Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-126/09/PK
z 17 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-126/09/PK
Data
2009.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport (wywóz)
stawki podatku
wywóz towarów


Istota interpretacji
sposób opodatkowania oraz udokumentowania wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty



Wniosek ORD-IN 439 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009r. (data wpływu 9 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2009r. (data wpływu 16 marca 2009r.) raz pismem z dnia 26 marca 2009r. (data wpływu 31 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 marca 2009r. oraz 26 marca 2009r. będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 marca 2009r. znak IBPP3/443-126/09/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje eksportu towarów na rzecz H., a których wywóz poza granice Unii Europejskiej następuje w Amsterdamie. Holenderski Urząd Celny potwierdza ten fakt wystawiając dokumenty, które jego zdaniem stanowią co prawda inną formę komunikatu IE 599, jednak wskazują na to, że określone towary opuściły teren Unii Europejskiej (Wspólnoty).

Wnioskodawca od września 2007 roku korzysta z Systemu ECS, z którego komunikat IE599 ma status dokumentu celnego potwierdzającego wywóz towaru poza obszar celny Wspólnoty na potrzeby postępowania celnego oraz podatkowego.

Standardowo w procesie wywozu towaru Wnioskodawca otrzymuje trzy komunikaty z Polskiego Urzędu Celnego. IE 528 otrzymanie numeru ewidencyjnego wywozu MRN IE 529, informacja o wyniku kontroli i zwolnieniu IE 599 informacja potwierdzająca fizyczne wyprowadzenie towaru ze Wspólnoty

Na chwilę obecną Wnioskodawca posiada kilka faktur wystawionych na firmę H., do których nie posiada ww. dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza granicę Wspólnoty, a objętych procedurą wywozu poprzez system ECS.

W grupie faktur do których nie posiada potwierdzenia wywozów są dwa przypadki:

Procedura wywozu rozpoczęta w polskim urzędzie celnym wraz z otrzymaniem komunikatu IE 528 została zakończona w holenderskim urzędzie celnym, wraz z otrzymaniem komunikatu potwierdzającego fizyczne wyprowadzenie towaru ze Wspólnoty. Według urzędu celnego w Holandii zgodnie z regulacją EU 2320/2002 jest to dokument, który potwierdza fizyczne wyprowadzenie towaru ze Wspólnoty.

Procedura wywozu rozpoczęta w holenderskim urzędzie celnym wraz z otrzymaniem komunikatu rozpoczęcia i zakończenia - jest to inna forma komunikatu IE 599, Wnioskodawca posiada kopie dokumentów holenderskich potwierdzających ten wywóz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydawane przez holenderski urząd celny zaświadczenia (potwierdzenia) wywozu towarów spełniają kryteria do uznania ich za dokumenty uprawniające do zastosowania obniżonej stawki 0% podatku VAT z tytułu eksportu...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku VAT w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 0%. Stawkę tę stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał stosowny dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (UE).

W ustawie o podatku VAT nie określa się formy potwierdzenia dokonania wywozu, niemniej jak wynika z powołanego wyżej przepisu, potwierdzenia musi dokonać urząd celny określony w przepisach celnych i w tym zakresie należy odwołać się do stosownych regulacji zawartych we wspólnotowych przepisach celnych.

W myśl art. 161 ust. 5 Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC) zgłoszenie do wywozu musi zostać złożone w urzędzie celnym właściwym dla dozoru miejsca gdzie osoba dokonująca wywozu ma swoją siedzibę lub gdzie towary zostały zapakowane bądź załadowane do transportu wywozowego. Z kolei w oparciu o art. 793 ust. 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny - potwierdzeniem eksportu zajmuje się urząd celny wyjścia, tj. graniczny urząd celny, przez który towar wystąpił za granicę UE.

System Kontroli Eksportu (tzw. ECS) wprowadzony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 648/2005 z dnia 13 kwietnia 2005r. zmieniającym WKC stanowi, iż elektroniczny komunikat o symbolu „IE 599" jest informacją z urzędu celnego o wystąpieniu towarów za granicę (UE). Jednakże nie wprowadzono w tym zakresie jednolitego wzoru takiego komunikatu i tym samym występuje praktyka, że urzędy celne poszczególnych państw członkowskich nie posługują się identycznym szablonem potwierdzenia dokonania eksportu w formie pliku, jaki wysyłany jest w formie elektronicznej.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy załączone do wniosku kserokopie dokumentów otrzymanych z holenderskiego urzędu celnego spełniają kryteria do uznania ich za dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza granice Wspólnoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005";

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z przedstawionej wyżej definicji wynika, iż eksport towarów, w rozumieniu ustawy o VAT, będzie miał miejsce tylko wówczas jeżeli wywóz towarów następuje z kraju poza terytorium Wspólnoty, w wykonaniu przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 41 ust. 4 i ust. 6 ustawy o VAT w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0 %. Stawkę podatku 0 % stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonuje transakcji dostawy towarów na rzecz podmiotów z Australii, przez terytorium Holandii. W omawianej sytuacji mamy do czynienia z dwoma rodzajami wywozu towarów poza Wspólnotę, a mianowicie dochodzi do wywozu towarów poza Wspólnotę gdy procedura wywozowa została rozpoczęta w kraju oraz gdy procedura ta została rozpoczęta w Holandii.

Jak wskazano wyżej z eksportem towarów, w rozumieniu ustawy o VAT, będziemy mieli do czynienia jedynie wówczas gdy, wywóz towarów nastąpi z terytorium kraju czyli procedura wywozu zostanie rozpoczęta w kraju. Tym samym wywóz towarów poza Wspólnotę w sytuacji rozpoczęcia procedury wywozowej w Holandii nie będzie stanowił eksportu towarów z terytorium kraju, a co za tym idzie nie można tej transakcji opodatkować jako eksportu z terytorium kraju, stawką 0%.

Niewątpliwie natomiast ww. transakcja wywozu towarów będzie stanowiła eksport towarów, jednakże eksport ten będzie rozpoznany w Holandii i będzie opodatkowany zgodnie z tamtejszymi przepisami, a Wnioskodawca, samodzielnie lub poprzez przedstawiciela podatkowego, o ile przepisy holenderskie dopuszczają taką możliwość, winien rozliczyć tą transakcje na terytorium Holandii.

Odnośnie zaś wywozu towarów poza Wspólnotę gdy procedura wywozu została rozpoczęta w kraju należy zauważyć następującą rzecz.

Kwestia dokonywania zgłoszeń celnych została uregulowana rozporządzeniem Komisji (EWG) Nr 2454 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiającym przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. Nr 253, poz. 1 ze zm.). Zgodnie z pkt 14 preambuły rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) Nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. Nr 360, poz. 64 ze zm.) organy celne zostały zobowiązane do zastąpienia w procedurze wywozu, uszlachetniania biernego oraz powrotnego wywozu, obecnej procedury z zastosowaniem dokumentów w formie papierowej procedurą elektronicznej wymiany danych.

W przypadku gdy procedura wywozu obsługiwana jest przez system ECS, zgodnie z art. 796e ww. rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2454/93, wprowadzonego w życie przepisem art. 1 pkt 57 cyt. rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006r., urząd celny wywozu potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów przesyłając zgłaszającemu komunikat „Potwierdzenie wywozu” – komunikat IE-599. Podpisany i przesłany w systemie ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych komunikat IE-599 jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Komunikat ten zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informację o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy. Oznacza to, że otrzymanie przez podatnika komunikatu IE 599, który zawiera informację o potwierdzeniu wywozu, uprawnia podatnika do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów.

Wnioskodawca podaje, że otrzymał potwierdzenie wywozu towarów poza wspólnotę zgodnie z regulacją EU 2320/2002 z Holenderskiego urzędu celnego.

Tut. organ chciałby zauważyć, że ww. regulacja jest to rozporządzenie (WE) Nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (Dz.U.UE.L Nr 355 str. 1 ze zm.). Zgodnie z art. 1 „Cele” ust. 1-3 ww. aktu prawnego:

  1. Głównym celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie i wykonanie właściwych środków wspólnotowych w celu zapobieżenia aktom bezprawnych ingerencji w lotnictwie cywilnym.
  2. Dodatkowym celem jest zapewnienie podstawy do wspólnej wykładni odnośnych postanowień Konwencji chicagowskiej, w szczególności jej załącznika 17.
  3. Środki do osiągnięcia celów określonych w ust. 1 i 2 są następujące:
    a) ustalenie wspólnych podstawowych norm dla środków bezpieczeństwa lotnictwa;
    b) ustanowienie właściwych mechanizmów monitorowania zgodności.

Należy zauważyć, że ww. akt prawny reguluje kwestię w zakresie lotnictwa cywilnego, co prawda ww. konwencja w ust. 2 przywołanego artykułu <(Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944r. (Dz.U. z 1959r. Nr 35, poz. 212 zał. ze zm.)> zawiera pewne regulacje w dziedzinie formalności i opłat celnych lecz wymienione rozporządzenie nie odnosi się do kwestii dokumentacji potwierdzającej wywóz towarów poza Wspólnotę, a tym samym nie sposób uznać komunikatu wydanego na podstawie ww. rozporządzenia za dokument umożliwiający zastosowanie stawki podatku 0% dla przedmiotowej transakcji.

Reasumując, transakcji dokonanej przez Wnioskodawcę gdy procedura wywozowa rozpoczęta została w Holandii nie można uznać za eksport towarów dokonany z terytorium Polski w konsekwencji powyższa transakcja winna być opodatkowana na terytorium Holandii zgodnie z tamtejszym prawodawstwem. Odnośnie transakcji wywozu towarów poza Wspólnotę gdy procedura wywozowa została rozpoczęta w kraju a zakończona w Holandii Wnioskodawca nie będzie uprawniony do opodatkowania jej preferencyjną stawką 0% gdyż Wnioskodawca nie posiada stosownego dokumentu celnego (IE 599) potwierdzający wywóz towarów poza Wspólnotę.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż tut. organ nie dokonuje oceny prawnej załączonych dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj