskiej „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.
- W myśl ust. 2 tego samego artykułu określenie „zakład” obejmuje w szczególności: miejsce zarządu, filię lub biuro.
- Oddział będzie dysponował powierzchnią biurową w Luksemburgu, w Oddziale będzie zatrudniony Manager Oddziału.
- Poprzez Oddział Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie finansowania innych podmiotów.
- W konsekwencji, zdaniem Spółki Oddział będzie stanowił zakład w rozumieniu Umowy polsko – luksemburskiej. Spółka pragnie dodać, że powyższa konkluzja jest zgodna z powszechnym stanowiskiem doktryny międzynarodowego prawa podatkowego. Mianowicie w doktrynie podkreśla się, że miejscem prowadzenia działalności gospodarczej (placówką) może być każde pomieszczenie bądź urządzenie (maszyna), wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa (Józef Banach „Polskie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania”, Warszawa 2002, str. 124, Komentarz do Modelowej Konwencji OECD, wyd. IBFD 2006, str. 86-92).
Ad 2. Zdaniem Spółki wyposażenie Oddziału w aktywa niezbędne do jego utworzenia w postaci środków pieniężnych nie będzie prowadziło do powstania przychodu (kosztu uzyskania przychodów) na gruncie CIT w Polsce.
W analizowanej sytuacji:
- Jako że Oddział jest jedynie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Spółki i nie posiada odrębnej od Spółki osobowości prawnej, przesunięcie majątku pomiędzy Spółką a Oddziałem jest „transakcją” w ramach jednego podmiotu (nie jest bowiem możliwe dokonanie skutecznej czynności prawnej pomiędzy Spółką a Oddziałem).
- W konsekwencji należy uznać, że przekazanie przez Spółkę aktywów w postaci środków pieniężnych do Oddziału, które umożliwi temu Oddziałowi rozpoczęcie działalności, nie będzie prowadziło do powstania przychodów (kosztów uzyskania przychodów) na gruncie CIT w Polsce.
Ad 3. Zdaniem Spółki wyposażenie Oddziału w aktywa niezbędne do jego utworzenia w postaci wierzytelności z tytułu pożyczek nie będzie prowadziło do powstania przychodu (kosztu uzyskania przychodów na gruncie CIT w Polsce.
W analizowanej sytuacji:
- Jako że Oddział jest jedynie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Spółki i nie posiada odrębnej od Spółki osobowości prawnej, przesunięcie majątku pomiędzy Spółką a Oddziałem jest „transakcją” w ramach jednego podmiotu (nie jest bowiem możliwe dokonanie skutecznej czynności prawnej pomiędzy Spółką a Oddziałem).
- W konsekwencji należy uznać, że przekazanie przez Spółkę aktywów w postaci wierzytelności z tytułu pożyczek do Oddziału, które umożliwi temu Oddziałowi rozpoczęcie działalności, nie będzie prowadziło do powstania przychodów (kosztów uzyskania przychodów) na gruncie CIT w Polsce.
Ad 4. Zdaniem Spółki dochody Oddziału będą zwolnione z opodatkowania CIT w Polsce na podstawie Umowy polsko - luksemburskiej.
W analizowanej sytuacji:
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Umowy polsko - luksemburskiej, zyski przedsiębiorstw Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie chyba, że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
- Z kolei w myśl art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy polsko - luksemburskiej, podwójnego opodatkowania w Polsce będzie się unikać w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami Umowy może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni taki dochód od opodatkowania.
- W konsekwencji, jeżeli (zgodnie ze stanowiskiem Spółki przedstawionym w punkcie 1 powyżej) Oddział będzie stanowił zakład w rozumieniu Umowy polsko - luksemburskiej, dochody, jakie w myśl przepisów Umowy polsko - luksemburskiej zostaną przypisane do Oddziału będą podlegały opodatkowaniu w Luksemburgu i jednocześnie będą zwolnione z opodatkowania CIT w Polsce.
Ad. 5. Zdaniem Spółki dochody przypisane do Oddziału i zwolnione z opodatkowania CIT w Polsce będą obejmować w szczególności: dochody z odsetek uzyskiwanych przez Oddział w związku z finansowaniem innych podmiotów, dochody z tytułu prowizji pobieranych przez Oddział w związku z finansowaniem innych podmiotów oraz ewentualne dochody z tytułu różnic kursowych powstających W związku finansowaniem innych podmiotów.
- Zgodnie z wcześniej cytowanym art. 7 ust. 1 Umowy polsko - luksemburskiej, zyski przedsiębiorstw Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie chyba, że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
- Jak wskazano we wcześniejszej części wniosku, zdaniem Spółki, Oddział będzie stanowił zakład w rozumieniu Umowy polsko - luksemburskiej. Ponadto, działalność Oddziału stanowiącego zakład będzie obejmowała finansowanie innych podmiotów.
- W konsekwencji w świetle art. 7 ust. 1 Umowy polsko - luksemburskiej, zdaniem Spółki do dochodów, jakie należy przypisać Oddziałowi (zakładowi) należy zaliczyć przede wszystkim dochody, jakie ten Oddział będzie uzyskiwał w postaci odsetek otrzymanych w związku z finansowaniem innych podmiotów (w szczególności odsetek od pożyczek) oraz prowizji pobieranych w związku z tą działalnością.
- Ponadto, w przypadku powstania dochodu w postaci dodatnich różnic kursowych związanego z finansowaniem innych podmiotów, dochód ten powinien zostać przypisany do Oddziału (zakładu) w myśl art. 7 ust. 1 Umowy polsko - luksemburskiej.
Ad. 6. Spółka jest zdania, że w związku z wyposażeniem Oddziału w środki pieniężne o charakterze zwrotnym Spółką nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu w postaci odsetek. W analizowanej sytuacji:
- Oddział jest jedynie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Spółki i nie posiada odrębnej od Spółki osobowości prawnej. Tym samym przepływy pieniężne pomiędzy Spółką a Oddziałem są przepływami w ramach jednego podmiotu.
- Ponadto, nie jest możliwe dokonanie skutecznej czynności prawnej pomiędzy Spółką a Oddziałem.
- W konsekwencji brak jest podstaw do uznania, że Spółka uzyskuje jakiekolwiek dochód odsetkowy z tytułu zwrotnego udostępnienia środków pieniężnych na rzecz Oddziału.
Ad. 7 Zdaniem Spółki, przy określaniu wielkości dochodu, który podlega opodatkowaniu wyłącznie w Luksemburgu, należy wziąć pod uwagę funkcje pełnione w ramach działalności Spółki Oddziału, a mając na uwadze charakter tych funkcji, uzasadnionym ekonomicznie jest opodatkowanie części dochodu Oddziału w Polsce zgodnie z metodą rozsądnej marży (koszt plus).
W analizowanej sytuacji:
1) Jak wskazano powyżej, funkcje realizowane przez Spółkę będą ograniczone do:
- ustalenia ogólnej struktury prawnej Oddziału,
- wyposażenia Oddziału w aktywa finansowe niezbędne do prowadzenia działalności
- ogólnego zarządu Oddziałem,
- tworzenia ogólnych zasad polityki kredytowej Oddziału,
- zarządzania sprawami pracowniczymi Oddziału.
2) Biorąc pod uwagę specyficzny charakter świadczeń realizowanych przez Spółkę, zdaniem Spółki niemożliwe będzie wykorzystanie metody porównywalnej ceny niekontrolowanej w celu ustalenia części dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce. W takim przypadku zastosowanie powinna mieć metoda rozsądnej marży (koszt plus).
Ad. 8. Zdaniem Spółki, wartość aktywów przekazanych z Oddziału do Spółki nie będzie stanowiła przychodu na gruncie CIT W Polsce zarówno w trakcie istnienia Oddziału, jak również w przypadku ewentualnej likwidacji Oddziału. W analizowanej sytuacji:
- Jako że Oddział jest jedynie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Spółki i nie posiada odrębnej od Spółki osobowości prawnej, przesunięcie majątku pomiędzy Spółką a Oddziałem (zarówno w trakcie istnienia Oddziału, jak i w przypadku jego likwidacji) jest operacją dokonaną w ramach jednego podmiotu - nie jest bowiem możliwe dokonanie skutecznej czynności prawnej pomiędzy Spółką a Oddziałem.
- W konsekwencji należy uznać, że przekazanie do Spółki aktywów z Oddziału (zarówno w tracie istnienia Oddziału, jak również w przypadku ewentualnej likwidacji) nie będzie prowadziło do powstania przychodu na gruncie CIT w Polsce.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie odnośnie punktów 1-8.
Odnośnie alokacji środków między Oddziałem a Centralą należy zwrócić uwagę na dyspozycję przepisu art. 20r ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którą przepisy działu IIA stosuje się odpowiednio w stosunkach pomiędzy podmiotem mającym siedzibę lub zakład na terytorium jednego państwa a jego zagranicznym zakładem w rozumieniu przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie przypisania części dochodu do podmiotu krajowego. W związku z faktem, iż jak wskazuje się we wniosku Oddział będzie zarejestrowany w Luksemburgu, na mocy przepisu art. 20b § 1 organ właściwy w sprawie porozumienia, na wniosek podmiotu krajowego, po uzyskaniu zgody władzy podatkowej właściwej dla podmiotu zagranicznego powiązanego z wnioskodawcą, uznaje prawidłowość wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotem krajowym powiązanym z podmiotem zagranicznym a tym podmiotem zagranicznym. Jak wynika z art. 20a "organem właściwym w sprawie porozumienia" jest Minister właściwy do spraw finansów publicznych. Należy podkreślić, iż procedury opisane w przepisach art. 20a-20q ustawy Ordynacja podatkowa regulują zasady postępowania administracji podatkowej, którego celem jest akceptacja lub odmowa akceptacji metody ustalania cen transakcyjnych, jaką proponuje wnioskodawca. Nie kształtują one natomiast, z pewnymi wyjątkami (art. 20g i 20h ustawy Ordynacja podatkowa), samego procesu wyboru metody ustalania ceny przyjętej przez podatnika.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|