Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1037/12-2/JK
z 4 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1037/12-2/JK
Data
2013.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
taksówki
usługi taksówkowe


Istota interpretacji
określenie właściwej stawki dla usług przewozu osób taxi



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25.09.2012 r. (data wpływu 05.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki dla usług przewozu osób taxi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki dla usług przewozu osób taxi.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Spółka W. Sp. z o.o., uzyskała w dniu 30.11.2011 r., licencje na wykonywanie transportu drogowego TAXI, oraz posiada zezwolenie na łączność bezprzewodową. Z uwagi na powyższe, zamierza rozpocząć wykonywanie transportu drogowego „przewóz osób TAXI” sklasyfikowane wg PKWiU 49.32. W tym celu Spółka zamierza podpisać wiele umów z podmiotami gospodarczymi oraz osobami fizycznymi dalej zwanymi Klientami, którzy będą zamawiać (rezerwować) usługę przewozu osób TAXI. Spółka posiada bazę techniczno-logistyczną oraz samochodową, służącą do realizowania zamówień przewozu osób TAXI. W ramach łączności telefonicznej oraz bezprzewodowej drogą radiową, będzie ustalać z Klientami i współpracującymi kierowcami w ramach umów zleceń, sposób realizacji usługi. Spółka, będzie użyczać w tym celu kierowcom, urządzenia nadawczo-odbiorcze, będące własnością Spółki. Spółka nie będąc w stanie wykonać wszystkich zamawianych umów usług przewozu osób TAXI, w celu ich zrealizowania, zamierza podpisywać z osobami fizycznymi prowadzącymi własne działalności gospodarcze, mającymi stosowne uprawnienia kierowców TAXI, umowy o realizację pojazdami Spółki, przewóz osób TAXI. W pojazdach tych będą zainstalowane kasy fiskalne, które to kasy będą zarejestrowane na Spółkę. Do części samochodów Spółka będzie miała tytuł prawny w ramach ich 100% własności a do części w ramach ich ułamkowej współwłasności, przy czym pojazdy te będą wprowadzone na środki trwałe Spółki. Spółka zamierza również wykorzystywać do wykonywania ww. usług samochody leasingowane przez Spółkę. Dodatkowo, o ile również i powyższe okaże się zbyt małą ilością pojazdów do zrealizowania w 100% zamawianych usług przewozu osób TAXI, Spółka zamierza w ramach umów gospodarczych, podpisać kolejne umowy z podwykonawcami, tj. kierowcami prowadzącymi własne działalności gospodarcze, z tym, że dysponującymi własnymi samochodami, dysponującymi licencjami do przewozu osób TAXI. Tacy kierowcy, będą świadczyli na rzecz Spółki usługi w ramach przewozu TAXI, jako podwykonawcy do realizacji usługi Spółki (przewozu osób TAXI). W tych pojazdach będą znajdowane kasy fiskalne będące własnością kierujących tymi samochodami. Samochody te nie będą ani własnością ani współwłasnością Spółki.

We wszystkich wyżej wymienionych przypadkach umów o współpracy z kierowcami na rzecz Spółki, Spółka będzie podpisywać umowy z klientami na świadczenie usług przewozu osób TAXI w ten sposób, że bez względu jaki podmiot gospodarczy będzie współrealizował usługę TAXI, to Spółka będzie wystawiać faktury VAT na rzecz Klientów, za świadczone usługi przewozu osób TAXI. Spółka, będzie więc otrzymywała 100% wynagrodzenia od Klientów za zrealizowany przewóz osób. W ramach rozliczeń z kierowcami (podwykonawcami), współrealizującymi przewóz osób TAXI, Spółka na podstawie specjalnego oprogramowania, będzie rozliczać się z poszczególnymi podwykonawcami wg ilości wykonywanych przez nich przewozów, potrącając przy tym umówioną (ryczałtową lub procentową) kwotę, a pozostałą część należnego wynagrodzenia, przekaże według faktur czy rachunków, wystawionych przez podwykonawców (kierowców), na ich konto bankowe, lub w gotówce, w trakcie dokonywania co miesięcznych z nimi rozliczeń. Spółka w umowach z podwykonawcami (kierowcami), będącymi podmiotami gospodarczymi, dokona zapisu umownego, że potrącanie należnej Spółce kwoty, zostanie wykazane na podstawie refaktury czy też „noty uznaniowej”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wykonywane przez Spółkę usługi przewozu osób TAXI, samochodami będącymi własnością 100%, ale też współwłasnością ułamkową oraz samochodami leasingowanymi, którymi to samochodami realizowane będą w ramach umów gospodarczych, przez kierowców mających stosowne uprawnienia do kierowania samochodami TAXI będą mogły być opodatkowane przez Spółkę na rzecz Klientów jednolitą stawką 8%...
  2. Czy wykonywane przez Spółkę usługi przewozu osób TAXI, z tym, że realizowane przez podwykonawców kierowców - w ramach umów gospodarczych – którzy będą dysponować własnymi samochodami i licencjami TAXI, będą mogły być opodatkowane przez Spółkę na rzecz Klientów jednolitą stawką 8%...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W stanie prawnym od 1 stycznia 2011 r. z uwagi na ustawę z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 226, poz. 1476), w myśl art. 5a u.p.t.u. towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 u.p.t.u. (tj. czynności, podlegających opodatkowaniu), wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co istotne, od 2011 r., w przypadkach, gdy przepisy z zakresu VAT powołują symbole PKWiU, są to symbole PKWiU z 2008 r., a nie jak było to do 31 grudnia 2010 r. symbole PKWiU z 1997 r. Obowiązująca obecnie Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług – dalej PKWiU z 2008 r., stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. nr 207, poz. 1293). Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw, związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. nr 238, poz. 1578 ze zm.) oraz zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 257, poz. 1726), stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Przepis art. 41 ust. 2 ustawy, stanowi więc, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W przypadku usług przewozu osób transportem samochodowym, prawodawca przewidział kontynuację stawki preferencyjnej z lat poprzednich, z tym, że obecnie w wysokości 8% VAT co wynika z art. 41 ust. 2 z uwagi na załącznik nr 3 pozycja 155-157, wskazując:

  • poz. 155 PKWiU 49.31 – Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski
  • poz. 156 PKWiU 49.32 – Usługi taksówek osobowych
  • poz. 157 PKWiU 49.39 – Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany.

Zmieniona ustawa o podatku od towarów i usług (u.p.t.u.) – od 1 stycznia 2011 r., posługuje się nadal pojęciem usług transportu (przewozu) osób, czy taksówek osobowych, chociaż ich nie definiuje, tak jak i poprzednio ustawy o VAT nie definiowały, z tym, że wskazuje na PKWiU, jak to czyniła w poprzednim stanie prawnym, z tym, że obecnie wg PKWiU z 2008.

Z uwagi na powyższe, należy nadal posiłkować się w interesującej Spółkę kwestii na potrzeby przewozu osób, wskazaniami zawartymi w PKWiU 2008, sekcja H. Spółkę będzie więc interesować poz. 156 (PKWiU 49.32) oraz poz. 157 (PKWiU 49.39), ww. załącznika nr 3 do ustawy. Należy jeszcze dodać, że ustawodawca nie zawęża tu poprzez wskazanie na daną usługę z danego grupowania i nie używa symbolu „ex” dla wymienionych usług w pozycjach 156 i 157 załącznika nr 3, tym samym wszystkie mieszczące się kategorie usług wg PKWiU 49.32 oraz 49.39 są objęte wyjątkiem art. 41 ust. 2 u.p.t.u., a wiec można przy ich wykonywaniu stosować stawka 8% VAT.

W grupowaniu PKWiU 49.32.11 znajdują się – USŁUGI TAKSÓWEK OSOBOWYCH z wyłączaniem wynajmu samochodów osobowych, które sklasyfikowano pod symbolem PKWiU 49.32.12, tym samym pozwala to dla obu ww. kategorii usług, przy ich wykonywaniu stosować stawkę 8% VAT, od 1 stycznia 2011 r.

W grupowaniu PKWiU 49.39 – dla rozpatrywanego zagadnienia będzie brany jedynie pod uwagę POZOSTAŁY TRANSPORT LĄDOWY PASAŻERSKI, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANY – PKWiU 49.39.39 i grupowanie to jak czytamy na stronie GUS obejmuje:

  • transport lądowy pasażerski i pozarozkładowy, realizowany pojazdami z kierowcą gdzie indziej niesklasyfikowany,
  • przewozy pojazdów, bagażu, zwierząt i innych rzeczy należących do pasażera, bez dodatkowej opłaty.

W konsekwencji, jeżeli świadczone przez Spółkę usługi transportu pasażerskiego, będą mieściły się we wskazanych powyżej grupowaniach PKWiU z 2008 r. (49.31, 49.32, 49.39), wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 8%.

Z kolei w sekcji H – USŁUGI WSPOMAGAJACE TRANSPORT znajdujemy – Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy wg PKWiU 52.21.29.0 – przy czym stawka VAT dla tych usług to 23%.

W sekcji N – USŁUGI ADMINISTROWANIA I USŁUGI WSPIERAJĄCE wg PKWiU 79.11.14 – Usługi rezerwacji związane z wynajmem samochodów – tu również stawka VAT to 23%.

Tak więc kończąc, Spółka uważa że w przypadku zadanych pytań nr 1 i 2 będzie miał zastosowanie przepis art. 41 ust. 2 z uwagi na załącznik nr 3 pozycja 156, tym samym możliwość opodatkowania usług stawką podatku VAT 8%.

W przedmiotowym stanie faktycznym, stanowisko Wnioskodawcy zostało oparte w całości na opinii uzyskanej od doradcy podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług, klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

I tak, zgodnie z obowiązującym art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% natomiast stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

W pozycji 156 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. 8%) wymieniono usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU 49.32 „Usługi taksówek osobowych”.

Z opisu przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, iż Spółka uzyskała licencję na wykonywanie transportu drogowego TAXI, oraz posiada zezwolenie na łączność bezprzewodową. Z uwagi na powyższe, zamierza rozpocząć wykonywanie transportu drogowego „przewóz osób TAXI” sklasyfikowane wg PKWiU 49.32. W tym celu Spółka zamierza podpisać wiele umów z podmiotami gospodarczymi oraz osobami fizycznymi dalej zwanymi Klientami, którzy będą zamawiać (rezerwować) usługę przewozu osób TAXI. Spółka posiada bazę techniczno-logistyczną oraz samochodową, służącą do realizowania zamówień przewozu osób TAXI. W ramach łączności telefonicznej oraz bezprzewodowej drogą radiową, będzie ustalać z Klientami i współpracującymi kierowcami w ramach umów zleceń, sposób realizacji usługi. Spółka, będzie użyczać w tym celu kierowcom, urządzenia nadawczo-odbiorcze, będące własnością Spółki. Spółka nie będąc w stanie wykonać wszystkich zamawianych umów usług przewozu osób TAXI, w celu ich zrealizowania, zamierza podpisywać z osobami fizycznymi prowadzącymi własne działalności gospodarcze, mającymi stosowne uprawnienia kierowców TAXI, umowy o realizację pojazdami Spółki, przewóz osób TAXI. W pojazdach tych będą zainstalowane kasy fiskalne, które to kasy będą zarejestrowane na Spółkę. Do części samochodów Spółka będzie miała tytuł prawny w ramach ich 100% własności a do części w ramach ich ułamkowej współwłasności, przy czym pojazdy te będą wprowadzone na środki trwałe Spółki. Spółka zamierza również wykorzystywać do wykonywania ww. usług samochody leasingowane przez Spółkę. Dodatkowo, o ile również i powyższe okaże się zbyt małą ilością pojazdów do zrealizowania w 100% zamawianych usług przewozu osób TAXI, Spółka zamierza w ramach umów gospodarczych, podpisać kolejne umowy z podwykonawcami, tj. kierowcami prowadzącymi własne działalności gospodarcze, z tym, że dysponującymi własnymi samochodami, dysponującymi licencjami do przewozu osób TAXI. Tacy kierowcy, będą świadczyli na rzecz Spółki usługi w ramach przewozu TAXI, jako podwykonawcy do realizacji usługi Spółki (przewozu osób TAXI). W tych pojazdach będą znajdowane kasy fiskalne będące własnością kierujących tymi samochodami. Samochody te nie będą ani własnością ani współwłasnością Spółki. We wszystkich wyżej wymienionych przypadkach umów o współpracy z kierowcami na rzecz Spółki, Spółka będzie podpisywać umowy z Klientami na świadczenie usług przewozu osób TAXI w ten sposób, że bez względu jaki podmiot gospodarczy będzie współrealizował usługę TAXI, to Spółka będzie wystawiać faktury VAT na rzecz Klientów, za świadczone usługi przewozu osób TAXI. Spółka, będzie więc otrzymywała 100% wynagrodzenia od Klientów za zrealizowany przewóz osób. W ramach rozliczeń z kierowcami (podwykonawcami), współrealizującymi przewóz osób TAXI, Spółka na podstawie specjalnego oprogramowania, będzie rozliczać się z poszczególnymi podwykonawcami wg ilości wykonywanych przez nich przewozów, potrącając przy tym umówioną (ryczałtową lub procentową) kwotę, a pozostałą część należnego wynagrodzenia, przekaże według faktur czy rachunków, wystawionych przez podwykonawców (kierowców), na ich konto bankowe, lub w gotówce, w trakcie dokonywania co miesięcznych z nimi rozliczeń. Spółka w umowach z podwykonawcami (kierowcami), będącymi podmiotami gospodarczymi, dokona zapisu umownego, że potrącanie należnej Spółce kwoty, zostanie wykazane na podstawie refaktury czy też „noty uznaniowej”.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii stawki jaką winna stosować względem świadczonych na rzecz Klientów usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opisane zdarzenia przyszłe należy stwierdzić, iż wykonywane przez Spółkę usługi przewozu osób TAXI sklasyfikowane wg PKWiU 49.32 - zarówno wykonywane samochodami będącymi własnością 100%, ale też współwłasnością ułamkową oraz samochodami leasingowanymi w ramach umów gospodarczych, przez kierowców mających stosowne uprawnienia do kierowania samochodami TAXI jak i realizowane przez podwykonawców kierowców w ramach umów gospodarczych, którzy będą dysponować własnymi samochodami i licencjami TAXI - będą zaliczać się do kategorii usług wskazanych w pozycji 156 załącznika nr 3 do ustawy, a tym samym Spółka może do nich stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8 %.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie określenia właściwej stawki dla usług przewozu osób taxi (tj. pytań oznaczonych we wniosku ORD-IN numerami 1 i 2), natomiast w zakresie dokumentacji kwoty należnego Spółce wynagrodzenia (tj. pytań oznaczonych we wniosku ORD-IN numerami 3 i 4) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj