Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-113/09-9/MC
z 30 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-113/09-9/MC
Data
2009.04.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
impreza integracyjna
integracja pracowników
koszty uzyskania przychodów
środek obrotowy
wydatki na rzecz pracowników


Istota interpretacji
Czy ponoszone przez Spółkę wydatki na organizowanie imprez integracyjnych dla pracowników Spółki oraz przedstawicieli handlowych i agentów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu – 02.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na imprezy integracyjne dla pracowników, przedstawicieli handlowych oraz agentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu 24.03.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące opisy zdarzeń przyszłych.

Spółka organizuje imprezy integracyjne, przeznaczone w zależności od konkretnego przypadku dla:

  1. pracowników Spółki,
  2. pracowników Spółki, przy czym zapraszani są na nie również prowadzący działalność gospodarczą przedstawiciele handlowi oraz agenci,
  3. pracowników Spółki, przy czym zapraszani są na nie również kontrahenci Spółki.


Celem powyższych imprez integracyjnych jest motywowanie oraz integrowanie uczestniczących w nich osób tak, aby z większym zaangażowaniem oraz efektywniej wykonywali swe obowiązki i tym samym, przyczyniali się do zwiększania poziomu uzyskiwanych przez Spółkę przychodów.

Spółka podkreśla, iż zarówno wskazani powyżej przedstawiciele handlowi, jak i agenci, mimo, że prowadzą własną działalność gospodarczą odpowiedzialni są za sprzedaż produktów Spółki (przede wszystkim usługi leasingowe) oraz de facto wykonują czynności te same, co pracownicy działu handlowego Spółki (pozyskują klientów, doprowadzają do zawierania umów, zajmują się bieżącą obsługą klientów, etc.). Przedstawiciele handlowi i agenci współpracują ze Spółką w oparciu o odpowiednie umowy, w których powyższe obowiązki zostały sprecyzowane.

W świetle powyższego, motywacyjno - integracyjny efekt towarzyszący imprezom jest przesłanką, którą Spółka kieruje się zapraszając na nie nie tylko pracowników, ale również przedstawicieli handlowych oraz agentów.

Jak Spółka wskazała powyżej, zdarzają się także imprezy integracyjne, w których obok pracowników Spółki uczestniczą również jej kontrahenci, a więc np. dostawcy towarów i usług dla Spółki oraz jej klienci. Spółka zaprasza kontrahentów, celem nawiązania / utrwalenia z nimi współpracy.

Organizowanie imprez integracyjnych polega na tym, iż Spółka nabywa od wyspecjalizowanego w tym zakresie podmiotu kompleksową usługę, w skład której wchodzą wynajem i wystrój lokalu, żywność i napoje (w tym alkohol), usługi cateringowe, zapewnienie oprawy artystycznej, etc. W związku z nabyciem powyższej usługi, Spółka otrzymuje fakturę VAT, z wykazaną na niej kwotą podatku.

Wydatki na organizację przedmiotowych imprez integracyjnych ponoszone są ze środków obrotowych Spółki. Ponadto, w przypadku imprez, o których mowa w powyższych pkt b) i c) Spółka nie potrafi ustalić, jaka część wydatków przypada na pracowników, a jaka na pozostałe osoby. Spółka nie prowadzi bowiem ewidencji konsumpcji oraz intensywności korzystania z innych elementów imprezy integracyjnej przez uczestniczące w niej osoby.

Pismem z dnia 20 marca 2009 r. Spółka doprecyzowała stan faktyczny, informując, iż współpracujący z nią przedstawiciele handlowi oraz agenci działają na podstawie:

  • umów o współpracy gospodarczej,
  • umów pośrednictwa,
  • umów autoryzowanego przedstawicielstwa.

Istotą powyższych umów jest w szczególności pozyskiwanie klientów dla Spółki, pośredniczenie w zawieraniu umów, obsługa klientów i wykonywanie szeregu powiązanych czynności (np. przedstawienie oferty Spółki, przygotowywanie i wypełnianie odpowiednich formularzy, pozyskiwanie i przekazywanie informacji, kontaktowanie się z klientami).

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy ponoszone przez Spółkę wydatki na organizowanie imprez integracyjnych dla pracowników Spółki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów...
  2. Czy ponoszone przez Spółkę wydatki na organizowanie imprez integracyjnych dla pracowników Spółki oraz przedstawicieli handlowych i agentów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów...
  3. Czy ponoszone przez Spółkę wydatki na organizowanie imprez integracyjnych dla pracowników Spółki oraz jej kontrahentów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów...
  4. Czy ponoszone przez Spółkę wydatki na organizowanie imprez integracyjnych, o których mowa w powyższych pkt 1 - 3, również w części dotyczącej wydatków na alkohol, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie dotyczące przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami, i tak:

  • w zakresie pytania pierwszego dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego w dniu 30 kwietnia 2009 r., nr ILPB3/423-113/09-4/MC i ILPB3/423-113/09-8/MC,
  • w zakresie pytania drugiego dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego w dniu 30 kwietnia 2009 r., nr ILPB3/423-113/09-5/MC,
  • w zakresie pytania trzeciego dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego w dniu 30 kwietnia 2009 r., nr ILPB3/423-113/09-6/MC i ILPB3/423-113/09-10/MC
  • w zakresie pytania czwartego dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego w dniu 30 kwietnia 2009 r., nr ILPB3/423-113/09-7/MC i ILPB3/423-113/09-11/MC.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na imprezy integracyjne, w których oprócz pracowników Spółki udział biorą także jej przedstawiciele handlowi i agenci, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Spółka zauważa, iż obowiązki jakie wykonują przedstawiciele handlowi i agenci Spółki są de facto identyczne z zadaniami, jakie są zasadniczo wykonywane przez pracowników Spółki. Pozyskują oni klientów, doprowadzają do zawierania umów, zajmują się bieżącą obsługą klientów, etc.

Jedyna różnica polega na tym, iż w związku z założeniami biznesowymi prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, Spółka zdecydowała się na wprowadzenie modelu zakładającego oparcie swego pionu handlowego w pewnej mierze na współpracy z przedstawicielami handlowymi i agentami. Podkreślenia wymaga, iż w tzw. branży usług finansowych (np. ubezpieczenia) z różnych względów powszechnym jest prowadzenie sprzedaży poprzez agentów oraz inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Innymi słowy, mimo, iż na gruncie prawnym osoby te nie są pracownikami Spółki, wykonują one co do zasady te same czynności, i tym samym pełnią dla Spółki taką samą rolę.

W związku z powyższym, uczestnictwo przedstawicieli handlowych i agentów w imprezach integracyjnych ma dla Spółki identyczne znaczenie, jak uczestnictwo jej pracowników.

W świetle powyższego, całość argumentacji dotyczącej imprez integracyjnych dla pracowników znajdzie zastosowanie także do imprez integracyjnych, w których oprócz pracowników uczestniczą także przedstawiciele handlowi i agenci Spółki. Osiągany za pomocą imprez wzrost poziomu motywacji i efektywności w zakresie wykonywanych obowiązków, również w przypadku przedstawicieli handlowych, ma istotne znaczenie dla osiąganych przez Spółkę przychodów.

Zatem, również w ich przypadku stwierdzić należy, iż spełniona jest przesłanka art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a ponadto wydatki te nie zostały wymienione w negatywnym katalogu art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Spółka wskazuje również, iż większość organów podatkowych stoi na stanowisku, zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki na imprezy integracyjne, w których udział biorą oprócz obecnych pracowników podatnika także byli jego pracownicy. Pogląd taki został przykładowo zaprezentowany w piśmie Lubelskiego Urzędu Skarbowego z dnia 6 lipca 2007 r., sygn. PD.423-34/07 oraz piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 lutego 2008 r., sygn. IBPB3/423-352/07/MS/KAN-2588/12/07, w którym stwierdzono m. in., że „wydatki na zorganizowanie imprezy integracyjnej dla obecnych i byłych pracowników Spółki, którzy przeszli na emeryturę mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania (art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)”.

W związku z powyższym, Spółka podkreśla, iż również wydatki na organizację imprez integracyjnych dla przedstawicieli handlowych i agentów powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Nie sposób bowiem nie zauważyć, iż w odróżnieniu od byłych pracowników, przedstawiciele handlowi i agenci Spółki są odpowiedzialni za generowanie sprzedaży, i tym samym związani są z osiąganymi przez Spółkę przychodami.

Zatem, skoro organy podatkowe dopatrują się spełniania przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku osób już nie pracujących dla podatnika, brak jest jakichkolwiek przesłanek, aby tym bardziej twierdzić, iż kosztami mogą być wydatki na integrację i motywację przedstawicieli handlowych i agentów Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że wniosek Spółki w zakresie stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych dotyczących podatku od towarów i usług, został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 21 kwietnia 2009 r., nr ILPP1/443-124/09-3/BD, ILPP1/443-124/09-4/BD, ILPP1/443-124/09-5/BD, ILPP1/443-124/09-6/BD.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj