Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-230/09-2/MK
z 9 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-230/09-2/MK
Data
2009.06.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków


Słowa kluczowe
nagroda pieniężna
rolnicy
spółki
udział
źródła przychodu


Istota interpretacji
1) Czy dotychczasowa praktyka Spółki przejawiająca się w kwalifikowaniu nagród za miejsce oraz nagród dodatkowych wypłacanych na rzecz właścicieli koni będących rolnikami do źródła przychodu z tzw. innych źródeł była prawidłowa? 2) Czy Spółka prawidłowo postępuje pobierając, jako płatnik od wypłacanych rolnikowi - właścicielowi konia nagród za miejsce 10% podatek, a w odniesieniu do nagród dodatkowych przesyłając informację PIT-8C rolnikowi i urzędowi skarbowemu?



Wniosek ORD-IN 458 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.03.2009 r. (data wpływu 23.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych dodatkowych oraz nagród za udział w gonitwach koni organizowanych przez Spółkę, na podstawie Regulaminu wyścigów konnych, otrzymanych przez właściciela konia, będącego rolnikiem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.03.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych dodatkowych oraz nagród pieniężnych dodatkowych za udział w gonitwach koni organizowanych przez Spółkę, na podstawie Regulaminu wyścigów konnych, otrzymanych przez właściciela konia, będącego rolnikiem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) posiada status organizatora wyścigów konnych na Torze Wyścigów Konnych na S. w W. Spółka przy organizowaniu gonitw kieruje się Regulaminem określającym zasady zapisywania koni do gonitw, wycofywania koni z gonitw, wysokości opłat za zapis i wycofanie koni maksymalną liczbę koni mogących brać udział w gonitwie, liczbę miejsc płatnych w gonitwie, podział nagród pieniężnych pomiędzy właściciela, trenera i jeźdźca oraz nagród dodatkowych za ważny start konia w gonitwie, obowiązujący w sezonie 2008 na Torze Wyścigów Konnych na S. w W. (Regulamin) zatwierdzonym przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Zgodnie z Regulaminem Spółka wypłaca na rzecz właścicieli koni m. in. nagrodę pieniężną za zdobycie przez konia premiowanego nagrodą miejsca (nagroda za miejsce). Dodatkowo, właściciel konia otrzymuje nagrodę z tytułu ważnego startu konia w gonitwie, tzn. za wystartowanie i ukończenie przez konia gonitwy bez dyskwalifikacji (nagroda dodatkowa).

Wśród właścicieli koni znajdują się m.in. osoby fizyczne hodujące w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego konie (rolnicy). Konie będące własnością rolników startują m.in. w gonitwach organizowanych przez Spółkę w związku z czym ich właścicielowi są wypłacane ww. nagrody. Wnioskodawca zauważa, że jak wynika z oświadczeń rolników udział hodowanych przez nich koni w gonitwach jest integralną częścią procesu ich hodowli.

Spółka wypłacając nagrody dla rolników postępowała w następujący sposób. W przypadku wypłaty nagród za miejsce Spółka, jako płatnik pobierała od wypłacanej nagrody 10% podatek na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Natomiast w przypadku uzyskania przez właściciela będącego rolnikiem, nagrody dodatkowej Spółka nie pobierała żadnego podatku i ograniczała się jedynie do przesłania rolnikowi - podatnikowi oraz właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu informację PIT-8C

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dotychczasowa praktyka Spółki przejawiająca się w kwalifikowaniu nagród za miejsce oraz nagród dodatkowych wypłacanych na rzecz właścicieli koni będących rolnikami do źródła przychodu z tzw. innych źródeł była prawidłowa...
  2. Czy Spółka prawidłowo postępuje pobierając, jako płatnik od wypłacanych rolnikowi - właścicielowi konia nagród za miejsce 10% podatek, a w odniesieniu do nagród dodatkowych przesyłając informację PIT-8C rolnikowi i urzędowi skarbowemu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka uważa, że wypłaty nagród za miejsce oraz nagród dodatkowych na rzecz rolników - właścicieli koni, kreują u nich przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym z tzw. innych źródeł. Spółka stoi na stanowisku, że brak jest podstaw do zakwalifikowania ww. przychodów z otrzymywanych nagród do kategorii przychodów z działalności rolniczej, wyłączonych z zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W celu uzasadnienia swego stanowiska przedstawia następujące argumenty.

Rolnicy uzyskują nagrody za miejsce oraz nagrody dodatkowe w związku ze startem ich koni w gonitwach organizowanych przez Spółkę. Tytułem do wypłaty nagrody jest tylko i wyłącznie ważny start konia w gonitwie (nagroda dodatkowa) i zajęcie odpowiedniego miejsca (nagroda za miejsce), zaś status właściciela konia, jako rolnika prowadzącego hodowlę koni jest bez znaczenia dla uzyskania ww. przychodu. Innymi słowy, otrzymanie przez rolnika nagrody jest pochodną startu jego konia w gonitwie, a nie wykonywanej przez niego działalności rolniczej polegającej na hodowli koni.

Zdaniem Spółki do przychodów z działalności rolniczej - osiąganych przez rolnika, hodowcę koni - można zaliczyć przykładowo sprzedaż hodowanych koni lub ich odpłatne udostępnienie np. w celach reprodukcyjnych. Przychód z działalności rolniczej powinien więc bezpośrednio wiązać się z wykorzystaniem składników majątku gospodarstwa rolnego, przy czym należy mieć na uwadze, żeby to wykorzystanie składników mieściło się w zakresie definicji „działalności rolniczej” zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, pod pojęciem „działalności rolniczej” rozumie się: „działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt,
  • licząc od dnia nabycia.”

Wnioskodawca zauważa, że analiza powyższego prowadzi do wniosku, że wygrana (nagroda za miejsce, nagroda dodatkowa) otrzymywana przez właściciela konia będącego rolnikiem prowadzącym działalność rolniczą o profilu hodowli koni nie spełnia przesłanek do zakwalifikowania jej do przychodów z „działalności rolniczej”, o której jest mowa w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. Tym samym brak jest podstaw do wyłączenia omawianego przychodu spod zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast przychód z tytułu otrzymania wspomnianych nagród przez rolników należy zakwalifikować do źródła przychodu określonego jako tzw. ‚„inne źródła”, co w konsekwencji wyznacza zakres obowiązków prawnopodatkowych Spółki jako podmiotu wypłacającego te nagrody.

W konsekwencji Spółka powinna - jako płatnik - pobrać 10% podatek od nagrody za miejsce, wypłacanej rolnikowi z tytułu zajęcia przez jego konia miejsca premiowanego nagrodą w gonitwie organizowanej przez Spółkę na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W przypadku wypłaty nagród dodatkowych - gdzie faktycznie nie występuje element konkursu - Spółka powinna ograniczyć się do przesłania rolnikowi będącemu właścicielem konia informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj