Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-10c/09/AJ
z 8 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-10c/09/AJ
Data
2009.04.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budowa
obiekt użytkowy


Istota interpretacji
Stawka na roboty związane z budową budynków na terenie obiektu zabytkowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.), uzupełnione wnioskiem z dnia 23 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac remontowych i konserwacyjnych w obiektach zabytkowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony wnioskiem z dnia 23 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac remontowych i konserwacyjnych w obiektach zabytkowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan prace w obiektach nadzorowanych przez konserwatora zabytków – kościołach zabytkowych, katedrach, zamkach. Nadzór nad pracami, zakres oraz metody wykonania prac w tych obiektach wynikają z decyzji konserwatora zabytków. Wskazuje Pan, iż w zakresie prac związanych z ochroną zabytków stosuje się PKWiU 92.52.12-0000. Na terenie obiektu zabytkowego, inwestor poza usługami konserwacji zabytków zlecił wybudowanie murowanego śmietnika. W związku z tym ma Pan wątpliwość, czy ze względu na fakt, iż nowo powstały obiekt nie jest obiektem zabytkowym, powinien Pan tą części usługi wykazać na fakturze oddzielnie i zastosować dla budowy śmietnika stawkę podstawową 22%, a dla pozostałych usług zwolnienie od podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy dobudowując na terenie obiektu zabytkowego nowy obiekt, np. śmietnik, powinien Pan zastosować stawkę podstawową 22%...


Zdaniem Wnioskodawcy, z zakresu usług ochrony zabytków (PKWiU 92.52.12-0000) wyłączone są wszelkie prace budowlane. Zatem usługi związane z tworzeniem nowego obiektu, są rozliczane według stawki 7% lub 22%, a nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wobec tego, w ocenie Wnioskodawcy, ponieważ w przypadku wybudowania śmietnika powstaje nowy obiekt budowlany, powinno się zastosować stawkę 22 %.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Art. 8 ust. 3 ww. ustawy stanowi ponadto, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Analizując treść ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, należy stwierdzić, iż ustawodawca nie przewidział dla usług budowlanych dotyczących wybudowania nowego obiektu, np. śmietnika usytuowanego na terenie obiektów zabytkowych, zwolnienia z opodatkowania, ani też obniżonej do wysokości 0%, 3% czy 7% stawki podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, na terenie obiektu zabytkowego ma wykonać nowy obiekt, np. śmietnik.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego w odniesieniu do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż sytuacji, gdy przedmiotem wykonywanych prac będą roboty budowlane wykonywane w budynkach i obiektach zabytkowych pod nadzorem konserwatorskim - związane z remontami, rozbudową, nadbudową, adaptacją tych obiektów do potrzeb współczesnych lub z ich bieżącą konserwacją, sklasyfikowane w odpowiedniej podkategorii, w zależności od rodzaju wykonywanych prac, to usługa polegająca na wybudowaniu nowego obiektu, np. śmietnika na terenie obiektu zabytkowego, zgodnie z powołanym art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej 22%.

Jednocześnie należy wskazać, że organ wydający interpretację indywidualną, nie jest właściwy do dokonywania klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj